Vezava za oba
7. julij 2019
Oktobra 2019 smo pričeli s kampanjo Vezava za oba, s katero smo želeli doseči, da operaterji potrošnikom v času vezave ne bi smeli spreminjati pogodbenih pogojev naročniškega razmerja, torej, da telekomunikacijski operaterji v času vezave spoštujejo vse pogodbeno dogovorjene pogoje, vključno s ceno. To našo zahtevo je s podpisom spletne peticije podprlo več kot 9500 potrošnikov.
Na ZPS že vrsto let izvajamo aktivnosti za povečanje preglednosti trga telekomunikacijskih storitev, opozarjamo na nepravilnosti in zastopamo interese potrošnikov pri Svetu za elektronske komunikacije (SEK).
V času vezave nespremenjeni pogoji, cena in vsebina paketov
Na področju fiksnih in mobilnih komunikacij so v ospredju ponudbe z večinoma dvoletno vezavo, pri čemer pa operaterji spretno izkoriščajo možnosti, ki jim jo daje zakonodaja in v času vezave brez sramu povečujejo cene in celo spreminjajo vsebino paketov.
Potem, ko smo operaterje, regulatorja (Agencijo za komunikacijska omrežjain storitve, AKOS) in tržni inšpektorat vrsto let opozarjali na takšne sporne prakse, smo se v letu 2019 odločili, da začnemo s kampanjo Vezava za oba, ki jo je podprla tudi Evropska potrošniška organizacija (BEUC).
Zaradi nepripravljenosti operaterjev, da bi potrošnikom v času vezave zagotavljali nespremenjene pogoje, smo v letu 2020 z našimi aktivnostmi nadaljevali in se osredotočili na prihajajočo implementacijo Direktive (EU) 2018/1972 o Evropskem zakoniku o elektronskih komunikacijah.
Odstop od pogodbe zaradi nestrinjanja s spremembami pogojev
Aktivni smo bili že v času priprave predloga novega Zakona o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), podali smo obširne pripombe na objavljen predlog tega zakona ter se z dopisom obrnili na Ministrstvo za javno upravo, v katerem smo pozvali k ustrezni rešitvi problematike spremembe pogodbenih pogojev in posledic, ki jih nosijo potrošniki, ki želijo od pogodbe odstopiti zaradi nestrinjanja s spremembami pogojev.
Primer kršitve v praksi
- Potrošnik pregleda ponudbe med različnimi operaterji in ugotovi, da ponujajo veliko ugodnejše pogoje, če pri njih sklene tudi dogovor o vezavi za 12 ali 24 mesecev. Operaterji namreč v zameno za vezavo ponujajo popuste pri naročnini ali cenejšo terminalsko opremo (na primer pametni telefon ali televizijo). Potrošniku se zdi logično, da operater v zameno za dveletno zvestobo ponuja ugodnejše pogoje, operater pa si s tem zagotovi, da ga potrošnik vsaj v tem obdobju najverjetneje ne bo zamenjal, saj bi moral povrniti vse pridobljene ugodnosti.
- Odide v poslovalnico in sklene naročniško pogodbo, s katero se dogovori o vsebini in ceni paketa, nato podpiše še dogovor o vezavi in si s tem na primer za prvo leto zniža mesečno naročnino.
- Nekaj časa vse poteka kot dogovorjeno, a čez nekaj mesecev ga operater obvesti, da se bo cena paketa zvišala za 2 evra ter da lahko, če se s tem ne strinja, odstopi od pogodbe.
Potrošnik se kljub temu odloči, da odstopa ne bo uveljavljal, saj ne želi ponovno pregledovati vseh ponudb in se ukvarjati z menjavo operaterja.
- Čez nekaj mesecev mu operater sporoči, da se tokrat spreminja izbrana shema televizijskih programov, v kateri ne bo več športnih programov v kakovosti HD in da lahko potrošnik, če se s tem ne strinja, odstopi od pogodbe.
Tokrat je potrošniku dovolj, programi HD so namreč zanj pomembni in se mu zdi nepošteno, da bi moral zanje dodatno plačevati, saj so bili dogovorjeni v naročniški pogodbi.
- Operaterju sporoči, da od pogodbe odstopa, nato pa ga na zadnjem računu preseneti visok znesek, ki ga od njega terja operater.
Ker je potrošnik pred potekom obdobja vezave odstopil od pogodbe, operater od njega zahteva vračilo vseh ugodnosti, ki jih je do trenutka odstopa prejel v obliki popusta na mesečno naročnino.
Dogovore morata spoštovati obe strani
Torej, operater zviša ceno in odvzame programe HD, potrošnik se s tem ne strinja in odstopi od pogodbe, na koncu pa je on tisti, ki bo moral operaterju zaradi odstopa plačati. Ali to pomeni, da je samo ena stranka pogodbenega razmerja dolžna spoštovati določila pogodbe, medtem ko lahko operater prosto spreminja pogodbene pogoje? Kaj se je zgodilo z načelom "pacta sunt servanda"? Zakaj je potrošnik kaznovan, če se ne strinja s spremembo bistvenih sestavin pogodbe, zaradi katerih se je sploh odločil za vezavo pri operaterju?
Skladno z že omenjenim načelom poštenega izpolnjevanja pogodbe in načelom enakopravnosti pogodbenih strank menimo, da mora tudi operater spoštovati sklenjeno pogodbo, še posebej, ker je prav on sestavil vsebino pogodbe. Zato potrošnik, ki zaradi nestrinjanja s predlagano spremembo odstopi od pogodbe, ne bi smel trpeti nobenih škodljivih posledic, saj je operater tisti, ki želi v času vezave spremeniti vsebino ali/in ceno naročniškega razmerja.
Vezava za oba
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.