PreVWara
11. december 2015
Kampanja za zaščito potrošnikov pred prevarami avtomobilskih tovarn med uradnim merjenjem porabe goriva in izpustov CO2, poznana tudi pod imenom Afera VW. Kampanja PreVWara je imela za cilj združiti potrošnike, lastnike prizadetih avtomobilov in izterjati odškodnino na sodišču.
Na ZPS smo že l.2015 še pred afero Volkswagen ponovno opozorili na prevare, ki jih uporabljajo avtomobilske tovarne med uradnim merjenjem porabe goriva in izpustov CO2.
Prek evropske potrošniške otganizacije BEUC smo se zavzemali za čim hitrejši sprejem novega testnega protokola, ki bo preprečil "inovativne" pristope avtomobilskih tovarn, hkrati pa v laboratoriju izmerjene izpuste približal tistim v realnem prometu.
Po izbruhu afere zaradi vgrajene programske opreme za prirejanje izpustov NOx v 11 milijonih vozil znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen smo se aktivno lotili vprašanj, povezanih z zaščito potrošnikov in na to opozarjali tudi pristojne inštitucije v državi. Sestali smo se s predstavniki uvoznika za omenjene znamke, na evropski ravni pa smo se povezali z ostalimi potrošniškimi organizacijami.
BEUC je tako prvič usklajevala vseevropsko akcijo, s katero želimo zagotoviti potrošnikov najvišjo možno raven pravic – ne glede na to, iz katere države prihajajo in kakšna je lokalna zakonodaja.
Vse potrošnike, ki imajo avtomobil z nameščeno opremo za prirejanje vrednosti izpustov, smo povabili, da se prijavijo na e-novice, preko katerih smo jih redno obveščali ter jim skladno z razvojem dogodkov ustrezno svetovali o nadaljnjih korakih za zaščito potrošniških pravic oziroma morebitnih odškodninskih zahtevkov do skupine VW.
Leto 2021 - v Španiji je sodišče na prvi stopnji razsodilo v korist potrošnikov
Pozitiven signal za evropske potrošnike in za številne sodne postopke proti VW, ki potekajo v različnih državah EU, je prišel na začetku 2021 iz Španije, kjer je sodišče na prvi stopnji razsodilo v korist potrošnikov.
Leto 2018 - vložena tožba proti koncernu Volkswagen AG
Do zaključka zbiranja prijav januarja 2018 se je v kampanjo prijavilo kar 6.500 potrošnikov, kar je v evropskem merilu, glede na skupno število vseh oškodovanih kupcev v Sloveniji, edinstven uspeh.
Družba Financialright GmbH je tako 29. marca 2018 vložila tožbo proti koncernu Volkswagen AG, s katero uveljavlja odškodninske zahtevke 6.024 slovenskih potrošnikov, ki so kupili ali z lizingom najeli vozila koncerna Volkswagen, udeležena v t.i. dizelskem škandalu.
Gre za vozila znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen, izdelana med leti 2007 in 2015, v katera so vgradili sisteme za prirejanje meritev količine izpustov dušikovih oksidov (NOx).
Po svetu je bilo skupno prodanih več kot 11 milijonov takšnih vozil. Tožba je bila vložena pri Okrožnem sodišču v Braunschweigu, Nemčija, ki je glede na sedež koncerna Volkswagen AG pristojno za odločanje, v postopku pa bodo morali uporabiti slovensko materialno pravo.
Kot lokalni partner pri kampanji je sodelovala tudi Odvetniška družba Kavčič, Bračun in partnerji iz Ljubljane, ki je nudila tudi pomoč pri pripravi tožbenega zahtevka. Vse od takrat čakamo na izid, ali bodo slovenski potrošniki zaradi afere VW prišli do ustrezne odškodnine.
Leto 2017
Leto 2017 je bilo v znamenju skupinskih akcij, ki smo jih organizirali za vse potrošnike, ne glede na to, ali so člani ZPS ali ne. Po skoraj dveh letih, odkar je Volkswagen priznal, da je zavajal evropske potrošnike, ko je v več kot 8 milijonov dizelskih avtomobilov namestil napravo za prirejanje delovanja motorja med merjenjem izpustov in kljub temu, da je potrošnikom v ZDA (in državi) izplačal že 15 milijard ameriških dolarjev, se v Evropi ni zgodilo nič.
Potrošniške organizacije smo si pod okriljem Evropske potrošniške organizacije BEUC ves čas od razkritja prevare prizadevale za to, da VW odgovarja za svoja ravnanja in da potrošnikom izplača odškodnino.
Čeprav Slovenija še nima zakonodaje, ki bi omogočala kolektivne tožbe, smo pod okriljem BEUC-a začeli kampanjo PreVWara, katere cilj je združiti potrošnike, lastnike prizadetih avtomobilov in izterjati odškodnino na sodišču.
Spletni portal preVWara.si - osrednja informacijska točka kampanje
Na spletnem portalu preVWara.si so potrošniki lahko poiskali informacije o tem, kakšne so njihove pravice in zakaj se je dobro pridružiti kampanji – ter seveda oddali prijavo s katero se pridružujejo kampanji.
Medtem ko je skupina Volkswagen izvajala vpoklic približno 8,5 milijona avtomobilov znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen, ki so v Evropi del dizelske prevare, smo potrošniške organizacije aktivno iskale možnosti, da bi Volkswagen prepričali, da potrošnikom izplača ustrezno odškodnino.
Hkrati smo v okviru evropske potrošniške organizacije BEUC sodelovali pri sprejemanju ukrepov na ravni EU, da se tovrstne afere ne bi več ponovile.
Neukrepanje večine evropskih držav - vzpodbuda za večjo aktivnost potrošniških organizacij
V letu 2017 je, žal, postalo jasno, da večina evropskih držav ne bo ukrepala proti Volkswagnu, zato pa smo toliko bolj aktivno v igro stopile potrošniške organizacije. Italijanska, španska, portugalska in belgijska so izkoristile možnost skupinske tožbe, ki jim jo omogoča zakonodaja, ostale, tudi ZPS, pa smo raziskovale, na kakšen način bi se lotile tožbe proti Volkswagnu, ne da bi pri tem potrošniki ali organizacije tvegale morebitno izgubo.
Skupaj z BEUC smo našli prikladno rešitev, ki so se jo poleg ZPS oklenile še potrošniške organizacije iz Litve, Slovaške in Švice, o njej pa razmišljali še v nekaterih drugih državah.
Po daljših pripravah in prilagajanju sistema smo kampanjo PreVWara zagnali v sredini septembra. Pridružili so se ji lahko vsi potrošniki, ki so ali so bili lastniki vozil, v katerih je Volkswagen priredil delovanje dizelskega motorja tako, da je med realno vožnjo v zrak izpuščal nekajkrat več dušikovih oksidov kot v laboratoriju.
Leto 2016
Leto 2016 so avtomobilsko industrijo pretresala neprijetna razkritja, afera VW se še ni zaključila. Odpoklicanih je bilo 650.000 avtomobilov petih vodilnih avtomobilskih znamk, medtem ko je Mitsubishi priznal, da je uporabljal napravo za prirejanje vrednosti izpusta v preteklih 20 letih.
Vsi ti primeri so bili močno opozorilo na neustrezno zakonodajo in pomanjkanje nadzora. Napovedane spremembe nadzora in sankcioniranja goljufij v avtomobilski industriji pa so se žal le počasi prebijale skozi bruseljske sobane.
Prihajalo je tudi do zamude pri vpoklicu vozil z nedovoljeno programsko opremo za prirejanje izpustov, v Slovenijo vgrajeno v nekaj več kot 44 tisoč avtomobilov znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen.
Prav zamude pri vpoklicu njihovih dizelskih vozil z nelegalno opremo za prirejanje izpustov dušikovih oksidov pa so pokazale, da rešitev problema ni tako blizu niti ni tako preprosta, kot so potrošnikom sporočali v dopisih in prek medijev.
Zahteve potrošniških organizacij, članic BEUC
1. Razkritje vseh informacij o testih, ki so jih v zadnjem času dodatno izvedli v posameznih državah, in odkritih neskladij, povezanih z izpusti
2. Volkswagen naj bolje obvešča lastnike avtomobilov o časovnici za vpoklic prizadetihavtomobilov, ter jih seznani z morebitnimi posledicami glede porabe goriva in izpustov.
3. Lastniki avtomobilov v Evropi morajo prejeti pošteno nadomestilo za zavajanje o višini izpustov in porabi goriva.
4. Predlagana sprememba zakonodaje mora biti sprejeta po hitrem postopku, predvsem v delu, ki omogoča Evropski komisiji izvedbo dodatnih pregledov.
PreVWara
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.