Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Turizem
Turizem
15. maj 2012

Vir: informacije Združenja turističnih vodnikov Slovenije (ZTVS)

Ko izbiramo med številnimi ponudbami turističnih potovanj in izletov, želimo za naš denar dobiti največ, torej zanimiv program, ki bo strokovno in skrbno izpeljan. Potovanje pa ni le nastanitev in prevoz, ampak tudi kakovostna izvedba izbranega programa. Skrben, zavzet in strokovno usposobljen turistični vodnik ali turistični spremljevalec lahko bistveno prispeva, da bo ostal turistični aranžma potnikom v lepem spominu. In zadovoljni potrošniki se radi vračajo, seveda pa velja tudi obratno. A nekatere agencije kljub temu raje zamenjajo zadovoljstvo potnikov za hiter in trenutno večji zaslužek. Nekatere varčujejo celo na račun varnosti potnikov.

vip_vip_2Članek objavljamo v majski številki (5/2012) revije za potrošnike VIP.

Turistični vodnik je mnogo več kot nekdo, ki poskrbi, da vsi potniki sedijo na pravem letalu.
Po Zakonu o spodbujanju razvoja turizma mora organizator potovanja zagotoviti potnikom spremstvo osebe z licenco za delo turističnega spremljevalca oziroma turističnega vodnika. Organizatorju ni treba zagotoviti spremstva le v primeru, ko je za prevoz potnikov uporabljeno javno prevozno sredstvo oziroma pri prevozu potnikov do izhodiščnega kraja letovanja ali potovanja in nazaj. Turistični spremljevalec opravlja za potnike t. i. organizacijsko-tehnične storitve (prijava na letališču, v hotelu, informacije o menjalnicah, carinskih, obmejnih postopkih, ipd.), medtem ko je delo turističnega vodnika kompleksnejše, saj zajema tudi strokovno vodenje potnikov po vnaprej določenem programu (razlaga znamenitosti, običajev, tradicije, itd.).

Licenca GZS velja le v Sloveniji
Turistični vodniki s slovensko licenco lahko nemoteno opravljajo svoje delo le v Sloveniji, saj njihova licenca v celoti velja le pri nas. Prve ovire se pojavijo že v EU, saj lahko države članice na podlagi evropske zakonodaje zaščitijo svojo turistično industrijo tako, da omejijo delovanje tujih turističnih vodnikov in jim postavljajo različne zahteve. Vse to se seveda odraža v ceni in organizaciji potovanja, saj mora turistična agencija dosledno upoštevati ta pravila.

Pravila zunaj EU so še ostrejša in v veliki večini držav lahko posamezniki, ki imajo slovensko licenco za vodnika ali spremljevalca, opravljajo zgolj delo spremljevalca. Strokovno razlago znamenitosti opravlja lokalni vodnik. Na ta način ostane v državi malo večji kos turistične pogače.

Če je v programu zapisano, da turistična agencija zagotavlja turistično vodenje v slovenskem jeziku, mora zagotoviti slovensko govorečega vodnika. Lokalni vodniki v tujini so le zelo izjemoma vešči slovenskega jezika, zato lahko turistični vodnik sproti prevaja, kar razlaga lokalni vodnik v tujem jeziku. Vendar pozor, če vas na poti spremlja turistični spremljevalec, pa morate računati, da boste razlago znamenitosti poslušali v tujem jeziku, saj je spremljevalec ne sme prevajati.

Potnik lahko od spremljevalca ozir. vodnika zahteva vpogled v njegovo izkaznico, s katero dokazuje, da ima pridobljeno licenco za opravljanje svojega dela.

Agencije varčujejo na vseh koncih…
Danes je v turističnih agencijah redno zaposlenih zelo malo turističnih vodnikov ali spremljevalcev. V veliki večini so to zunanji stalni ali občasni sodelavci agencije. Ker je pri nas ponudba turističnih vodnikov in spremljevalcev velika, kakovost vodenja ne bi smela biti vprašljiva, če so glavni kriteriji za izbiro strokovnost, usposobljenost in kakovost vodnikov. Če pa se agencije odločijo za najcenejšega ponudnika, je interes potnikov za kakovostno vodenje postavljen v drugi plan. Enako velja za plačevanje lokalnih vodnikov, ki jim agencije pogosto odmerijo le minimalni del cene aranžmaja, kar pa lahko vpliva na kakovost vodenja, potniki pa namesto atraktivne predstavitve dobijo le osnove informacije.

Potniki vemo, da je pri realizaciji turističnega aranžmaja dobro vodenje izredno pomembno. Slišimo lahko, da lahko slab vodnik uniči sicer dobro organizirano potovanje in obratno, dober vodnik lahko tudi pomanjkljivo pripravljen program izpelje v zadovoljstvo potnikov. Kakovost vodenja pomembno vpliva na zadovoljstvo potnikov, zato je presenetljivo, da nekatere agencije varčujejo prav pri vodenju.

Pomembno je, da potrošniki čim večkrat izrazimo svoje mnenje o kakovosti turističnega vodenja ali spremljanja na potovanju. Morebitne kritike naslovimo na turistično agencijo, saj ima ta v rokah škarje in platno, lahko pa pripombe pošljemo tudi na ZPS ali Združenju turističnih vodnikov.

Seznam turističnih vodnikov z licenco si lahko ogledate na spletni strani Gospodarske zbornice Slovenije.

