Neobvezno izdajanje računov je za potrošnike škodljivo

5. maj 2021

Trgovine in nakupovanje
Neobvezno izdajanje računov je za potrošnike škodljivo

Zakon o debirokratizaciji na videz odpravlja nepotrebne papirnate račune. Po drugi strani računi potrošnikom omogočajo uveljavljanje svojih pravic. Le izdani račun dokazuje, kdaj in kje ste kupili izdelek, ki je podlaga za uveljavljanje reklamacije, za zamenjavo ali vračilo denarja.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Plačevanje s plačilno ali kreditno kartico in s pametnim telefonom je postalo del našega vsakdana. Epidemija je negotovinsko plačevanje samo še pospešila. Čemu torej obremenjevati potrošnike, da pri plačevanju brez gotovine dobijo še natisnjen račun? Tu je še skrb za okolje in zmanjševanje količin odpadkov, med katere spada tudi papirnat račun.

Vse to so argumenti, ki so na prvi pogled všečni in govorijo v prid predlogu Zakona o debirokratizaciji, ki določa, da v primeru negotovinskega plačila zavezanec izda račun kupcu le na njegovo zahtevo. Pa je res vse tako preprosto?

Vklopite razum, zahtevajte račun - ne le zaradi davkov

Zakonodaja, ki določa, da je podjetje dolžno za prodano blago ali opravljeno storitev potrošniku izdati račun, je v veliki meri namenjena nadzoru obračunavanja in plačevanja davkov.

Kampanja davčne uprave Vklopite razum, vzemite račun je bila namenjena pobiranju davkov, a tudi opozarjanju potrošnikov, zakaj potrebujejo račun, ko gre kaj narobe.

Racun-grafika1

Račun je za potrošnika pomemben tudi zato, da lahko takoj preveri pravilnost zaračunanega zneska glede na kakovost in količino kupljenega ali opravljene storitve. Preverjanje zaračunanih zneskov po opravljenem nakupu pomaga k razumevanju ravni cen in omogoča primerjavo cen za podobne izdelke ali storitve ter informirano izbiro.

Računi potrošnikom pomagajo tudi pri nadzoru nad dnevnimi izdatki

Kako bomo brez računa sploh še preverjali in primerjali vsakodnevne izdatke, saj cen na veliki večini izdelkov, ki jih kupujemo, ni več? Izkušnje kažejo, da prav ponavljajoči se izdatki manjših zneskov brez ustreznega "nadzora" lahko naredijo "veliko luknjo" v družinskem proračunu.

Se spomnite, kako obsežno kampanjo ozaveščanja smo ob prehodu s tolarja na evro imeli v letih 2006 in 2007 s ciljem, da bi razumeli vrednost nove valute in razvili občutek tudi za manjše zneske? S skupnimi močmi nam je ob prehodu na evro januarja 2007 uspelo preprečiti množično dvigovanje cen.

Bančni izpisek ni dovolj za uveljavljanje potrošniških pravic

Z bančnega izpiska ali dokazila plačila na vašem telefonu sta razvidna le skupni plačani znesek in prejemnik plačila, kar pa nikakor ni dovolj za uveljavljanje potrošniških pravic. Le izdani račun dokazuje, kdaj in kje ste kupili izdelek, ki je podlaga za uveljavljanje reklamacije, za zamenjavo ali vračilo denarja.

Pa to ne velja zgolj za velike investicije, ampak tudi za mnoge manjše izdatke. V dobi negotovinskega in spletnega nakupovanja ne gre pozabiti, da so pri negotovinskem poslovanju vedno bolj pogoste tudi zlorabe.

Ne nazadnje gre še za en zakon, ki je bil poslan v parlamentarni postopek brez kakršnega koli posvetovanja, brez ustrezne analize prihrankov in ocene povečanih tveganj. V demokratični družbi bi različni deležniki morali dobiti priložnost predstaviti argumente in skupaj poiskati najprimernejšo rešitev.

Komu se tako mudi in zakaj?

Breda Kutin, predsednica ZPS

Pripombe na predlog zakona o debirokratizaciji smo poslali v Državni zbor

Poslanskim skupinam v Državnem zboru RS smo dne 5.5.2021 poslali pripombe na predlog Zakona o debirokratizaciji. Menimo, da nekatere predlagane rešitve znižujejo raven varstva potrošnikov. Zato jim predlagamo, da predlaganih sprememb ne potrdijo.

> Dokument s pripombami ZPS (PDF)

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju