Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Izjave za javnost 2022
Izjave za javnost 2022
18. maj 2022

Večina bank in hranilnic je pri posojilih z variabilno obrestno mero s posebnim določilom zavarovala svoje marže pred učinkom negativnega euriborja, niso pa določile skrajne višine v primeru naraščanja vrednosti euribor. Pri ZPS takšno prakso, kjer kreditodajalec proti obrestnim rizikom zaščiti le sebe, ocenjujemo kot nedopustno in nepošteno. Prepričani smo, da bi zato morale banke pri izračunu pogodbene obrestne mere upoštevati dejansko, torej tudi negativno vrednost euribor.

Obresti za posojilo z variabilno obrestno mero so sestavljene iz referenčne obrestne mere, običajno je to 3 ali 6 mesečni euribor in obrestnega pribitka (obrestne marže). Slednji ostaja praviloma nespremenjen do izteka posojila, vrednost obrestne mere euribor pa se skozi celotno odplačilno dobo spreminja, tako navzdol kot navzgor. Njegovo zvišanje pomeni večji dobiček za banko, za potrošnika pa dodatno obremenitev v obliki zvišanja mesečne obveznosti in dražji kredit in obratno, če se referenčna obrestna mera zniža, to pomeni manjšo obveznost potrošnika in manjši dobiček za banko.

Zato je večina bank in hranilnic v kreditne pogodbe vnesla t.i. ničelno klavzulo, s katero je določila, da se pri izračunu skupne obrestne mere namesto dejanske negativne vrednosti euriborja upošteva vrednost 0% in obresti v tem primeru določa zgolj višina pogodbenega pribitka (obrestna marža).

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Takšno prakso, kjer kreditodajalec zaščiti sebe in v posojilnih pogodbah omeji variabilni del obrestne mere navzdol, ne da bi hkrati določil tudi najvišjo obrestno mero in s tem zaščitil tudi potrošnika (kot šibkejšo stranko), ocenjujemo kot nedopustno in nepošteno in v nasprotju z Direktivo Sveta 93/13/EGS ter Zakonom o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, 31/2018 – ZVPot), ki v 24. členu določa, da se pogodbeni pogoji štejejo za nepoštene, če v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznosti strank.

Poziv ZPS k enakopravnosti potrošnikov

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo že pred meseci banke preko njihovega združenja pozvali, da prenehajo z uporabo sporne klavzule in v korist kreditojemalcev tudi za nazaj upoštevajo dejansko negativno vrednost euribor. S pozivom za zaščito enakopravnosti potrošnikov v pogodbenih razmerjih s kreditodajalci smo seznanili tudi Banko Slovenije in Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Poziv vsem oškodovanim potrošnikom: pridružite se kolektivni tožbi ZPS

Spomnimo, na ZPS smo v kolektivnem sporu zoper banko Sparkasse že uspešno zaščitili pravice kreditojemalcev te banke, ki ni upoštevala dejanske negativne vrednosti euribor in je zgolj na podlagi obvestila obračunavala negativni euribor v vrednosti 0%. Sodišče je tako poslovno prakso označilo kot kršitev zakona in banki prepovedalo nadaljevanje te prakse. Ker se Sparkasse ni odzvala pozivu ZPS, naj svojim kreditojemalcem pravilno obračuna negativni euribor tudi za preteklo obdobje in jim vrne preplačila, bomo na ZPS vložili novo tožbo zoper Sparkasse.

Ker so banke preko svojega združenja sporočile, da vztrajajo pri uporabi sporne »ničelne« klavzule v kreditnih pogodbah, pa je očitno, da bo tudi v tem primeru moralo odločiti sodišče.

Zato smo objavili poziv kreditojemalcem Sparkasse in drugih bank, naj se nam pridružijo v postopku kolektivne tožbe ter z izpolnitvijo obrazca posredujejo podatke, ki jih potrebujemo za izvedbo kolektivne tožbe za zaščito pravic potrošnikov.

Izpolnite obrazec tukaj >>

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več