…celo na račun varnosti potnikov!
Preden boste dokončno izbrali turistični aranžma, natančno preberite program potovanja in se seznanite s tem, kaj je vključeno v ceno. V Združenju turističnih vodnikov menijo, da so potniki zaradi zniževanja prodajne cene pogosto oškodovani, in sicer tako, da potovanje ni udobno, žal pa se celo dogaja, da tudi ni varno. Tako se npr. potovanja pogosto začnejo z odhodom pozno zvečer in potniki preživijo noč na avtobusu namesto v postelji, agencija pa prihrani pri stroških prenočitve. Nič neobičajnega tudi niso avtobusni izleti z odhodom v zelo zgodnjih jutranjih urah in z vrnitvijo ponoči isti dan, kar ni le neudobno, ampak tudi nevarno. Agencija namreč za prevoz izletnikov pogosto angažira prevoznika, ki ponudi svojo storitev po ugodnejši ceni kot konkurenca, pa čeprav to pomeni, da bo imel avtobusa le enega voznika, ki zato ne bo deležen počitka v skladu s pravili varne vožnje.

Že od leta 2006 velja na ravni EU sprejet predpis, ki določa pravila o obveznih počitkih in odmorih voznikov na vožnji. Na tržišču pa so še vedno potovanja, pri katerih lahko izkušen vodnik ali spremljevalec že pri prvem branju ugotovi, da jih ne bo mogoče realizirati skladno s pravili varne vožnje.

Pravila so precej kompleksna, vendar nujno potrebna, da je zagotovljena varnost potnikov.

Združenju turističnih vodnikov zaradi varnosti potnikov nasprotuje nočnim vožnjam. Menijo tudi, da bi moralo biti v vsakem programu potovanja navedeno število kilometrov, ki jih bodo potniki v posameznem dnevu prevozili v avtobusu, in uro odhoda ter prihoda na začetno in ciljno destinacijo tistega dne. Tako bi lahko potniki ugotovili, ali imajo zaradi varnosti pravico do dveh voznikov!

Obvezni počitki in odmori voznikov tovornjakov in avtobusov
Že od leta 2006 velja na ravni EU sprejet predpis (uredba ES561/2006), ki določa pravila o obveznih počitkih in odmorih voznikov na vožnji. Na tržišču pa so še vedno potovanja, pri katerih lahko izkušen vodnik ali spremljevalec že pri prvem branju ugotovi, da jih ne bo mogoče realizirati skladno s pravili varne vožnje.

Pravila so precej kompleksa, zato smo pripravili zgolj bistvene poudarke pravil: 24 urah ima lahko en voznik 3-krat na teden 15-urni delovni čas (DČ) in 9-urni počitek (P), ostale dni pa 13-urni DČ in 11-urni P. Če en sam voznik v nočnem času (med 23. in 06. Uro) vozi več kot 4 ure, se mu DČ skrajša na zgolj 10 ur! Kadar sta na avtobusu dva voznika, je njun skupni DČ 21 ur, čemur sledi 9 ur P.

Delovni čas ni isto kot čas vožnje. Čas vožnje je v primeru enega voznika vedno sestavljen tako, da lahko vozi neprekinjeno 4,5 ur, nato pa mora imeti 45 minut odmora, zatem lahko vozi še 4,5 ur in ima nato še 45 minut odmora. Odmori so lahko tudi poljubno razdeljeni, in sicer tako, da traja npr. vožnja 2,5 uri, nato je 15 minut odmora, zatem še 2 uri vožnje in nato 30 minut odmora. Voznik lahko vozi še eno dodatno uro (skupaj 10 ur vožnje), vendar zgolj 2-krat na teden.

Če ponazorimo s primerom: odločili ste se za enodnevni izlet iz Ljubljane na Dunaj. Voznik je začel z delom že najmanj pol ure pred dejanskim odhodom, torej ob 04.30 uri. Do Dunaja je približno 400 km, za kar avtobus porabi več kot 4,5 ur efektivne vožnje, torej mora imeti voznik še vsaj 45 minut odmora. Prevoz do Dunaja torej skupaj traja 5,5 ur. Če prištejemo še pol ure voznikove priprave na vožnjo pred odhodom, je to 6 ur. Na cilju ste ob 10.30 uri, imate oglede in nekaj prostega časa, nato pa povratek v Slovenijo, ob 16.00 uri. Ker voznik ni počival na mestu 9 ur, mu še vedno teče DČ. Do Ljubljane se vozite 5,5 ur, torej ste doma ob 23.30 uri, pri čemer mora nato voznik še do garaže. Skupaj je bil njegov DČ 17,5 ur in je zato tako v primeru 15-urnega kot 13-urnega DČ v prekršku, oziroma vam po uredbi ne zagotavlja varne vožnje! Na takem izletu imate pravico do dveh voznikov!

V primeru dveh voznikov je zadeva malenkost bolj enostavna, saj lahko skupaj opravita 18 ur efektivne vožnje, ki so lahko poljubno razdeljene z odmori, pri čemer je skupni DČ največ 21 ur. Voznika se lahko namreč poljubno menjujeta in na ta način dovolj počivata, da izpolnita vse predvidene predpise. Sledi 9 ur P na mestu.

Če agencija vodenja ne izpelje v obliki, obsegu in kakovosti, kot je zapisala v programu, se lahko pritožite in zaradi slabše kakovosti potovanja zahtevate vračilo sorazmernega dela vplačanega zneska.

Za mnenje o programu potovanja vprašajte Združenje turističnih vodnikov
Turistični vodniki in spremljevalci so načeloma dobri poznavalci vsebine posameznih programov potovanj in lahko že po prvem branju ocenijo, ali je posamezen program dober ali slab. Lahko jih povprašate, kaj menijo o vašem izbranem programu. Pišete jim lahko na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate..

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA