Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Prijava
Tržni pregled in cene
Tržni pregled in cene
11. december 2013

Najbrž se je zgodilo tudi vam: pred nakupom izdelka ste se malo razgledali po internetu, Google pa vam je ob slovenskih zadetkih ponudil tudi kakšnega tujega. Če je bila zraven pripisana cena, ste zagotovo opazili, da je bila tuja pogosto nižja. In kaj ste naredili (oziroma kaj naredimo)? Nič, pomislimo na vse možne težave z naročanjem v tujini, ki so nam jih vcepili v teh kratkih letih virtualnega spletnega vesolja. Pa vendar: pozabljamo, da živimo v Evropski uniji in da nas ščiti marsikateri zakon. Ne (še) sicer pred nepremišljenostjo, a že s povsem običajno stopnjo pazljivosti pri spletnem nakupovanju bo lahko vaš nakup naslednjič bistveno cenejši. V to smo se prepričali tudi mi.

Iz Bruslja se vse sliši lepo. Evropska unija mora postati enotni trg, nakupovanje po spletu pač nima meja. Nemalokrat visokoletečim besedam dodajo, naj se potrošniki nikar ne bojmo čezmejnega nakupovanja, a hkrati se ne zavedajo, da je realnost pogosto daleč od želenega enotnega trga. Primerov je veliko in vsi niso usmerjeni le ven iz Slovenije: pomislite samo na to, da so pri nas avtomobili med najcenejšimi v Evropski uniji, a v salonih se ne tare niti Avstrijcev ob severni niti Italijanov ob zahodni meji. Jezik v obeh primerih ni problem, avtomobili so tako rekoč enaki, kaj se torej dogaja?

Težave z jezikom smo na internetu dovolj spretno premagovali s sicer okornim Googlovim prevajalnikom. Osnovno sporočilo smo brez težav razumeli, za kaj več bi se morali malo bolj potruditi, najti nekoga, ki jezik res razume, ali pa prodajalca preprosto povprašati v enem od jezikov, ki ga razumemo mi (da slovenščina tu ni ravno najvišje na seznamu, se nekako razume). Kjer je volja, tam je tudi pot, in lotili smo se nakupa petih izdelkov, ki se med seboj ne razlikujejo le po namenu uporabe, ampak tudi po velikosti in teži: od merilnika krvnega tlaka do pralnega stroja. Rezultat je izjemno nespodbuden za slovenske spletne trgovce: prav pri vseh izdelkih smo najvišje cene odkrili v Sloveniji!

Kako najti ceno za izdelek?
Google je načeloma povsem koristen iskalnik, a ga boste težko prepričali, da bo tako kakovostno kot doma iskal tudi v drugih izbranih državah. Zato smo za dostop do spletnih trgovin drugih držav raje uporabili kar njihove iskalnike cen in bili pri tem precej uspešni. Tule so "naši" iskalniki:
Slovenija: www.ceneje.si
Avstrija: www.geizhals.at
Hrvaška: www.jeftinije.hr
Italija: www.trovaprezzi.it
Madžarska: www.argep.hu
Nemčija: www.guenstiger.de

Nemčija kot priporočilo
Akcije smo se lotili podobno kot vseh naših primerjalnih testov: posnemali smo ravnanje običajnega potrošnika, ki nima vpogleda v takšne ali drugačne trike spletnega nakupovanja, tudi spletnih dražb (avkcij) se izogiba, izdelek bi preprosto rad kupil v standardni spletni trgovini. Standarda na tem področju sicer ni, a denimo, da ima takšna trgovina informativno spletno stran, kjer lahko zelo preprosto najdemo najbolj pomembne informacije – poleg cene izdelka tudi morebitne dodatne stroške, načine dostave, informacije o vračilu in garanciji za izbrani izdelek. Če je vse skupaj podkrepljeno s prijetno grafiko in kakovostnim slikovnim materialom, toliko bolje.

Po trgovinah smo se navidezno sprehodili v sosednjih državah, torej v Avstriji, na Hrvaškem, v Italiji in na Madžarskem, obiskali pa smo še Nemčijo – predvsem zato, ker gre za enega največjih in po ponudbi najbogatejših evropskih trgov, ki je Sloveniji najbližje. Izkazalo se je, da smo z uvrstitvijo Nemčije v naš izbor držav zadeli žebljico na glavico. Pa pri tem ne mislimo le na postavitev spletnih portalov, njihovo informativnost, preprost dostop do najpomembnejših informacij in podobno, pač pa tudi in predvsem na tisto, za kar se zavzema Bruselj (in bi se morali bolj zavzemati tudi vsi drugi): zelo redke so trgovine (ali izdelki), ki kupcem ne omogočajo pošiljanja v skoraj vse države EU (pa še kakšno zraven). Podatke o stroških je mogoče večinoma dobiti z enim samim klikom, to uporabniško izkušnjo zgolj izboljša.

Povsem drugače smo se počutili, ko smo obiskali spletne trgovce v državah, ki so naše sosede. Skoraj nobena trgovina ni omogočala pošiljanja izbranega izdelka na naslov v Sloveniji. Tako ali drugače (ne vedno najbolj pregledno) smo prej ali slej naleteli na zid, imenovan "Pošiljamo samo na naslove v ". A kljub tej oviri smo njihove cene upoštevali, saj se vedno najdejo načini, kako priti do izdelka, hkrati pa je – še zlasti, če je razlika v ceni visoka – velika verjetnost, da boste tudi v klasični trgovini kupovali ceneje kot pri nas.

Kaj lahko vpliva na višjo ceno?
Tržne zakonitosti so znane, ponudba in povpraševanje naj bi se ujela pri idealni tržni ceni. V praksi je teh cen več, nanje pa vplivajo številni dejavniki, od tistih, ki so fiksno določeni (davki), do tistih, ki kažejo razmere na posameznem trgu:

  • davek na dodano vrednost: plačamo ga v državi, kjer smo opravili nakup; med primerjanimi državami je DDV najvišji na Madžarskem (27 %), najnižji v Nemčiji (19 %); v Sloveniji je DDV 22-odstoten;
  • velikost trga: če živimo v Evropski uniji, bi moralo veljati, da je trg enako velik ne glede na nacionalno državo – a to ni res;
  • posebne zahteve: kar se tiče standardov priključevanja (vtikači), pri primerjanih izdelkih ni razlik med obravnavanimi državami; težavo bi lahko povzročil jezik, uporabljen v priročnikih ali v elektronskih izbirnikih – večinoma je to mogoče rešiti, saj so priročniki na voljo tudi na internetu, elektronski izbirniki pa vse pogosteje ponujajo kar vse možne jezike, so pa še vedno izjeme;
  • veliki trgovci: ti so na trgu vodje in nekako določajo cenovno politiko posameznim izdelkom; če je trgovcev več, je večja tudi konkurenca med njimi, v taki državi tudi manjši ponudniki lažje oblikuje nekoliko nižjo ceno; pri nas velja, da vsaj v zabavni elektroniki prevladuje en močen trgovec, ki se mu preostali zgolj prilagajajo, znižanja cene na celotnem trgu pa ne morejo doseči;
  • zastopniki, servisi, garancije: na ceno izdelka vpliva tudi moč določenega zastopnika na trgu, a Slovenija je tu med najšibkejšimi, saj nas večina proizvajalcev obravnava bolj kot ne obrobno; prodane količine so premajhne, zato so majhna tudi vlaganja v trg (promocije, oglaševanje ...); pri varstvu potrošnikov smo postavljeni precej višje, skoraj za vse primerjane izdelke je pri nas obvezna vsaj enoletna garancija, ob okvari pa lahko potrošnik dve leti uveljavlja tudi stvarno napako.

Slovenski pralni stroj pri nas najdražji
Cene smo v posamezni državi najprej iskali po spletnih iskalnikih (navajamo jih v okvirju), nato pa smo pri nekaterih najcenejših ponudnikih preverili, ali nam izdelek lahko pošljejo na slovenski naslov. Skupine izdelkov smo izbrali povsem naključno, za konkreten izdelek pa smo se večinoma odločili na podlagi rezultatov primerjalnih testov potrošniških organizacij – seveda smo izbrali tiste izdelke, ki so se na testih odrezali nadpovprečno dobro.

Edina izjema je model Gorenjevega pralnega stroja, ki smo ga izbrali predvsem zato, ker je bil na voljo v vseh državah. Prav pri pralnem stroju smo ostali z najbolj odprtimi ustmi: njegova cena je v Sloveniji najvišja, razlika je celo tako velika, da bi se ga splačalo pripeljati iz Nemčije, in to kljub visokim transportnim stroškom (stroj je navsezadnje težak 80 kg). Iz drugih držav ga ne bi poslali v Slovenijo, navsezadnje pa se lahko do tja tudi zapeljemo in ga pripeljemo sami.

