Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Prijava
Oglaševanje

V ZPS smo konec avgusta, tudi na pobudo staršev, začeli z akcijo "Za šolo brez oglasov", saj smo prepričani, da oglaševanje ne sodi v šole. Med oglasi, za katere menimo, da še posebej sporni, so oglasi za živila, ki vsebujejo veliko sladkorja, maščobe in/ali soli, saj otroke še dodatno spodbujajo k slabim prehranskim navadam.

Po zadnjih podatkih Inštituta za varovanje zdravja je pretežkih že 19,6 % fantov in 17,1 % deklic. Debelost je torej tudi v Sloveniji problem, ki zahteva dejaven odnos staršev in šole, torej vseh tistih, ki stojijo med oglaševalci in šolarji. ZPS in številne druge evropske potrošniške organizacije se v svojih akcijah že vrsto let zavzemamo, da bi omejili promocijo živil, ki nagovarja otroke. Na otroke je namreč mogoče zlahka vplivati, še zlasti, če so pri promociji izdelkov uporabljeni izmišljeni ali resnični junaki in znane osebe, kar je nedvomno sporna praksa in bi jo bilo treba omejiti.

Otroci so lahek plen
Otroci se v primerjavi z odraslimi drugače odzivajo na prepričevalne tehnike oglaševalcev, saj sami ne znajo kritično oceniti informacij. Še posebej so ranljivi mlajši otroci, ki nimajo ustreznih življenjskih izkušenj, medtem ko so starejši otroci še posebej dojemljivi za emocionalne poudarke v oglasih, ki temeljijo na zabavi, sreči, lepoti, druženju z vrstniki. Oglaševalci pa še hitreje in preprosteje poiščejo stik z otroki prek šol, saj v tem primeru točno vedo, kdo je končni prejemnik. Glede na gradiva, ki so nam jih poslali starši prvošolčkov, pa lahko vsekakor sklepamo, da so oglaševalci ocenili, da je najlažje manipulirati z najmlajšimi, saj so prvošolčki letos v številnih osnovnih šolah dobili tudi več kot 10 promocijskih zloženk, liziko, lepilo…

Nekaj primerov, ki so nam jih posredovali starši šolarjev in tudi otrok v vrtcih:

za_solo_brez_oglasov_primer1 za_solo_brez_oglasov_primer2 za_solo_brez_oglasov_primer3

"Kar se Janezek nauči, to Janez zna"
Oglaševanje in promoviranje različnih dejavnosti v šoli oz. pri učencih izrablja tudi pomen vrstnikov, ki so pri otrocih zelo pomembni. Otroci se namreč zgledujejo po prijateljih in sošolcih, zato so pozorni, katere izdelke in katere blagovne znamke uporabljajo, s katerimi dejavnostmi se ukvarjajo ipd. Sošolci in prijatelji so zanje pomembna referenčna skupina. Marketinški strokovnjaki vedo, da se proces prepoznave blagovnih znamk začne že v rani mladosti (torej po načelu, kar se Janezek nauči, to Janez zna), zato oglaševalci vedo, da je treba nagovarjati že najmlajše. Otroci pa so učinkoviti tudi pri prepričevanju staršev, ki velikokrat ugodijo željam in zahtevam, zato je oglaševanje in promoviranje v vrtcih in šolah za ponudnike očitno učinkovito, saj cilja na otroka kot pobudnika, ki kasneje doma zahteva ali želi oglaševan izdelek oz. storitev.

Oglasi še zdaleč niso vse
Oglasi za nakupovalne centre, banke, naročniške pakete za mobitel, TV… so v učbenikih in promocijskih didaktičnih materialih. Pa vendar se oglaševanje pogosto ne konča le pri letakih, brošurah. Številne starše je zmotilo, da lahko ponudniki nekaterih dejavnosti nagovorijo otroke tudi neposredno v razredu ali v igralnici. Tako so otroci v okviru obveznega podaljšanega bivanja v šolski telovadnici spoznali, kaj vse bi se naučili na tečaju badmintona, otroci v vrtcu pa v dopoldanskih urah kar v igralnici vse skrivnosti karateja. Seveda obe omenjeni dejavnosti organizirajo zunanji izvajalci in sta plačljivi.

Starši pa so nas seznanili s številnimi primeri, ko so bili oglasi del "didaktičnega pripomočka", ki so ga otroci dobili na šolsko klop. Naj omenimo le nekatere: plakat z abecedo in oglasom, ki visi v razredu, zloženka s poštevanko, preglednica nepravilnih angleških glagolov ipd.

za_solo_brez_oglasov_postevanka za_solo_brez_oglasov_mobitel

Na obeh predstavljenih primerih je zapisano, da je nastanek zloženke omogočilo Študentsko društvo MiHeC. Glede na dejstvo, da je pri zloženkah, ki so nam jih posredovali starši, jasno, da so namenjene povsem določeni populaciji in oglaševalci, ki zakupijo prostor na njih, vnaprej vedo, kdo bodo prejemniki, smo naslovili pisno vprašanje na društvo, ali obstajajo kriteriji (in kateri so), kdo lahko na teh zloženkah oglašuje. Glede na to, da zloženke niso dostopne na vseh srednjih, osnovnih šolah, nas je tudi zanimalo, po katerem ključu oz. kriteriju so razdelili te zloženke po šolah. Nekateri starši so oglasne zloženke, ki nastajajo pod okriljem Študentskega društva MiHeC, v svojih odzivih opisali kot "neokusno vsiljene reklame", "pretiravanje z oglasi" ipd., zato nas je zanimalo tudi njihovo mnenje. Žal njihovega odgovora v enem mesecu nismo prejeli.

Oglaševalci ustvarjajo pri otrocih lažne potrebe, hkrati pa je tovrstno oglaševanje usmerjeno k popolnoma določeni populaciji. Vsi ti pritiski ponudnikov so številne starše, in ne le staršev prvošolčkov, neprijetno presenetili. Pritiske pa čutijo tudi posamezni učitelji, ki morajo ob siceršnjih zadolžitvah poskrbeti še za razdelitev zloženk, brošur oz. otrokom omogočiti »promocijsko« predstavitev plačljive interesne dejavnosti. V ZPS se zavedamo se, da je zaradi krize tudi večji pritisk ponudnikov na šole, vendar pa tudi starši postajajo vedno bolj občutljivi, nekateri zaradi socialne stiske, drugi zato, ker želijo svoje otroke zaščititi pred oglaševanjem, saj so mu izpostavljeni skoraj na vsakem koraku. Prepričani smo, da so otroci v boju ponudnikov za tržni delež najbolj ranljivi, zato mora šola poskrbeti, da ostanejo pred njenimi vrati. Veseli nas, da za to obstajajo zakonske podlage, glede na odzive Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport in Ministrstva za zdravje pa smo prepričani, da tudi država podpira naša prizadevanja in verjamemo, da bo v prihodnje v šolah in tudi v vrtcih manj oglasov.

Pomembna pa je tudi naloga staršev. Otroke moramo poučiti o pomenu in namenu medijskih vsebin ter jim privzgojiti kritičen odnos do različnih oblik trženja.

Šola mora biti in ostati vzgojna in izobraževalna ustanova. Še vedno ste vabljeni, da nam pošljete podobne primere iz šolskih in vrtčevskih prostorov, ki jih obiskujejo vaši najmlajši. Otroci med šolskim letom resda ne dobivajo številnih zloženk, vendar ponudniki kljub vsemu najdejo poti do njih. Verjetno ste že slišali za "brezplačno" lutkovno predstavo Toli in Tolina ali za akcijo družbe KD Življenje, ko bo lahko vaš šolar sodeloval na natečaju, ki mu ga je predstavila učiteljica, seveda pa boste morali starši v ta namen zaupati vrsto osebnih podatkov… Pišite nam na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate..">Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate..

Pobudo "Za šolo brez oglasov" smo že posredovali tudi Ministrstvu za izobraževanje, znanost, kulturo in šport in predlagali, naj sprejmejo ustrezne ukrepe, ki bodo uredili vedno bolj perečo problematiko oglaševanja v šoli tako, da bodo otroci zaščiteni. Namen prizadevanj ZPS je zakonodaja, ki bo to problematiko natančno in nedvoumno definirala. Tudi Ministrstvu za zdravje smo poslali pobudo za ureditev naraščajoče problematike oglaševanja živil in pijač z neustreznim prehranskim profilom v šoli oz. v okolju, kjer se zbirajo otroci (vrtci, šole, šolska zemljišča, predšolski centri, igrišča, pediatrične ustanove). Obe ministrstvi sta sporočili, da podpirata akcijo ZPS. Z Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport so nam sporočili, da "obstajajo tudi zakonske določbe, ki zavirajo vhod reklamnih sporočil v vzgojno-izobraževalni sistem. Vendar pa, kot kaže, se to kljub temu dogaja." Zapisali so tudi, da nam bodo posredovali tudi obrazložitve sistemskih rešitev. Ministrstvo za zdravje pa je v odgovoru poudarilo, da je "eden izmed ciljev, ki si jih je zadal Nacionalni program prehranske politike 2012-22, tudi ta, da vzgojno-izobraževalni zavodi (p)ostanejo okolja, v katerih so otroci in mladostniki varni pred oglaševanjem, še posebej pred oglaševanjem živil, s katerimi težko zagotovimo zdravo in uravnoteženo prehrano".

Ravnateljicam oz. ravnateljem slovenskih osnovnih šol smo poslali nekaj vprašanj o tem, kako na široko so odprta vrata njihovih šol za oglasna sporočila. Čeprav imamo v Sloveniji 450 osnovnih šol, nam je v mesecu dni na vprašanja odgovorilo le 5 ravnateljev oz. ravnateljic, in sicer ravnatelji OŠ Podčetrtek, OŠ Benedikt in OŠ Poljane in ravnateljici OŠ Staneta Žagarja iz Lipnice in OŠ Polje. Prav vsi akcijo podpirajo in pozdravljajo. Ob tako skromnem odzivu se lahko vprašamo, ali se zdi drugim vodjem osnovnih šol ta problematika res tako nepomembna.

Avtorica: Jasmina Bevc Bahar

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA