Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Zakonodaja in pravila
Zakonodaja in pravila
25. januar 2018

Današnja sodba Sodišča Evropske Unije je potrošnikom omejila možnosti skupinskega uveljavljanja zahtevkov v primerih množičnih oškodovanj. Sodba navaja, da evropski potrošniki nimajo pravice združiti svojih zahtevkov in jih uveljavljati z vložitvijo ene tožbe na istem sodišču, kadar prihajajo iz različnih držav. 

Lani je Avstrijsko vrhovno sodišče predložilo v predhodno odločanje Sodišču EU vprašanje, ali ima potrošnik pred svojim domačim sodiščem pravico z eno tožbo uveljavljati tudi zahtevke drugih potrošnikov, ne glede na to, ali živijo v Avstriji ali drugi državi. Na ta način bi potrošniki zmanjšali stroške in napore uveljavljanja vsakega zahtevka posebej v ločenih individualnih tožbah. Leta 2014 je avstrijski odvetnik Max Schrems namreč združil podobne zahtevke 25.000 potrošnikov iz Avstrije in ostalih držav ter vložil tožbo proti Facebooku zaradi številnih kršitev temeljnih pravic varstva zasebnosti in varstva osebnih podatkov.

Sodišče EU je sedaj odločilo, da lahko g. Schrems pred domačim sodiščem kot potrošnik uveljavlja samo svoj odškodninski zahtevek, ne pa tudi zahtevkov drugih potrošnikov, za katere to sodišče sicer ni pristojno.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije se strinjamo z mnenjem Evropske potrošniške organizacije (BEUC), da sodba izpostavlja ključno težavo, s katero se potrošniki srečujejo v primerih množičnih oškodovanj potrošnikov s strani istega podjetja. 

Monique Goyens, generalna direktorica BEUC-a: "S to sodbo je Sodišče EU porušilo vsa pričakovanja potrošnikov, da bodo lahko združili moči in proti podjetju, ki jih je množično oškodovalo, z eno tožbo uveljavljali svoje odškodninske zahtevke. Gre za nazoren prikaz pravnih in postopkovnih ovir, ki preprečujejo kolektivno uveljavljanje odškodninskih zahtevkov v takih primerih. Zaradi visokih stroškov postopka največkrat ni realno, da bi lahko posamezni potrošniki sami vlagali zahtevke na sodišču, še posebno, kadar je individualna škoda, ki so jo utrpeli, relativno nizka.  

Potrošniki se pogosto počutijo nemočne proti velikim podjetjem, ki so povzročili množično oškodovanje. Odsotnost učinkovitih pravnih orodij za uveljavitev odškodninskih zahtevkov v teh primerih, kot je npr. VW afera 'Dieselgate', podira zaupanje vseh potrošnikov tako v sam trg kot v organe nadzora. Ta sodba je zadnji klic Evropski Uniji, naj na tem področju ukrepa (v aprilu Evropska komisija sicer načrtuje predložitev svojega načrta za večjo zaščito potrošnikov, t.i. 'New Deal for Consumers', ki naj bi vseboval predlog zakonodaje, ki bi potrošnikom omogočala učinkovitejše uveljavljanje odškodninskih zahtevkov). Učinkovit enoten evropski institut kolektivne tožbe bi razmerje ponovno nekoliko obrnil v korist potrošnikov.'"

Evropska komisija je leta 2013 izdala priporočila članicam, naj sprejmejo zakonodajo, ki bo omogočala kolektivne odškodninske tožbe. Pri nas je bil tako lani sprejet Zakon o kolektivnih tožbah, ki ga bomo začeli uporabljati konec aprila in bi lahko pomenil bistven napredek na področju uveljavljanja skupinskih tožbenih zahtevkov potrošnikov, ki so bili v isti zadevi oškodovani s strani podjetja.

Še vedno pa veliko držav v EU ne omogoča nobene oblike kolektivnega uveljavljanja odškodninskih zahtevkov oziroma so možnosti za to omejene, zato podpiramo, da se taki postopki čimprej zagotovijo povsod in se s tem potrošnike zaščiti ne glede na kraj prebivališča ter poenostavi njihovo povezovanje s tožbo pred enim sodiščem. 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA