Električni skiroji - priročni in neslišni
24. november 2022
Električni skiroji niso draga igračka, ampak oblika trajnostnega prevoza. Ob slabo urejenem javnem prevozu so pri nas navdušili veliko uporabnikov, zlasti v večjih naseljih. Njihovih prednosti najbrž ni treba na dolgo opisovati, v prihodnjih tednih bo po njih posegel marsikateri decembrski dobri mož, a pri nakupu in uporabi moramo poznati tudi pomanjkljivosti ter vedeti, kako se jim izogniti.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Konstrukcijsko so električni skiroji podobni navadnim otroškim skirojem, z ozkim stojiščem na majhnih kolesih, prednje kolo upravljamo s krmilom. Pogosto je konstrukcija zložljiva oziroma se krmilo "prelomi", da skiro lažje uporabljamo v javnem transportu.
Razlika se začne pri pogonu, kjer je namesto nožnega odrivanja uporabljena električna energija. Baterija in električni motor sta zelo pomembna elementa, zato ju preučimo ločeno.
Motor
Lahko je v ohišju skiroja, v cevi krmila, pod ploščadjo ali pa integriran v samo kolo. Položaj motorja je zelo pomemben, saj vpliva na vozne lastnosti. Če je nameščen visoko, se poslabša stabilnost med vožnjo. Tudi pogon na prednje kolo je manj stabilen, še posebno v spolzkih pogojih, saj je teža voznika večinoma na zadnjem kolesu.
Pogon zadaj je zato bolj zaželen, obstajajo pa tudi različice z dvema motorjema za vsako kolo posebej.
Moč motorja pri večini modelov zadošča za uporabnike s težo do 90 kg in za vožnjo po pretežno ravnih mestnih površinah. Če na vaši običajni poti premagujete tudi vzpone ali spadate med težje voznike, je priporočljivo, da že pri nakupu poiščete modele z močnejšimi motorji in ojačano konstrukcijo.
Hitrost vožnje se upravlja z ročico na krmilu, kjer so tudi zavore in informacijski zaslon s podatki o napolnjenosti baterije, prikazom hitrosti, pričakovanim dosegom in podobno.
Baterija
Shranjuje energijo, potrebno za pogon skiroja. Lahko jo polnimo z ustreznim polnilnikom prek običajne električne vtičnice. Posamezni modeli ponujajo snemljive baterije, kar je lahko koristno, če bi morali skiro samo zaradi polnjenja prenašati v stanovanje.
Če pogosto potrebujete polnjenje na dveh lokacijah (doma in v službi), razmislite o nakupu dodatnega polnilnika, da priloženega ni treba voziti s seboj.
Kapaciteto baterije prilagodite predvideni dnevni poti. Prešibka baterija seveda ni koristna, a tudi preveč zmogljiva nima samo prednosti. Taka baterija je težja, se dlje časa polni in je ne nazadnje dražja.
Pri oceni potrebne kapacitete upoštevajte tudi upadanje zmogljivosti, ki sčasoma prizadene vse baterije. Ker je dejanska učinkovitost baterije odvisna od vaše poti, teže in hitrosti, uporabnih formul za izračun potrebne kapacitete ni mogoče podati.
Pred nakupom se zato posvetujte s prodajalcem ter se informirajte na spletni strani proizvajalca izbranega modela.
Na vozne lastnosti vpliva tudi namestitev baterije. Pod stojiščem pripomore k stabilnosti skiroja, baterija v krmilu ali na njem pa z višjim težiščem nad prednjim kolesom slabša stabilnost in zahteva previdnejšo vožnjo.
Kolesa in pnevmatike
Skiroji imajo majhna kolesa, najpogosteje premera 100–110 mm. Uporabna so le na zelo gladkih in utrjenih voznih površinah, že majhne neravnine ali pesek pa vozne lastnosti zelo poslabšajo.
Kolesa za vožnjo po makadamu ali še bolj mehkem terenu
Na makadamu ali še bolj mehkem terenu potrebujemo večja kolesa, do 200 ali celo 300 mm, a taki skiroji so dražji in težji in manj primerni za mestno uporabo. Majhna kolesa slabo blažijo neravnine med vožnjo, kar ni samo vprašanje udobja, ampak tudi varnosti. Kolo mora biti ves čas v stiku s podlago, da lahko kontrolirate vozilo.
Izbira pnevmatik je zelo pomembna, žal idealne rešitve ni.