Pralni stroj Gorenje W7643L   

drobnogled slovenija najdrazja gorenje Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   NE
Garancijska doba 5 let 2 leti 5 let 24 mesecev 36 mesecev 24 mesecev
Najnižja cena 536 € 372,10 € 411 € 504,12 € 385 € 368 €
Dostava v Slovenijo po ceniku Pošte Slovenije samo A samo HR samo I samo HU 149 €

In ko smo že tam, bi lahko pogledali še za kakšnim izdelkom, ki je pri nas dražji. Morda Samsungov model televizorja, ki je bil na testu najbolje ocenjen pri diagonali zaslona okrog 105 cm. Le na Hrvaškem ga nismo našli, drugod je bil (spet) cenejši kot v Sloveniji.

Televizor Samsung UE40F8000   

drobnogled slovenija najdrazja tv samsung Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   DA
Garancijska doba 24 mesecev 2 leti   2 leti 1 leto  24 mesecev
Najnižja cena 1.200 €  1.031,99 € ni ponudbe 911,41€ 1.120 € 1.039 €
Dostava v Slovenijo brezplačno samo A   37,61 € samo HU 21,99 €

Enako velja še za Römerjev otroški avtosedež – tudi tega vam bodo iz Nemčije poslali za ceno, ki je skupaj s stroški dostave nižja kot pri nas. Še najmanjša razlika je bila pri izbranem Beurerjevem merilniku krvnega tlaka. A tu nam je pogled zastal pri nečem drugem: v Sloveniji je njegova cena pri spletnih trgovcih očitno »zacementirana« pri 55 evrih (cent gor ali dol). Deset evrov razlike z nemško ceno se izniči med pošiljanjem, a če boste dobili priložnost in Nemčijo obiskali ...

Otroški avtosedež Römer Kidfix Sict Isofix                       

drobnogled slovenija najdrazja romer Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   NE
Garancijska doba 2 leti   2 leti  2 leti  2 leti  2 leti 
Najnižja cena 204 € ni ponudbe 245 € 233 €  228 €  148 €
Dostava v Slovenijo 3 € samo nemški trgovci samo HR samo I  samo HU  9,99 €

Merilnik krvnega tlaka Beurer BM 58                      

drobnogled slovenija najdrazja bauer Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   NE
Garancijska doba 24 mesecev  24 mesecev  24 mesecev  24 mesecev  24 mesecev  24 mesecev 
Najnižja cena 53,95 € 44,95 € 55,95 €  53 €  44,50 €  45,90 €
Dostava v Slovenijo 3,80 € samo A samo HR samo I samo HU 11,59 €

Pri nakupu Acerjeve elektronske tablice se zgodba bolj kot ne ponovi. Pri nas sicer ni najdražja, je pa treba zanjo odšteti občutno več kot v najcenejši Nemčiji (pa tudi več kot v Italiji in Avstriji). Pri tablici ne boste imeli večjih stroškov s pošiljanjem (spet iz Nemčije).

Elektronska tablica Acer Iconia A1-810 16 GB                       

drobnogled slovenija najdrazja acer Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   NE DA NE
Garancijska doba 2 leti 2 leti 2 leti 2 leti 1 leto 2 leti
Najnižja cena 219,99 €  196,88 €  187,50 €  155 €  226,50 €  179 € 
Dostava v Slovenijo brezplačno 15,30 € samo HR samo I samo HU 11,59 € 

iRobot pa je očitno večji od Bruslja in njihove težnje po enotnem evropskem trgu, saj njegove gospodinjske pomočnike prodajajo le znotraj nacionalnih meja. Robotskega sesalnika vam v Slovenijo ne bodo poslali iz nobene od obiskanih spletnih trgovin.

Robotski sesalnik iRobot Roomba 780                       

drobnogled slovenija najdrazja i robot Nakup v državi: Slovenija Avstrija Hrvaška Italija Madžarska Nemčija
Velja garancija tudi v Sloveniji?   NE
Garancijska doba 2 leti  2 leti  2 leti  2 leti  2 leti  2 leti 
Najnižja cena 599,90 € 502 € 597 €  475,50 € 551 € 479 € 
Dostava v Slovenijo brezplačno samo A  samo HR samo I samo HU samo D

Garancija le redko doma
Seveda vam nihče ne brani nakupa v klasični trgovini, lahko uporabe prijatelja oziroma v tujini živečega sorodnika kot posrednika pri nakupu. V tem primeru, pa tudi če bi vam izdelek nekako vendarle uspelo poslati na slovenski naslov, se boste morali odreči udobju garancijskega popravila v domači državi.

