Boste za en všeček res dobili nov iPhone? Ne, lahko pa cel kup težav
26. marec 2021
Najnovejši iPhone, nov BMW, letna vinjeta, bon v vrednosti 200 € za IKEO ... In to vse zgolj za en všeček! Zveni znano? Bogate nagradne igre na družbenih omrežjih k sodelovanju privabijo številne uporabnike – morda tudi vas. Pa poznate koga, ki je tudi že kaj zadel? Verjetno ne. Kaj se torej skriva za tovrstnimi "všečkaj-deli-zadeni" nagradnimi igrami?
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Prav zagotovo je že vsak uporabnik družbenih omrežjih zasledil nagradno igro, v kateri v zameno za delitev, všeček ali komentar obljubljajo bogate nagrade. Velike obljube in komentarji nagrad željnih uporabnikov pod objavami seveda pritegnejo veliko število uporabnikov, ki v upanju na zmago sledijo navodilom organizatorjev.
Ti običajno od sodelujočih zahtevajo, da všečkajo stran ali objavo in vest o nagradni igri razširijo med prijatelje. Število sodelujočih v takšnih nagradnih igrah se pogosto giblje v tisočicah, izmed katerih pa prav vsi ostanejo praznih rok, mnogi pa so tudi finančno oškodovani.
Kaj je namen takšnih nagradnih iger?
Če je še včasih veljalo, da je namen takšnih nagradnih iger hitro pridobiti čim večje število sledilcev na strani ali profilu in jo nato prodati, danes cilji spletnih goljufov niso več tako nedolžni. Za takšnimi »nagradnimi igrami« se v večini primerov skriva spletna prevara s skrito naročnino ali subscription trap.
Goljufi po zaključku »nagradne igre« naključno izberejo nekaj uporabnikov ter jih po zasebnem sporočilu obvestijo, da so bili izžrebani. Za prevzem nagrade jih pozivajo k registraciji na neki spletni strani, kamor morajo vpisati svojo telefonsko številko in podatke o kreditni kartici.
Če uporabniki sledijo navodilom in svoje podatke tudi vpišejo, se s tem naročijo na neko trivialno storitev, npr. za ogled revij, video posnetkov, iger, za katero bodo plačevali mesečno naročnino. Znesek naročnine lahko znaša tudi nekaj 100 €.
Pogoji uporabe te storitve so zapisani v drobnem tisku, ki ga redko kdo bere, zato se večina uporabnikov niti ne zaveda, da so z vpisom podatkov ravnokar sklenili zavezujočo naročnino, ki pa jo je težko preklicati.
Po informacijah Nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost SI-CERT so bili nekateri bolj vztrajni uporabniki v nekaterih redkih primerih uspešni pri preklicu naročnine, pogosto pa jim je preostala zgolj reklamacija nakupa in preklic kreditne kartice.
Kako prepoznate lažno nagradno igro?
Seveda niso kar vse nagradne igre na družbenih omrežjih lažne, zato je pomembno, da znamo pravilno prepoznati tiste, ki so.
V zadnjem času so na SI-CERT obravnavali veliko primerov, v katerih so goljufi zlorabili ime in podobo uveljavljenih podjetij in znanih Slovencev, včasih tudi takšnih, ki so nagradno igro tudi dejansko organizirali.
Da bi torej prepoznali lažni profil na SI-CERT svetujejo, da vedno preverite račun organizatorja nagradne igre. Poglejte, kdaj je bila stran ustvarjena in kakšen je spletni naslov (URL) strani oz. profila. Pogosto je namreč lažni profil precej dodelan, zato lahko prevaro prepoznamo zgolj po datumu nastanka ali spletnem naslovu.
Preden se odločite za sodelovanje v nagradni igri, pa vedno preverite:
1. Ali ima nagradna igra jasno opredeljuje pogoje sodelovanja?
2. Kdo je organizator nagradne igre?
3. Na kakšen način se bo obveščalo nagrajence?
4. Kdaj in na kakšen način po potekalo žrebanje?
5. Kako je s plačilom davka, če je nagrada višja od 42 eur?
Če teh podatkov ni, potem gre zelo verjetno za lažno nagradno igro, ali pa ta ni skladna z zakonodajo. V takih primerih v nagradni igri raje ne sodelujete. Sicer pa kot v vseh goljufijah tudi tu velja preprosto pravilo: če je nekaj preveč lepo, da bi bilo res, potem skoraj zagotovo ni res.
Avtorji: SI-CERT, nacionalni program Varni na internetu
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.