Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Turizem
Turizem
17. marec 2020

V zadnjem času prejemamo številna vprašanja potrošnikov, ali lahko zaradi širitve koronavirusa odpovejo potovanje, letalsko karto ali nastanitev in ali so v tem primeru upravičeni do vračila vplačanih zneskov. Zato smo na enem mestu zbrali nekaj pogostih vprašanj v zvezi s pravico odpovedi.

POTOVANJE S TURISTIČNO AGENCIJO

  • Kakšne pravice ima potrošnik, ki je preko agencije rezerviral turistično potovanje in ga želi odpovedati zaradi koronavirusa ?

Pravice potrošnikov v zvezi s turističnimi potovanji so urejene v posebnem poglavju Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot). Glede pravice odpovedi pogodbe določa: ''Kadar se pred začetkom potovanja v kraju potovanja ali v neposredni bližini pojavijo neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa, ali neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja, potrošnik lahko od pogodbe o paketnem potovanju odstopi in je upravičen do povračila vseh plačil brez plačila kakršne koli odstopnine. V tem primeru potrošnik nima pravice zahtevati povrnitve škode.''

Za odpoved morajo torej biti izkazane neizogibne in izredne okoliščine. Ugotavljanje, ali v določenem kraju obstajajo takšne okoliščine, je lahko težavno in se presoja od primera do primera.
Vendar je zaradi razglasitve epidemije in sprejetih ukrepov vlade v Sloveniji jasno, da gre za takšne izredne okoliščine, zaradi katerih potovanje v času trajanja ukrepov ni mogoče.

Turistične agencije so morale oziroma morajo zaradi upoštevanja ukrepov za preprečitev širjenja koronavirusa številne potovalne aranžmaje odpovedati in o tem obvestiti potrošnike. Ker gre za odpoved zaradi neizogibnih in izrednih razmer, imajo potrošniki pravico do povračila že vplačanih zneskov. Agencije lahko namesto vračila denarja ponudijo tudi druge rešitve. Odločitev, ali bo zahteval vrnitev plačila ali pa sprejel ponudbo turistične agencije, je pravica vsakega potrošnika in stvar njegove presoje, saj mora pri tem upoštevati svoje osebne okoliščine.
ZVPot v 8. točki 57f. člena določa, da mora organizator potovanja vrniti potrošniku vsa opravljena plačila najpozneje v 14 dneh po odstopu od pogodbe.

  • Kaj če odpovemo potovanje v ne-ogrožene države, zaradi strahu pred širjenjem virusa?

Na splošno velja, da če v kraju potovanja ni izrednih in neizogibnih okoliščin oziroma ni takih okoliščin, ki bi vplivale na prevoz do kraja potovanja, potrošnik potovanje lahko odpove skladno s splošnimi pogoji organizatorja. V praksi to pomeni plačilo odstopnine, ki je v naprej določena s strani organizatorja in je odvisna od časa do začetka potovanja. Ker pa so odstopnine v praksi lahko zelo visoke, predlagamo, naj potrošniki zahtevajo obrazložitev višine odstopnine – organizator mora namreč poleg časa do začetka potovanja upoštevati tudi pričakovane prihranke stroškov in prihodke iz nadomestne uporabe potovalnih storitev. Torej, ali bo potovalne storitve lahko prodal drugim potrošnikom.

Vendar glede na številne sprejete ukrepe držav o omejitvi potovanj, vstopov in izstopov iz posameznih držav, javnega prevoza ter prepovedi letalskega prometa, potovanja iz Slovenije niso mogoča. Tudi če končna destinacija ni neposredno ogrožena zaradi širjenja koronavirusa, potrošniki zaradi izrednih okoliščin ne morejo potovati do tja, posledično se uporabljajo določbe o ZVPot o odpovedi pogodbe zaradi neizogibnih in izrednih okoliščin, po katerih je potrošnik upravičen do vrnitve vseh plačil in brez zaračunavanja odstopnine.

POTOVANJE V LASTNI ORGANIZACIJI (LOČEN NAKUP LETALSKE KARTE IN NASTANITVE)

  • Kakšne so potrošnikove pravice, če je letalsko karto kupil sam/preko spleta?