Le pri televizorju bodo tako popravilo brezplačno izvedli v slovenski pooblaščeni servisni mreži, za tablico to velja, če bi jo kupili na Hrvaškem (ali v eni od drugih držav, ki so nastale na ozemlju bivše Jugoslavije), pri vseh drugih izdelkih boste morali garancijo uveljavljati v državi (in pri prodajalcu), kjer ste izdelek kupili.

Dolžina garancijske dobe je pri tem dokaj podobna, a nekaj razlik vendarle obstaja – ne samo med državami, pač pa tudi med prodajalci. Pred nakupom morate zato vsekakor natančno preveriti, kako dolgo za morebitno okvaro jamči prodajalec. Pri našem pregledu cen smo ugotovili, da je garancija najbolj različna pri Gorenjevem pralnem stroju, saj sega od dveh let (Avstrija, Italija, Nemčija), treh let (Madžarska) pa vse do petih let (Slovenija in Hrvaška). Tudi to je lahko dober kazalec, kje se nakup dejansko splača.

vip klicaj 2Pravica do odstopa od spletnega nakupa – ne zamudite roka!
Ker si izdelka pred nakupom na spletu ne morete neposredno ogledati, imate pravico, da odstopite od nakupa, če vam izdelek, ki ste ga kupili, iz katerega koli razloga ne ustreza. Zelo pomembno je, da prodajalca o odstopu pravočasno obvestite, pri čemer pa vam razloga ni treba navesti. Pri nakupih v slovenskih spletnih trgovinah morate trgovca obvestiti v 14 dneh od prejema izdelka, drugod v EU pa je rok običajno sedem dni. Prodajalec vam mora vrniti denar najkasneje v 30 dneh, v zvezi z vračilom izdelka vas sme bremeniti le za stroške pošiljanja izdelka.

Kaj smo ugotovili?
Mit o združeni Evropi, o enotnem evropskem trgu se je razblinil že ob iskanju ugodnega nakupa zgolj za šest izdelkov. Razen Nemčije so le redke spletne trgovine, ki svoje izdelke pošiljajo še kam drugam kot samo v svojo državo. Ta podatek je izjemno pomemben, saj nacionalnim prodajalcem omogoča samostojno oblikovanje cen, če jih je več, bi lahko govorili celo o nekakšnem kartelnem dogovoru, pri katerem manjši sledijo cenovni politiki vodilnega (ali morda ceno znižajo za nekaj centov). Še več: take razmere ponujajo veliko možnosti za izkoriščevalski odnos velikih trgovcev (tudi ali celo predvsem klasičnih), ki dobaviteljem preprosto zabičajo, da izdelkov ne smejo ponujati po (bistveno) nižji ceni, kot je pri njih –čeprav je ta (nižja) cena nekaj povsem običajnega le nekaj kilometrov čez mejo.

Očitno je prišel čas, ko bi bruseljska administracija lahko po zgledu uredbe o gostovanju v mobilnih omrežjih segla tudi na področje spletne trgovine in preprosto predpisala, da morajo te omogočiti pošiljanje blaga v vse države EU. Šele potem si upamo trditi, bi škandalozno visoke slovenske cene upadle na ustrezno raven, ki je primerljiva z drugimi državami. Do takrat nam potrošnikom ne preostane drugega, kot da vzamemo niti dogajanja v svoje roke. Če je le mogoče, kupujmo tam, kjer je ceneje in se pri tem ne omejujmo na državne meje. Spletni trgovci si pri nas in v tujini prizadevajo prodati čim več, zato jih je treba preprosto povprašati, če so nam izdelek pripravljeni dostaviti na slovenski naslov – seveda če ta možnost ni že ponujena na njihovi spletni strani.

vip i 2Vaše pravice, če ima izdelek napako
... pri nakupih v drugih državah EU
Za napake na izdelku je v EU obvezna dveletna odgovornost prodajalca. Izdelek z napako lahko vrnete prodajalcu in zahtevate njegovo popravilo ali zamenjavo. Če se izkaže, da izdelka ni mogoče popraviti ali zamenjati v razumnem času ali brez težav, lahko zahtevate vračilo denarja ali znižanje cene. Prodajalec se lahko odloči, da bo ne glede na odgovornost, ki mu jo nalaga zakonodaja EU, kupcem ponudil tudi prostovoljno garancijo. V tem primeru so pogoji prostovoljne garancije (trajanje garancije, pogoji, potrošnikove pravice) zapisani v splošnih pogojih, ki jih določi prodajalec sam.

Področje garancije, ki jo daje proizvajalec, v EU ni urejeno enotno, zato je nujno, da pred odločitvijo o nakupu tehničnih izdelkov v tujini pridobite čim več informacij. V Sloveniji je za nekatere izdelke (predvsem tehnične) garancija proizvajalca obvezna, trajanje in pogoji pa so določeni z zakonom. V drugih državah EU je garancija proizvajalca običajno prostovoljna. Ne glede na to velja, da dajalca garancije zavezuje tisto, kar obljubi v garancijski izjavi.

... pri nakupih v Sloveniji
Potrošnik se lahko zaradi napake na kupljenem izdelku po svoji volji odloči, ali bo uveljavljal pravice iz naslova stvarne napake ali pravice iz naslova garancije. Pri uveljavljanju pravic iz naslova stvarne napake lahko pri nas prosto izbira med naslednjimi zahtevki, ki jih naslovi na prodajalca: zamenjava izdelka, popravilo izdelka, vračilo kupnine v sorazmerju z napako ali vračilo celotne kupnine. V drugih državah EU na splošno velja, da lahko potrošnik zahteva najprej popravilo oziroma zamenjavo izdelka z napako. Šele če to ni mogoče, lahko zahteva vračilo kupnine. Tudi v Sloveniji prodajalec odgovarja za napake na izdelku dve leti od izročitve izdelka kupcu.

Garancijo lahko potrošnik uveljavlja pri tistih izdelkih, za katere je garancija obvezna, in pri tistih, za katere je bila dana prostovoljna garancija. Po garanciji lahko najprej zahteva popravilo izdelka, ne pa zamenjave ali vračila denarja, kot velja pri uveljavljanju pravic iz naslova stvarne napake. Če popravila ni mogoče izvesti ali če traja več kot 45 dni, je potrošnik upravičen do novega izdelka.

Zlata pravila spletnega nakupovanja          
Preverite, s kom imate opravka!
Pred nakupom izdelka ali preden pošljete svoje osebne podatke, vedno preverite, s kom imate opravka. Preverite, ali naslov sogovornika v korespondenci ustreza osebi ali podjetju, ki jo predstavlja. Poiščite ocene, mnenja, kritike drugih uporabnikov spletne trgovine.

drobnogled slovenija najdrazja httpsNe nasedajte neverjetnim ponudbam!
Ponudbe izdelkov po "neverjetnih" cenah skoraj zagotovo kažejo na spletnega trgovca dvomljivega slovesa ali celo na prevaro.

Zaščitite računalnik!
Na računalnik namestite zaščito in poskrbite za njeno redno posodabljanje. Požarni zid na vašem računalniku naj bo vedno vklopljen. Redno nameščajte popravke svojega operacijskega sistema in uporabljajte najnovejšo različico svojega spletnega brskalnika. Nakupov ne opravljajte z javno dostopnih računalnikov. Pazite na svoja gesla in jih redno menjajte.

Prepričajte se, da je spletna povezava varna
Prepričajte se, ali ste na varni spletni povezavi (naslov spletnega mesta se mora začeti s https, na zaslonu mora biti vidna ikona ključavnice) in da spletni trgovec uporablja varnostni certifikat. Ne uporabljajte spletnih povezav, ki vam jih ponuja e-pošta neznanega pošiljatelja.

Pazite, kako plačujete naročene izdelke
Ne plačujte s sistemom Western Union ali Money Gram, saj ne omogočata sledenja nakazilu.

Zaradi suma goljufije ukrepajte takoj!
Goljufijo takoj prijavite policiji. Na banki poskusite preklicati plačila. Za tehnično pomoč pri izsleditvi lokacije spletnega mesta se obrnite na SICERT (Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.).

Avtorja: Boštjan Okorn, mag. Jana Huč Uršič

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA