11 nasvetov pred črnim petkom in spletnim ponedeljkom
4. oktober 2024
Te dni nas trgovci z vseh strani obveščajo o neverjetnih popustih. Pa so ponudbe res tako odlične?
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Naši kolegi iz britanske potrošniške organizacije Which so leta 2021 ugotovili, da je 99,5 odstotka »neverjetnih ponudb« enakih ali celo bolj ugodnih v drugih obdobjih leta. V raziskavi so preverili več tisoč cen in ugotovili, da z nakupom na črni petek skoraj zagotovo ne boste dosegli najnižje cene v zadnjem letu.
Velika znižanja so pogosto le vaba za nepremišljene nakupe, za promocijo povprečnih izdelkov in tudi za lažno znižanje cen. Da boste dan popustov izkoristili za nakup kakovostnega izdelka, ki ga v resnici potrebujete, vam predstavljamo enajst uporabnih nasvetov.
1. Naredite si seznam želja
V času črnega petka in spletnega ponedeljka bodo številne spletne trgovine promovirale izdelke, ki vas pravzaprav ne zanimajo. Seznam priljubljenih izdelkov si zato pripravite vnaprej, da vidite, ali se bo kateri pojavil med znižanimi. Seznam lahko shranite v zavihek Priljubljeno v spletni trgovini.
2. Naročite se na e-novice
Veliko trgovcev predstavlja svoje izdelke in aktualne akcijske ponudbe v e-novicah. A ob e-novicah, objavah na družbenih omrežjih in podobnem bodite previdni: če vas ob privlačnih sporočilih zamika, da bi izkoristili akcije in popuste, najprej premislite, ali oglaševani izdelek res potrebujete.
Najbolje je, da za e-novice ustvarite ločen e-naslov, ki ga boste uporabljali samo za spremljanje tovrstnih vsebin. Če e-novic po izteku obdobja popustov ne boste več želeli prejemati, se odjavite (s klikom na Odjava ali Unsubscribe na dnu novic).
3. Glejte ceno, ne »popust«
Ne mislite, da je ponudba dobra samo zato, ker trgovci promovirajo velik popust, pogosto namreč pretiravajo z znižanjem cene. Naj vas torej ne zavedejo slogani, kot sta »50 € namesto 100 €« ali »70 % mega razprodaja«.
Poiščite prvotno ceno izdelka in si oglejte, kako se cena »razvija« skozi mesec ali dva. Vsekakor preverite tudi cene pri drugih trgovcih, saj se velikokrat zgodi, da je pri enem trgovcu cena s popustom enaka redni ceni pri drugem.
4. Ne bodite obsedeni z znamko
Ne glede na to, ali nakupujete na črni petek ali ob kateri drugi priložnosti, nikoli ni dobro izbrati izdelka samo zaradi zvenečega imena blagovne znamke. Te včasih na naših testih prav razočarajo. Pri nakupu vedno upoštevajte več meril. Prav tako naj vas ne zapeljejo zelo poceni ali celo neznane znamke. Te sicer niso nujno slabe, ni pa naključje, da se nekatere pojavljajo le v promocijskih obdobjih.
»Posvetujte« se z rezultati naših testov in poiščite dokazano kakovostne izdelke.
5. Spletne ocene izdelkov – kaj je res in kaj ni?
Če ta ali oni izdelek pridobi pet zvezdic v spletni trgovini, je verjetno dober, kajne? Ne, odgovor ni tako preprost. Mogoče je dobil le eno oceno ali pa je predmet niza lažnih ocen. Vredno je pogledati ne samo končni rezultat, ampak tudi prebrati vsebino mnenj.
Pretirano pozitivni komentarji, ocene, ki so bolj podobne oglasom, ali veliko mnenj, objavljenih na isti datum, so lahko znak, da se za mnenji skrivajo kupljene ocene. Lažno ocenjevanje je z novim Zakonom o varstvu potrošnikov sicer prepovedano, vendar nimamo zagotovila, da ponudnik to res upošteva.
6. Preberite splošne pogoje
Preverite, ali sta v končni ceni zajeta davek in strošek dostave, ne pozabite tudi na uvozne dajatve, če izdelek naročate iz tujine. Svetujemo, da preberete ali vsaj preletite splošne pogoje prodajalca, saj ti običajno vsebujejo informacije o strošku in času dostave, morebitnih garancijskih pogojih, pogojih vračila izdelka in o prodajalcu samem.
Ko nakupujete na spletnih platformah, bodite posebej pozorni na to, kdo je prodajalec. Če gre za partnerskega prodajalca na platformi ali na spletni tržnici, je pomembno vedeti, da sklepate prodajno pogodbo z njim, a vas poleg njegovih splošnih pogojev zavezujejo tudi splošni pogoji platforme.
7. Pozor pri nakupih na spletnih mestih zunaj EU
Spletne nakupe je bolje omejiti na prodajalce, ki imajo sedež v Sloveniji ali v EU. To je varnejše v smislu garancije in storitev za stranke. Poleg tega boste morali, če kupite nekaj na spletnem mestu zunaj EU, plačati dodatne davke, carine in uvozne dajatve. Te pristojbine so običajno plačane prevozniku, ki vam dostavi paket. Od brexita naprej to velja tudi za pakete iz Združenega kraljestva.
8. Ne nasedajte lažnim promocijam
Se je cena pred nekaj dnevi zvišala in nenadoma padla na prejšnjo raven? Umetno zvišanje cene tik pred popusti je nepoštena in zavajajoča poslovna praksa, vendar Zakon o varstvu potrošnikov pozna varovalko: trgovec mora pri znižanju izdelkov poleg nove cene navesti tudi ceno, ki je bila najnižja v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Pocenitev mora torej biti realna.
Če opazite, da trgovec ne upošteva omenjenega zakonskega določila, ki je v prvi vrsti namenjeno zaščiti potrošnika, gre za prekršek. Svetujemo, da takšno prakso prijavite Tržnemu inšpektoratu RS, ki je pristojen za nadzor in ukrepanje v tovrstnih primerih in podjetje lahko kaznuje z globo.
9. Bodite pozorni na morebitne spletne prevare
Ne pozabite: obdobje, ko spletne trgovine tekmujejo s promocijami in izjemnimi ponudbami, je ugodno tudi za goljufe. Če se vam ponudba zdi prelepa, da bi bila resnična, bodite toliko bolj previdni. Povezava v oglasu ali e-pošti za črni petek lahko vodi do lažne spletne strani, ki so jo ustvarili kibernetski kriminalci.
Če vnesete svoje osebne podatke ali informacije o plačilu, jih lahko zlorabijo in ukradejo vašo identiteto ali izpraznijo vaš bančni račun. Še posebej bodite pozorni na naslov pošiljatelja sporočila in si oglejte, kam v resnici vodi URL v e-pošti ali oglasu.
10. Ste res prejeli, kar ste naročili?
Tudi po nakupu bodite previdni. Prodajalec mora zagotoviti, da vam je dostavljen izdelek, ki ste ga naročili. Če ne ustreza naročenemu oziroma je poškodovan, odgovarja prodajalec.
- Ali je izdelek skladen, morate preveriti v času dostave ali zelo kmalu zatem in se nemudoma odzvati.
- Če takoj opazite težavo, takoj zavrnite paket.
- Če težavo opazite, ko razpakirate izdelek, nemudoma stopite v stik s prodajalcem prek njegove spletne strani ali po elektronski pošti.
- Če se prodajalec ne odzove, mu pošljite priporočeno pošto.
Vedno hranite vse možne dokaze, kot so fotografije odstopanj v primerjavi z naročenim, s katerimi lahko po potrebi dokažete težavo.
Če opazite napako v 30 dneh, imate izbiro: lahko zahtevate nov brezhiben izdelek, vračilo kupnine, znižanje kupnine (sorazmerno z neskladnostjo) ali popravilo izdelka.
11. Spremljajte rezultate ZPS testov
Zakaj? Ker boste tako lahko uvrstili na svoj seznam dokazano kakovostne izdelke, ki pogosto celo niso med najdražjimi. S sledenjem rezultatov testov lahko precej prihranite. Prav tako boste vedeli, kakšna je bila okvirna cena pred črnim petkom, torej ali je izdelek res znižan.
Na naši spletni strani lahko na seznam priljubljenih dodajate izdelke v okviru testov in jih primerjate. Izdelek dodate med priljubljene tako, da kliknete na srček poleg izdelka. Primerjavo pa ustvarite tako, da kliknete na ikono tehtnice poleg izdelka in ga dodate v primerjavo (dodate lahko do pet izdelkov). Primerjavo si lahko shranite za poznejši ogled. Priljubljene izdelke in primerjave najdete v svojem članskem profilu, v zavihkih Seznam priljubljenih in Seznam primerjav.
Besedilo: Goga Sredojević, Petra Lovišček
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.