V tem primeru potrošnik ni zaščiten s pravili, ki veljajo za turistične pakete. Odpoved letalske karte je mogoča le skladno s pogoji letalskega prevoznika. Nekatere letalske karte omogočajo odpoved, druge pa ne, kar je ponavadi odvisno od cene karte, potrošniki pa se za tip karte odločijo v času nakupa, če prevoznik ponuja različne vrste kart. Lahko pa se seveda zgodi, da bo letalsko karto odpovedal že sam prevoznik. V tem primeru vam mora ponuditi nadomestno karto ali povrniti denar. Pri tem ni pomembno, ali gre za nizkocenovnega letalskega prevoznika, temveč za kakšen tip karte se je potrošnik odločil. Nekatere karte so fleksibilne in je mogoče karto odpovedati oziroma spreminjati datum leta, nekatere pa te možnosti nimajo. Seveda so bolj fleksibilne karte večinoma dražje.

Številne države so omejile ali prepovedale letalski potniški promet, zato letalske družbe večino letov odpovedujejo. V tem primeru so potrošniki upravičeni do vračila celotne kupnine.

Za povračilo denarja je odgovoren letalski prevoznik, potrošniki pa se po pojasnila in pomoč lahko obrnejo tudi na agencije oziroma prodajalce, pri katerih so kupili letalski karte.

  • Kako je pri privatnih nastanitvah? Na koga se lahko obrnemo?

Ponudniki privatnih nastanitev sami določajo pogoje za odpoved rezervacije. Pred rezervacijo morajo biti te informacije tudi jasno navedene. Nekateri ponudniki omogočajo odpoved kadarkoli, nekateri le do določenega obdobja pred datumom rezervacije, tretji pa odstopa sploh ne omogočajo oziroma v nobenem primeru ne vračajo denarja. Za vračilo denarja je odgovoren ponudnik nastanitve, vseeno pa se lahko potrošniki obrnejo tudi na posrednike, kot so Booking.com, Airbnb in ostale spletne platforme. Nekatere imajo urejene postopke pomoči pri rešitvi spora s ponudnikom, v zadnjem obdobju pa smo na nekaterih spletnih nastanitvenih platformah zasledili tudi obvestila potrošnikom, da lahko vse ali vsaj nekatere nastanitve brezplačno odpovedo, ne glede na siceršnje odpovedne pogoje ponudnika nastanitve.

KAKO NAČRTOVATI DOPUST V PRIHODNJE?
Težko je napovedati, kaj se bo dogajalo s širitvijo koronavirusa v prihodnje. Vendar, kot smo omenili, so določene letalske karte bolj prilagodljive od drugih, zato lahko potrošniki, sicer za višjo ceno, kupijo letalske karte, ki omogočajo odpoved ali spremembo datuma potovanja. Enako velja za rezervacijo nastanitve, kjer lahko potrošniki rezervirajo takšne nastanitve, ki omogočajo odstop ali spremembo datuma rezervacije.

Tudi pri sklepanju pogodb o potovanju s turističnimi agencijami naj se potrošniki pozanimajo, če agencije ponujajo turistične pakete z možnostjo brezplačne odpovedi ali prestavitve datuma potovanja. V primeru neizogibnih in izrednih okoliščin sicer obstaja zakonska pravica do odpovedi potovanja. Vendar lahko pri tem pride do sporov z organizatorji potovanj, ali takšne okoliščine res obstajajo.

Potrošniki pa naj bodo previdni tudi pri sklepanju zavarovanj za riziko odpovedi in naj se v naprej temeljito pozanimajo, kaj ta zavarovanja dejansko obsegajo. Številni potrošniki verjetno zmotno razumejo, da sklenitev zavarovanja za riziko odpovedi pomeni pravico do odstopa od pogodbe kadarkoli, brez posebnega razloga, kar še zdaleč ni res. Zavarovalni pogoji natančno določajo, v katerih primerih lahko potrošnik potovanje odpove.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA