Dnevna soba na prostem: Kako omejiti promet na dostopnih ulicah?
19. april 2022
Kolikokrat ste se v zadnjem času z otroki pogovarjali o gibanju na svežem zraku? Že pred epidemijo je bil slog življenja preveč sedeč, delo in šola na daljavo pa sta mnogim še podaljšala čas sedenja. Aktiven življenjski slog je ključen za zdravo življenje, vendar je zanj treba ustvariti ustrezne pogoje.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Pohodniške poti sredi neokrnjene narave sicer ponujajo odlične priložnosti za rekreacijo, vendar običajno niso dovolj dostopne za vsakodnevno uporabo. Kdor nima (dovolj velikega) dvorišča ali vrta, se mora za gibanje na zraku, ki ni zgolj sprehod, odpraviti do javnega območja za rekreacijo (igrišče, zunanji fitnes), ki ni nujno blizu.
Vendar obstaja način, kako rekreacijska območja približati skoraj vsakemu.
Ceste nekoč, danes in jutri
V zgodovini so na cestah prevladovali pešci, kolesarji in kočije. Ceste so bile javni prostor, zato se niso uporabljale zgolj za prevoz, temveč predvsem za druženje. Z začetkom množične uporabe avtomobilov so bili pešci in kolesarji potisnjeni na rob, prostor druženja se je premaknil drugam.
Pa je prostor, kjer se otroci bojijo, da jih bo kdo povozil, še namenjen ljudem? Nizozemski koncept trajnostne varnosti pravi: »V trajnostno varnem prometnem sistemu gre lahko vsak otrok varno peš ali s kolesom v šolo – zaradi primernega načrtovanja in ureditve naselij in cest, varnih hitrosti in drugih ustreznih varovalk.« Da bi bilo ta cilj mogoče izpolniti, koncept opredeljuje hierarhijo cest.
Ulica kot dnevna soba
Hierarhija cest je zastavljena tako, da se dostopna cesta na prvi možni lokaciji priključi na distribucijsko, ta pa na daljinsko. Po dostopni cesti se peljemo zgolj na začetku in na koncu potovanja, v vsakem primeru na zelo kratki dolžini.
To pomeni, da hitrost na dostopni cesti ne vpliva bistveno na čas potovanja. Če en kilometer vozimo s hitrostjo 60 km/h namesto s 30 km/h, potovanje skrajšamo zgolj za eno minuto, po drugi strani pa preprečimo, da bi se ta cesta uporabljala za kar koli drugega kot za promet.
Povsod po Evropi ugotavljajo, da to ni dobra kupčija, zato po dostopnih cestah umirjajo promet. Res je sicer, da s tem potovanje podaljšajo za kakšno minuto, vendar tako ustvarijo prostor, na katerem je mogoče preživeti ure kakovostnega prostega časa.
Prometa ne umirjajo zgolj s postavljanjem signalizacije za omejitev hitrosti, temveč vozilom fizično preprečujejo nevarno vožnjo.
Hitrostne grbine niso edini način za umirjanje prometa, to je mogoče doseči tudi s celostnim načrtovanjem in ureditvijo ulice.
Kako učinkovito umiriti promet na vaši ulici?
1. Jasen začetek območja umirjenega prometa
Signalizacija, tlakovanje in dimenzije ulice vozniku sporočajo, da je pripeljal na območje, kjer imajo prebivalci prednost.
2. Povečanje previdnosti in fizično preprečevanje velikih hitrosti
Optične in fizične ovire, ozke ulice in ostri ovinki ustvarjajo občutek utesnjenosti in tako povečajo previdnost voznika. Odstranitev dolgih preglednih ravnin preprečuje velike hitrosti.
3. Zmanjšanje prometnih obremenitev
Fizične ovire prostor spremenijo v slepo ulico in preprečujejo tranzitni motorni promet skozi ulico. Na tak način je uporaba ulice omejena zgolj za lokalne prebivalce, njihove obiskovalce, pešce in kolesarje.
4. Uveljavitev skupnega prometnega prostora
Pešci in kolesarji niso več potisnjeni na rob uličnega prostora, temveč jim je prepuščen osrednji prostor. Ureditev ulice in signalizacija voznikom sporočata, da morajo dati prednost pešcem in kolesarjem.
5. Ureditev okolice: več zelenih površin
Površine, namenjene prometu, so manjše, večje pa so zelene površine in površine, opremljene z urbano opremo.
Če en kilometer vozimo s hitrostjo 60 km/h namesto s 30 km/h, potovanje skrajšamo zgolj za eno minuto, po drugi strani pa preprečimo, da bi se ta cesta uporabljala za kar koli drugega kot za odvijanje prometa.
Na prvi pogled ukrepi za umirjanje prometa delujejo kot motnja, saj podaljšajo čas in zmanjšajo udobje potovanja. Po drugi strani omogočijo, da se tisti javni prostor, ki je vsakemu najbolje dostopen, začne izkoriščati za kakovostno preživljanje prostega časa.
Prednosti bistveno odtehtajo pomanjkljivosti, zato je čas, da v Sloveniji začnemo drugače razmišljati o oblikovanju ulic in naša naselja ponovno začnemo prilagajati ljudem.
Besedilo: Boštjan Okorn in Klemen Košič
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.