Gumijaste pnevmatike z notranjo zračnico
Poznamo jih že iz kolesarskega sveta. Tudi v slabšem vremenu se dobro držijo ceste, odlično blažijo neravnine in so po voznih lastnostih gotovo najbolj varne. Žal potrebujejo nenehno preverjanje in dopolnjevanje tlaka, pri majhnih kolesih je tudi izguba majhne količine zraka bolj opazna in močno vpliva na hitrost in doseg skiroja.
Poleg tega so občutljive na predrtje in obrabo. Zaradi močnih navorov ob pospeševanju in zaviranju se guma hitro pregreje in močneje obrablja. Menjava zračnice ni prav nič zabavno opravilo, zato manj spretnim uporabnikom svetujemo, da pred nakupom skiroja obiščejo lokalni kolesarski servis in se pozanimajo o možni storitvi in ceni.
Gumijaste pnevmatike brez notranje zračnice
Gumijaste pnevmatike brez notranje zračnice (tubeless) so različica, kjer notranjo zračnico pogosto zamenja tekočina za samodejno popravilo predrtja. Če zapeljemo na žebelj ali oster kamen, zračnice ni treba vedno popravljati. Vozne lastnosti so enako dobre kot pri pnevmatiki z zračnico, menjava pnevmatike pa je malenkost bolj preprosta.
Polne pnevmatike so narejene iz polne gume ali drugih mehkih materialov, včasih vsebujejo zračne mehurčke ali odprtine, da bi bile bolj elastične. Predrtje ni težava, žal imajo zelo šibko blaženje in slab oprijem.
Bolje se obnesejo na skirojih, ki imajo vgrajeno mehansko vzmetenje, a pri neposredni primerjavi še vedno niso povsem konkurenčne. Za uporabo so bolj nevarne in zahtevajo pazljivega voznika.
Posebno previdnost priporočamo v vlažnih pogojih, večina sintetičnih nadomestkov gume se v vodi ne znajde in asfalt spremeni v ledeno ploščo.
Zavore
Tudi zavor na skirojih je več vrst. Običajno so nameščene na obe kolesi, pogosto pa sta na skiroju hkrati dve različni vrsti.
Električna zavora je tako imenovano zaviranje z motorjem. Ni namenjena hitremu zaviranju, ampak zmernemu zmanjševanju hitrosti, ki del energije vrača nazaj v baterijo, če skiro to omogoča.
Nožna zavora z otroških skirojev je prisotna na cenejših modelih. Z nogo pritiskamo blatnik zadnjega kolesa ob pnevmatiko in s trenjem zaviramo vozilo. Zavora ni posebno učinkovita, poleg tega dodatno obrablja pnevmatiko.
Bobnaste zavore so v zaprtem ohišju in so del kolesnega pesta. Učinkovite so v vseh pogojih in zahtevajo le minimalno vzdrževanje.
Diskaste zavore so lahke in imajo največjo zavorno moč. Najdemo jih na najbolj zmogljivih skirojih, vendar ne smemo pozabiti na redno vzdrževanje.
Teža
Večina električnih skirojev tehta od 12 kilogramov navzgor. Teža ni odvisna le od trdnosti konstrukcije, ampak tudi od moči motorja, velikosti baterije, premera koles in dodatne opreme.
Lažji modeli so primernejši za intermodalno premikanje oziroma za kombinirano uporabo skiroja z javnim prevozom. Pri uporabi vlaka ali avtobusa pogosto naletimo na stopnice in višinske ovire, kjer prenašanje 12 kilogramov hitro postane nadležno.
Če se boste s skirojem vozili celotno pot, na večje razdalje ali prek vzpetin, je bolj smiselno razmišljati o močnejših modelih z zmogljivejšo baterijo, ki pa so tudi težji.
Vzdrževanje
Vzdrževanje skiroja je bolj zapleteno kot vzdrževanje navadnega kolesa. Ne samo zato, ker se je treba ukvarjati še z električnim sistemom, ampak tudi zato, ker je rezervne dele pogosto težje dobiti.
Pred nakupom zato priporočamo, da pri prodajalcu preverite, kakšne so možnosti za dobavo rezervnih delov, menjavo ali popravilo, ter kako si predstavlja podporo pri onemogli bateriji čez nekaj let. V nasprotnem primeru bo voznost skiroja odvisna od spretnosti iskanja po spletu.
Iz istega razloga priporočamo izbiro bolj razširjenih znamk, čeprav so manj znane cenovno ugodnejše, ob enaki zmogljivosti vozila.
Vpliv na okolje
Električni skiroji so priročna in tudi okoljsko sprejemljiva rešitev, če jih uporabljamo kot nadomestilo za vožnjo z avtomobilom. Vožnja ni zahtevna, v gostem mestnem prometu je na cilju hitreje kot avto, se preprosto zloži in se brezplačno prevaža v avtobusu ali vlaku.
Električni skiro je ekološka alternativa le v primeru, ko nadomešča avtomobil. Če je uporabljen namesto kolesa ali hoje, njegov okoljski odtis ni več tako majhen. Povzroča obremenitev okolja v fazi proizvodnje (redke kovine t.i. zemlje za baterije in motor), med uporabo (poraba električne energije) in na koncu življenjske dobe v fazi reciklaže.
Varnost in vožnja
Uporaba čelade je močno priporočljiva, ob padcu so poškodbe glave vedno najbolj usodne. Zavedati se moramo, da previdnost ni dovolj, padcev ne bomo vedno zakrivili sami. Na skiro oziroma krmilo tudi ne obešajmo vrečk ali drugih tovorov, ki med vožnjo z nihanjem spreminjajo težišče.
Pred prvo uporabo v prometu se vožnje s skirojem privadimo na varni površini. Ne le nekaj minut – kakšna ura vožnje po praznem parkirišču, z veliko zaviranja, ostrega zavijanja in pospeševanja bo potrebna, da se bomo na skiroju varno počutili in se po potrebi tudi uspešno odzvali.
Za varno vožnjo je pomemben položaj nog, kolena so rahlo pokrčena za blaženje tresljajev, s težiščem telesa (boki) sledimo spremembi smeri vožnje. Ob zaviranju premaknimo boke močno nazaj, da nas ne prekucne čez krmilo.
V prometu poskušajmo predvidevati poteze drugih udeležencev in biti potrpežljivi do njih.
E-skiro je nov udeleženec v prometu, zato njegove zmogljivosti in gibanje druge udeležence pogosto presenetijo. Poleg tega je razmeroma neslišen, kar še poveča možnost nepričakovanih reakcij drugih vozil in pešcev.
Zakonodaja
Pravila vožnje
Pravila vožnje za e-skiroje smo dobili s spremembo Zakona o pravilih cestnega prometa, ki je začela veljati 11. avgusta 2021 in je v isto kategorijo uvrstila vsa "lahka motorna vozila". Mednje spadajo invalidski vozički in vozila na motorni pogon, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h, niso širša od 80 cm in zanje ni potrebna evropska homologacija.
Vožnja z njimi je dovoljena po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer teh prometnih površin ni ali niso prevozne, je dovoljena vožnja ob desnem robu smernega vozišča v naselju, a le v naseljih z omejitvijo hitrosti vožnje do 50 km/h.
ZPrCP začasno, do posodobitve zakona o voznikih, določa, da lahko e-skiroje v prometu vozi "otrok od dopolnjenega 12. do 14. leta starosti, ki ima pri sebi kolesarsko izkaznico, in oseba, ki je starejša od 14 let".
Ponoči in ob zmanjšani vidljivosti je obvezen sprednji žaromet z belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijska svetilka z rdečo svetlobo. Poleg tega mora biti na zadnji strani nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumen ali oranžen bočni odsevnik.
Smiselna je uporaba pravil, ki veljajo za kolesarje
Določena je tudi smiselna uporaba pravil, ki veljajo za kolesarje, kar med drugim pomeni obvezno uporabo čelade do dopolnjenega 18. leta starosti.
Med vožnjo je prepovedano voditi, vleči ali potiskati druga vozila, pustiti se vleči ali potiskati, prevažati druge osebe, prevažati predmete, ki ovirajo voznika pri vožnji.
E-skiro je lahko motorno vozilo
E-skiro oziroma lahko motorno vozilo mora biti parkirano tako, da ne ovira prometa.
Uporaba lahkih motornih vozil, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širša od 80 cm, lahkih motornih vozil brez krmila in miniaturnih motornih vozil, v cestnem prometu ni dovoljena.
Posebej opozarjamo, da je tudi med vožnjo z lahkim motornim vozilom prepovedana uporaba slušalk, izjema je telefoniranje ob uporabi naprave za prostoročno telefoniranje.
Na ministrstvu za infrastrukturo so nam pred časom v zvezi s tem pojasnili, da se kot taka šteje le brezžična slušalka bluetooth za eno uho, ki jo je mogoče upravljati prostoročno (npr. z glasovnimi ukazi). V vsakem primeru pa telefoniranje med vožnjo močno vpliva na voznikovo zbranost in odzivni čas, zato ga odsvetujemo.
Avtorja: Črt Breskvar in Boštjan Okorn
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.