Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Prijava
Oglaševanje
Oglaševanje
23. september 2014

Veliki razkorak med oglaševano in dejansko porabo goriva osebnih avtomobilov.

Potrošniške organizacije že nekaj časa opozarjamo, da je razkorak med oglaševano in dejansko porabo goriva pri vožnji z osebnim avtomobilom, prevelik, oglaševana poraba pa zavajajoča. V zadnjih letih se je razlika še povečala in lahko doseže tudi več kot 50 %. Italijanska potrošniška organizacija  Altroconsumo je zato test izvedla v skladu z uradnim protokolom in na enak način kot avtomobilske tovarne, ter preverila resničnost oz. točnost navedb o porabi pri dveh osebnih avtomobilih: Fiatu Pandi 1.2 in Volkswagnu Golfu 1.6 TDI. Izkazalo se je, da so tudi laboratorijsko izmerjene vrednosti pri obeh avtomobilih za 18 do celo 50 % višje od oglaševanih.

Altroconsumo bo v imenu potrošnikov vložil tožbo
Italijanska potrošniška organizacija je po ustaljenih pravilih, ki veljajo za primerjalna testiranja, anonimno kupila dva avtomobila: Fiata Pando 1.2 in Volkswagna Golfa 1.6 TDI. Po testiranju v skladu s pravili protokola NEDC*so ugotovili, da so navedbe obeh avtomobilskih tovarn o porabi goriva med 18 in 50 odstotkov nižje od izmerjenih. To v praksi pomeni, da morajo lastniki teh dveh modelov, ki letno prevozijo 15.000 kilometrov, za gorivo na leto odšteti tudi do 500 evrov več, kot bi pričakovali glede na uradne (in oglaševane) podatke. Pri Altroconsumu so se odločili, da v imenu potrošnikov vložijo tožbo na italijanskem sodišču.

Devet trikov zavajanja s porabo goriva: kliknite za povečavo slike

poraba goriva2014

Avtomobilske tovarne izkoriščajo luknje v protokolu
Evropska potrošniška organizacija BEUC je po objavi rezultatov testa poudarila, da gre za še enega v vrsti dokazov, da avtomobilske tovarne izkoriščajo luknje v protokolu, in s tem uspejo izmeriti občutno nižjo porabo, kot jo bo dosegel potrošnik v vsakdanjem življenju z avtomobilom. Zato bi bilo treba pospešiti aktivnosti za uvedbo novega standardnega protokola WLTP*, ki bi ga po mnenju BEUC morali začeti uporabljati najkasneje v letu 2017.

Tudi ZPS je na neskladja v zvezi s porabo goriva že večkrat opozarjala
Tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije smo na neskladja v zvezi s porabo goriva nazadnje opozorili pred poldrugim letom, ko so bili objavljeni podatki študije, da je pri nekaterih znamkah oglaševana poraba tudi za več kot tretjino nižja od realne. "Takrat smo še upali, da razlika nastaja predvsem zaradi popolnoma neživljenjskih meritev – počasno pospeševanje, zelo enakomerna vožnja, v protokol ni zajeta avtocestna hitrost ... Po testu naše partnerske organizacije v laboratoriju pa je jasno, da avtomobilske tovarne namenoma test izvedejo tako, da bi prikazal čim nižjo in, žal, tudi čim manj realno porabo. Z njo nas nato informirajo v oglasnih kampanjah in trkajo na dušo okoljsko zavednih potrošnikov, ki pa so zato zgolj – zavedeni," poudarja Boštjan Okorn, vodja testiranja pri ZPS.

Ali potrošniki plačujemo "zeleni oglaševalski trik"?
Podobno kritiko je trenutnim testom po italijanskem odkritju namenila tudi Monique Goyens, generalna direktorica BEUC:

navedekČe je poraba za 2 litra na 100 km višja od oglaševane, potrošnik pravzaprav plačuje za zeleni oglaševalski trik. Kdor želi kupiti avtomobil z nizko porabo goriva, si zasluži, da mu podajo točno informacijo. navedek1Obžalovanja je vreden stranski učinek tega zavajanja: potrošniki postanejo na splošno imuni na informacije o porabi.

Kupci avtomobilov pa niso zavedeni samo s podatkom o porabi, nezadostna je tudi informacija na energijski nalepki, ki jo morajo imeti vsi novi avtomobili. Zelo potrebna zamenjava testnega protokola bi zato morala potekati istočasno s spremembo direktive o energijski nalepki za avtomobile. Njena posodobitev bi morala med drugim zagotoviti, da so avtomobili razporejeni glede na absolutno vrednost izpustov. Na ta način bi se izognili scenarijem, po katerih je velik športni terenec glede učinkovitosti postavljen v isto kategorijo kot majhen avtomobil.

Potrošniške organizacije si želimo, da potrošniki pred nakupom avtomobila dobijo točne informacije, s katerimi bodo lažje sprejeli informirano odločitev glede porabe goriva. Med glavnimi cilji poudarjamo:

  • Evropska unija mora sprejeti zakonodajo, ki bo od avtomobilskih tovarn zahtevala uporabo novega testnega protokola (WLTP) od leta 2017 naprej, saj bo to prineslo bolj realistične rezultate, ker ta protokol otežuje manipulacijo med testi.
  • Sodišča in regulatorji morajo zaustaviti prakso objavljanja neresničnih podatkov o porabi goriva, s čemer avtomobilske tovarne zavajajo potrošnike.
  • S pritiski na avtomobilsko industrijo bi potrošniške organizacije rade dosegle, da prenehajo z manipulacijami trenutnega  testnega protokola (NEDC), ki je trenutno veljaven v Evropski uniji, in da sprejmejo začetek veljave novega protokola WLTP najkasneje v letu 2017.
  • Hkrati bomo potrošniške organizacije stopnjevale pritisk na odločevalce v Evropski uniji, da spremenijo in dopolnijo pravila, ki veljajo za energijsko nalepko, saj bi le tako dosegli, da bi bili evropski kupci avtomobilov bolj pozorni na porabo goriva pri različnih tipih vozil in bolje razumeli informacijo na nalepki.

* NEDC – New European Driving Cycle je protokol za meritev goriva, ki je bil razvit v začetku 70. let prejšnjega stoletja. V njem so določeni pogoji, pod katerimi izvajajo meritve porabe goriva in izpustov CO2. Standard dovoljuje precej izjem, avtomobilskim tovarnam pa med drugim omogoča, da izboljšajo aerodinamiko serijskega avtomobila tudi tako, da prelepijo odprtine, povečajo tlak v pnevmatikah in podobno. Gospodarska komisija Združenih narodov za Evropo je v marcu 2014 že potrdila nov testni protokol WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), za katerega si potrošniške organizacije prizadevajo, da bi v veljavo stopil leta 2017, a avtomobilske tovarne močno lobirajo, da bi ga začeli uporabljati (čim) kasneje.

Več o testu in zahtevah potrošniških organizacij

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA