Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Internet
Internet
05. junij 2018

Kaj nova Splošna uredba o varstvu osebnih podatkov (GDPR) pomeni za vas? S 25. majem 2018 se je začela v vseh državah EU neposredno uporabljati nova Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov), splošno bolj znana pod kratico 'GDPR'. Uredba nalaga tako javnim organom kot zasebnim organizacijam pošteno in transparentno obdelavo osebnih podatkov. Povečuje varstvo pravic posameznikov in velja za vse organizacije, ne glede na državo njihovega sedeža, ki obdelujejo osebne podatke posameznikov iz ene od držav članic EU. 

Kaj so osebni podatki?
To je lahko katerakoli informacija, na podlagi katere je mogoče posameznika neposredno ali posredno identificirati, npr. ime, naslov, e-poštni naslov, sledenje lokaciji in zgodovina brskanja. Med osebne podatke spadajo tudi različni spletni identifikatorji, kot so IP naslov ali piškotki, shranjeni v vašem spletnem brskalniku, na podlagi katerih je mogoče ugotoviti, katero napravo in storitve uporabljate.

Kakšne so vaše pravice?
Med drugim imate pravico:

  • biti na jasen in razumljiv način obveščeni, kako se uporabljajo vaši osebni podatki, predvsem kateri podatki se obdelujejo, kdo jih obdeluje in za kakšne namene.
  • Dostopati do vaših osebnih podatkov pri organizaciji, ki jih obdeluje in od nje zahtevati kopijo teh podatkov.
  • Do popravka in dopolnitve netočnih informacij v zvezi z vašimi osebnimi podatki.
  • Do izbrisa vaših osebnih podatkov (pravica do pozabe).
  • Zahtevati trajno ali začasno prenehanje uporabe vaših osebnih podatkov (omejitev obdelave).
  • Vaše osebne podatke prejeti v splošno uporabljanem formatu, da jih lahko prenesete k drugemu upravljavcu (pravica do prenosljivosti).
  • Ugovarjati odločitvi, sprejeti na podlagi avtomatizirane obdelave vaših osebnih podatkov, ki ima za vas pomembne učinke (npr. zavrnitev prošnje za bančno posojilo).
  • Biti obveščeni, če so vaši osebni podatki ukradeni ali izgubljeni.

Varstvo osebnih podatkov mora biti vgrajeno in privzeto: organizacije morajo vse svoje produkte in storitve že na začetku zasnovati tako, da upoštevajo in zagotavljajo varstvo zasebnosti posameznikov, ki jih uporabljajo. Varovanje osebnih podatkov mora biti nastavljeno tako, da je posameznik zavarovan od trenutka, ko blago ali storitev začne uporabljati, ne da bi moral sam spreminjati nastavitve.

Privolitev: kadar je za obdelavo osebnih podatkov potrebna vaša privolitev, mora biti pridobljena na jasen in transparenten način. Privolitev je veljavna le, če je nedvoumna, izrecna, informirana in svobodna, kar pomeni, da:

  • morate biti ustrezno obveščeni, glede česa se zahteva privolitev in imeti svobodno izbiro, da privolitve ne podate. Kadar uporabljate ali se naročate na storitev, od vas ne bi smeli zahtevati privolitve za uporabo osebnih podatkov, ki presega, kar je dejansko nujno oziroma potrebno za zagotavljanje te storitve. Poleg tega mora biti zahteva za privolitev jasno razpoznavna in informacije ločene od ostalih splošnih pogojev uporabe storitve in ne skrita med dolgimi in zapletenimi besedili splošnih pogojev in drugimi informacijami.
  • Organizacije ne smejo predvidevati, da ste podali privolitev, temveč mora biti ta podana s posameznikovim nedvoumnim dejanjem. Pasivnost posameznika ali zgolj brskanje po spletni strani se ne more šteti za privolitev.

Kaj se zgodi, če vaših pravic ne spoštujejo?

  • Lahko podate prijavo pri Informacijskem pooblaščencu RS ali pa sprožite postopek na sodišču.
  • Zahtevate lahko povrnitev materialne in nematerialne škode, ki ste jo utrpeli. Npr., materialna škoda lahko nastane, če zaradi slabih varnostnih ukrepov hotela pri plačilu s kreditno kartico, vašo kartico zlorabijo. Nematerialna škoda pa je na primer huda duševna stiska zaradi nepravilnega stanja posojila, ali pa nezakonitega razkritja vaših občutljivih zdravstvenih podatkov drugim osebam.
  • Podjetja so za večje kršitve uredbe lahko kaznovana z visokimi globami vse do 20 milijonov evrov oziroma 4 % njihovega letnega svetovnega prometa, kar je višje.

Kako podjetja služijo z vašimi osebnimi podatki?
Spletni velikani, kot sta Facebook in Google, služijo tako, da oglaševalcem in drugim organizacijam, prodajajo dostop do za njih pomembnih ciljnih skupin svojih uporabnikov, ki temelji na osebnih podatkih, zbranih o teh uporabnikih. Na ta način vam lahko prikazujejo usmerjene, ciljane oglase, kadar uporabljate določeno storitev ali platformo, zagotavljajo pa tudi vso infrastrukturo in orodja, da se vam takšni oglasi prikazujejo na milijonih drugih spletnih straneh.

To lahko počnejo zato, ker spremljajo prav vsak korak svojih uporabnikov, tako znotraj določene svoje spletne platforme, kot tudi izven nje. Zelo verjetno je, da vas spremljajo tudi, če se na njihovo storitev niste nikoli prijavili in torej niste njihov uporabnik.

Podjetja, ki se ukvarjajo s preprodajo osebnih podatkov, kot so Axiom, Criteo in Experian, potrošnikom v glavnem niso znana imena. Večinoma delujejo v ozadju, izven javne pozornosti, njihova dejavnost pa obsega prodajo osebnih podatkov in zagotavljanje oglaševalskih orodij oglaševalcem, ki vas lahko nato brez težav sami spremljajo kjerkoli, kadarkoli in preko katerekoli naprave, ki jo v danem trenutku uporabljate.

Zakaj bi morali skrbeti za svoje osebne podatke?

  • Varstvo osebnih podatkov in zasebnost sta v Evropski Uniji temeljni pravici. Zagotavljata, da se sami odločamo če, kdaj in pod katerimi pogoji bomo svoje intimne podatke delili ali omogočili njihovo uporabo drugim.
  • Vaši osebni podatki predstavljajo za podjetja ogromno vrednost in jih uporabljajo na mnogo različnih načinov, s katerimi služijo. Zaradi tega je njihov cilj zbrati čim več podatkov, kot je le mogoče in jih izkoriščati na katerikoli možen način, ki prinaša denar. Prav zaradi tega ne morete vedno računati na to, da bodo takšna podjetja ravnala v skladu z vašimi največjimi interesi. Čeprav želijo vzbujati vtis, da so njihove storitve 'brezplačne', smo dejanski produkt, ki ga prodajajo naprej, uporabniki sami. 
  • Podjetja vedo o vas veliko z zbiranjem in analiziranjem vaših osebnih podatkov, kar je lahko v nekaterih primerih koristno, npr. če zaradi tega dobite bolj ugodno ponudbo za določen nakup. Na drugi strani pa lahko iste podatke uporabijo proti vam za diskriminacijo, ali z manipulicajo vplivajo na vaše ravnanje. Ko izgubite svojo zasebnost, lahko to pomeni tudi izgubo svobode za sprejemanje informiranih odločitev. Vse to lahko privede do tega, da: 
          - za določeno storitev plačate več. Na podlagi vašega osebnega profila in preteklega obnašanja lahko na primer podjetje ugotovi, da se za nekaj zelo zanimate ali da nekaj nujno potrebujete. Morda je dovolj, da podjetje ve, da razpolagate z dovolj denarja, da si lahko privoščite višjo ceno. 
          - vas lažje zvabijo v nakup stvari, ki je sicer ne bi kupili. Podjetja namreč lahko spremljajo vse vaše aktivnosti in na podlagi tega s pravim oglasom ali sporočilom vplivajo na vas v trenutku, ko ste za to najbolj dovzetni. 
  • Internet ne pozablja (vsaj ne sam od sebe). Posledice uporabe in zlorabe osebnih podatkov so lahko daljnosežne za posameznika in tudi družbo kot celoto. Vaši osebni podatki se lahko na primer uporabijo za vplivanje na to, za koga boste glasovali na volitvah, ali pa boste imeli težave pri iskanju zaposlitve.

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA