Energetska izkaznica - nov nepotreben strošek za potrošnike
4. februar 2014
Na ZPS smo skupaj z odvetnikom, mag. Janezom Tekavcem, izoblikovali jasno stališče proti sprejemu Energetskega zakona, zaradi predlaganega načina ureditve energetske izkaznice. Predlagamo, da državni svet danes izglasuje veto na Energetski zakon.
Po davku na nepremičnine tudi strošek izdelave energetske izkaznice
Predlagani način za potrošnike pomeni le nov, dodaten strošek, saj lastnikom ne daje druge izbire, kot da izkaznice naročijo pri zelo dragih strokovnjakih, čeprav predlagani način izdelave energetske izkaznice dejansko obsega le vnos podatkov, ki jih morajo posredovati sami lastniki stavbe v računalniški program, ki ga bo priskrbelo ministrstvo.
Pričakujemo, da bo danes Državni svet upošteval interse potrošnike in izglasoval veto na Energetski zakon.
Občane bo po davku na nepremičnine letos obremenil še strošek izdelave energetske izkaznice. Energetske izkaznice ureja Energetski zakon, ki ga je Državni zbor poslal Državnemu svetu dne 31.1.2014.
Ureditev energetskih izkaznic je neprimerna in dejansko predstavlja le strošek za lastnike nepremičnin, saj lastnikom ne daje druge izbire, kot da izkaznice naročijo pri zelo dragih strokovnjakih.
Energetski zakon direktivo direktivo 2010/31/EU prenaša v slovenski pravni red, ki obremenjuje lastnike nepremičnin
Direktiva 2010/31/EU sicer res določa obveznost izdelave energetskih izkaznic, vendar pa Energetski zakon to direktivo prenaša v slovenski pravni red na način, ki kar se da obremenjuje lastnike nepremičnin.
Čeprav direktiva dovoljuje, da izkaznic ni potrebno izdelovati za objekte s časom uporabe dveh let ali manj ter stanovanjske stavbe, ki so uporabljene ali namenjene za uporabo, krajšo od štirih mesecev na leto (počitniške hiše), pa tudi ne za delavnice in podobne objekte, slovenski Energetski zakon tega ne omogoča.
Ali za izdelavo izkaznice res potrebujemo vrhunske strokovnjake?
Nadalje direktiva tudi ne zahteva, da bi morali izkaznice izdelovati le vrhunski strokovnjaki. Slovenski zakon v nasprotju s tem določa, da izdelava energetskih izkaznic sodi med regulirane poklice, predpisano je izobraževanje, vpis v register, ... kar vse vodi do tega, da bodo to delo opravljali vrhunski strokovnjaki, čeprav delo dejansko obsega le vnos podatkov, ki jih morajo posredovati sami lastniki stavbe v računalniški program, ki ga bo priskrbelo ministrstvo.
Dejansko je tako delo strokovnjaka skrčeno na administrativno delo, urna postavka strokovnjaka pa seveda ni niti najmanj primerljiva z urno postavko administrativnega delavca, ki bi dejansko lahko opravljal to delo.
V pravilniku je sicer predpisano, da je potrebne tudi ogled objekta, vendar je to zgolj še ena postavka, ki zvišuje ceno izkaznice in onemogoča, da bi lastniki te izkaznice naročali pri precej cenejših tujih ponudnikih, dejansko pa nima nobenega pomena, saj pri ogledu ni mogoče ugotoviti kakšna je izoliranost stavbe, razen če lastnik ne dovoli, da se naredi sondiranje stavbe, kot tudi ne kakšna je poraba energije, saj je ta razvidna le iz preteklih obračunov porabe.
Pri novejših stavbah pa je izkaz energetske učinkovitosti tako ali tako del projekta za pridobitev gradbenega dovoljenja, tako da bo strokovnjak le prepisal podatke iz projekta in izdal izkaznico.
Zaradi umetnih zahtev, ki so postavljene za izdelovalce izkaznic je cena izkaznic zelo visoka - okoli 400 EUR za enodružinsko stavbo, kar v območjih nižje kupne moči lahko pomeni tudi do odstotka vrednosti same stavbe.
Novega registra energetskih izkaznic direktive ne zahtevajo
V Sloveniji je določeno tudi oblikovanje novega registra energetskih izkaznic, kar bo pomenilo dodatno obremenitev za proračun in občane. Registra direktive ne zahtevajo, sam podatek o energetski učinkovitosti pa bi lahko dodali kot še en podatek že obstoječega registra nepremičnin, ki ga vodi Geodetska uprava Republike Slovenije, kar bi bistveno zmanjšalo stroške.
V Veliki Britaniji in Nemčiji imajo lastniki možnost izbire in sicer lahko izberejo, da dobijo izkaznico zgolj na podlagi zbranih podatkov, kar stane med 50 in 100 EUR za enodružinsko hišo ali pa si naročijo pregled in natančno izdelavo izkaznice kar stane podobno kot pri nas cca 400 EUR za enodružinsko stavbo. Pri nas možnosti izbire ni, pač pa so vsi obvezani naročiti najdražjo varianto.
Izdelava izkaznice je obvezana tudi za prodajo stanovanja ali njegovo oddajo v najem
Ker je izdelava izkaznice obvezana tudi za prodajo stanovanja ali njegovo oddajo v najem bodo lastniki stanovanj pod zelo visokim finančnim pritiskom, saj bodo morali bodi sami kriti izdelavo energetske izkaznice za celotno večstanovanjsko stavbo bodisi bodo morali prepričati tudi ostale lastnike, da bodo krili te stroške.
Rezultat bo verjetno le zelo veliko število sporov v tovrstnih stavbah in še več najemnih pogodb, ki bodo sklenjene na črno. Strošek izdelave izkaznice za stanovanjski blok je namreč preko 1.500 EUR.
Umaknjena tudi določba o prehodnem obdobju za več stanovanjske stavbe
Državni zbor pa je v zadnjem branju umaknil še določbo o prehodnem obdobju za več stanovanjske stavbe, tako da sedaj prehodno obdobje velja le glede oglaševanja in sicer tako, da do 31.12.2014 ni potrebno navajati energetske učinkovitosti v oglasih za prodajo ali oddajo v najem, mora pa lastnik pred podpisom pogodbe kljub temu predložiti kupcu ali najemniku veljavno izkaznico.
Veljavnost energetske izkaznice le 10 let
Opozoriti velja še na dejstvo, da izkaznica velja le 10 let, kar pomeni, da se bo pritisk na občane ponavljal vedno znova. Pri tem ne bo odveč poudariti, da so energetske izkaznice same sebi namen, saj lastniki stavb, ki imajo najbolj energetsko učinkovite stavbe ne bodo deležni nobenih davčnih olajšav, lastniki stavb, ki imajo stavbe potrebne sanacije pa nobenih spodbud za sanacijo.
Glede na navedeno predlagamo, da državni svet izglasuje veto na Energetski zakon.
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.