Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Prijava
Igra
Igra
06. december 2013

Konec lanskega leta smo prvič predstavili raziskavo, ki smo jo potrošniške organizacije opravile z namenom, da odkrijemo, koliko so proizvajalci igrač zares družbeno odgovorni. Ker smo praktično že v glavni sezoni nakupovanja igrač, ponovno predstavljamo najzanimivejše ugotovitve.

Veliko lepih besed, malo konkretnih dokazov! Vsi naj bi poslovali družbeno odgovorno, da to tudi v resnici dokažeta, pa sta se odločila le Playmobil in Hasbro.

Sedem let po tem, ko smo potrošniške organizacije opravile prvo preverjanje družbene odgovornosti proizvajalcev igrač, se je na tem področju kaj malo spremenilo. Vsi proizvajalci najbolj priljubljenih igrač na svetu, ki bodo tudi letos pod marsikatero božično jelko, še vedno ne morejo dokazati, da poslujejo zaposlenim, družbi in okolju prijazno. Pri proizvajalcih igrač smo tako pod drobnogled vzeli štiri velika področja poslovanja: družbene in okoljske standarde, podpora in vključenost deležnikov ter poslovanje v celotni nabavni verigi.

V raziskavo smo zajeli največje proizvajalce igrač na svetu: Bandai, Brio AB, Famosa, Hasbro, Lego, Mattel, MGA Entertainment, Playmobil, Simba Dickie Group in Walt Disney.

Tabela: družbena odgovornost proizvajalcev otroških igrač, kliknite za povečavo

tabela_proizvajalci_m

V Evropi prihajajo največji proizvajalci igrač iz Francije, Nemčije, Italije, Španije in Združenega Kraljestva. Večina igrač, ki jih kupimo, je izdelanih na Kitajskem, največji delež kupljenih igrač pa predstavljajo plišaste igrače in akcijske figurice, sledijo družabne igre, punčke, kolesa in avtomobilčki ter otroška oprema za šport.

V državah Evropske Unije vsako leto prodajo za 15,5 milijard evrov igrač, vrednost globalnega trga pa je približno 80 milijard dolarjev.

Industrija je v zadnjih tridesetih letih doživela velike spremembe: medtem, ko oblikovanje igrač še ostaja domena v matičnih družbah, večino proizvodnje ne poteka več v Evropi ali ZDA, ampak na Kitajskem. Pogosto celo ne na eni sami lokaciji: igrača je lahko sestavljena iz številnih delcev, ki jih proizvedejo v različnih tovarnah po svetu. Kljub velikemu tehnološkemu napredku, pa je ročno delo še vedno nepogrešljivo. Tako punčke in plišaste igračke še vedno polnijo in šivajo na roke.

Bandai Namco Group
+ V zadnjih štirih letih so izdali CSR poročilo, izjavo o varovanju okolja, sledijo priporočilom mednarodnega združenja proizvajalcev igrač ICTI (International Council of Toy Industries). bandai
- Ni dokazov o upoštevanju človekovih pravic, minimalnih socialnih in okoljskih standardov ter družbene odgovornosti. Leta 2007 so v obratu enega izmed njihovih kitajskih dobaviteljev zasledili "brutalne" delovne pogoje.

 

Brio AB
+ Javna zavezanost poslovanju v skladu z ICTI smernicami, omejena politika varovanja okolja, v letu 2004 in 2009 so dovolili nadzor neodvisni organizaciji SwedWatch. brio
- Ni javnega CSR poročila, po letu 2009 ni poročila o nadzoru v celotni dobavni verigi. Nimajo politike oz. stališča do družbeno odgovornega ravnanja z zaposlenimi, ni podatkov o ICTI certifikatih ali nadzoru.

 

Fábricas Agrupadas de Muñecas de Onil (FAMOSA), S.A.
+ Javna zaveza k nični stopnji poškodb na delu, sledijo priporočilom mednarodnega združenja proizvajalcev igrač ICTI. famosa
- Nimajo nobene druge zaveze za družbeno odgovorno poslovanje, varovanje okolja, ni podatkov o ICTI certifikatih ali nadzoru.

 

Hasbro
+ Dober nadzor nad preprečevanjem otroškega dela, spoštovanje pravic zaposlenih, varovanje okolja pri proizvodnji. hasbro
- Ni nadzora nad tem, ali dobavitelji v celotni verigi spoštujejo načela odgovornega delovanja, ne sodelujejo z nevladnimi organizacijami, ki opravljajo nadzor nad delovnimi pogoji, predvsem na Kitajskem.

 

Lego A/S
+ Močna CSR politika, vzpostavljanje strategije za upoštevanje človekovih pravic v celotni dobavni verigi. Zaveza in napredek na področju varovanja okolja. Javna zaveza Global Compact-u pri Združenih Narodih, sledijo priporočilom mednarodnega združenja proizvajalcev igrač ICTI, dialog z nevladnimi organizacijami v okviru Stop Toying Around Campaign. lego
- Majhna zavzetost pri nadzoru družbene odgovornosti v celotni dobavni verigi, ni kodeksa poslovanja za lastne zaposlene. Greenpeace opozarja na potratno embalažo njihovih igračk (tudi ZPS je na to opozoril pred dvema letoma  v reviji VIP). Ni dokazov o poslovanju v skladu s smernicami ICTI, nevladna organizacija SACOM je leta 2010 poročala o "slabih delovnih pogojih" pri enem izmed njihovih dobaviteljev.

 

Mattel, INC.
+ Močna CSR politika o varovanju zaposlenih in zaposlenih pri dobaviteljih. Podpora ICTI certificiranju, zaveza k varovanju okolja in (omejen) nadzor nad nekaterimi okoljskimi vidiki. mattel
- Večkratno poročanje China Labour Watch o kršenju človekovih in delavskih pravic pri nekaterih pogodbenih dobaviteljih. Greenpeace opozarja na ne trajnostno embalažo (storjene so bile že nekatere izboljšave). Slab nadzor nad upoštevanjem družbene odgovornosti pri dobaviteljih.

 

MGA Entertainment, INC.
+ / mga
- Ni dokazov o politikah odgovornosti do zaposlenih, varovanja okolja in spoštovanja dobaviteljev. Ni poročila o družbeni odgovornosti.

 

Playmobil
+ Visoka raven spoštovanja pravic zaposlenih (primerna plača, dodatki in delovni čas), certifikat ISO 14001, načrtujejo nadzor nad varovanjem okolja v celotni dobavni verigi, poročilo o družbeni odgovornosti podjetja v letu 2011. Sodelovanje z nemško organizacijo "Aktion Fair Spielt". playmobil
- Slab nadzor nad dobavitelji, težje napredovanje žensk.

 

Simba Dickie Group
+ Zaveza k spoštovanju pravic zaposlenih in varovanju okolja ter upoštevanju ICTI standardov. simba
- Ni dokazov o politikah odgovornosti do zaposlenih, varovanja okolja in spoštovanja dobaviteljev. Ni poročila o družbeni odgovornosti.

 

The Walt Disney CO
+ Močna CSR politika na področju varovanja pravic zaposlenih in vseh v dobavni verigi. Podpora ICTI certificiranju tovarn. Močan nadzor nad vidiki varovanja okolja z namenom zmanjševanja okoljskega odtisa podjetja. Leta 2010 so izdali "Corporate Citizenship Report", vsako leto naredijo še poročilo o napredku. walt
- Večkratna poročila o kršenju pravic zaposlenih pri nekaterih  kitajskih dobaviteljih, slab nadzor nad upoštevanjem družbene in okoljske zaveze pri dobaviteljih.

 

Družbeni standardi: podpovprečno
Proizvajalci so dosegli le 42 % vseh možnih točk na področju družbenih standardov, v okviru katerih smo ocenjevali, ali imajo podjetja politiko družbene odgovornosti in kako so načela družbene odgovornosti v resnici vpeta v poslovanje podjetja ter njihovih dobaviteljev. Preverili smo tudi, ali podjetja poročajo o tem vidiku poslovanja, ali imajo morda kakšnega izmed certifikatov, ki bi potrjevali upoštevanje načel odgovornega poslovanja in ali so izpostavljena rednemu neodvisnemu zunanjemu nadzoru na tem področju. Zanimalo nas je, kako ravnajo z zaposlenimi in ali lahko dokažejo, da pri njih ni otroškega dela, neplačanih nadur in da delavci dobijo primerno plačilo za svoje delo. Najbolje so se na odrezali Hasbro, Mattel in Disney, najslabše pa MGA, Simba Dickie in Famosa.

Okoljski standardi: še slabše
Vsi proizvajalci skupaj so dobili manj kot tretjino vseh možnih točk, le 30 %. Tako imata le dve podjetji zavezo o zmanjševanju ogljičnega odtisa (Hasbro in Disney), Hasbro, Playmobil in Lego pa certifikat ISO 14001. Stanje je še slabše v dobavni verigi: medtem, ko je osem podjetij navedlo, da upoštevajo saj nekaj izmed okoljskih standardov, to od  svojih dobaviteljev zahtevajo le štiri podjetja. Na okoljskem področju je najvišje ocene dobil Hasbro, sledita Disney in Mattel, najslabši pa so (ponovno) MGA, Simba Dickie in Famosa. Hasbro je na tem področju svetla izjema, saj tako npr. edini skuša uporabljati reciklirane materiale za embalažo, ima strategijo za zmanjševanje embalaže in proizvaja (vsaj nekatere) igračke, ki so primerne za reciklažo.

Podpora in vključenost deležnikov: enako slabo kot okoljski standardi
Ali podjetja prispevajo k večji transparentnosti poslovanja in boljši komunikaciji z deležniki? Žal ne, tudi na tem področju so proizvajalci skupaj dobili le 30 % vseh možnih točk. A razlike med podjetji seveda so, na eni strani so Hasbro, Lego in Disney, ki se tudi na tem področju (vsaj do neke mere) trudijo, na drugi so ponovno MGA, Simba Dickie, Famosa in Banda, ki niso priskrbele prav nikakršnega dokaza, da si želijo tovrstne vključenosti v okolje. Hasbro, Playmobil, Lego in Mattel so lahko dokazali, da donirajo za okoljske in družbeno koristne projekte ali redno sodelujejo in komunicirajo z različnimi nevladnimi organizacijami, le Hasbro pa tudi, da organizira izobraževanja za delavce v podjetjih dobaviteljev v deželah v razvoju.

Ekonomska vprašanja: je lahko še slabše?
V zadnjih letih se veliko govori o tem, da lahko podjetja z ustrezno politiko nabave veliko prispevajo k temu, da tudi dobavitelji upoštevajo zaveze družbeno odgovornega poslovanja. Le eno podjetje, Hasbro, je posredovalo podatke, ki so pričali o tem, da npr. pravočasno plačujejo dobavitelje, upoštevajo pogodbene cene in dobaviteljem zagotavljajo dolgoročnost pogodb.

Le dva proizvajalca dovolila obisk v proizvodnji
V okviru raziskave smo potrošniške organizacije proizvajalce zaprosile, ali bi lahko obiskale mesta, kjer proizvajajo nekatere izmed najbolj priljubljenih igračk na trgu. Igračke, za katere smo si hoteli ogledati proizvodnjo, so ob opisnih ocenah za proizvajalce. Večino izmed teh igračk lahko kupite tudi pri nas.

Le dve podjetji – Hasbro in Playmobil – sta dovolili ogled prostorov kjer proizvajajo njihove igrače.

Zaskrbljeni smo lahko nad dejstvom, da sta se za dovoljenje ogleda proizvodnje odločili le dve podjetji, in upravičeno se lahko vprašamo, ali morda druga podjetja kaj skrivajo. Res je, da je naknadno tudi podjetje Lego sporočilo, da dovoli ogled obrata na Danskem, vendar  po že končani raziskavi, hkrati pa ni moglo zagotoviti, da v tem obratu izdelujejo igračke s seznama.

Obe podjetji, pri katerih smo opravili pregled, sta izkazali dokaj visoko raven spoštovanja pravic delavcev in družbenih standardov. Obiskali smo dve proizvodnji Hasbro na Kitajskem in eno Playmobilovo na Malti. Hasbro je pri pregledu dobili 57 % vseh točk, Playmobil pa 65 %. Tako sta npr. obe podjetji lahko dokazali, da ne najemata otrok in mlajših od 18 let, da delavci delajo prostovoljno in so za to tudi primerno plačani. Playmobil na Malti ime celo program zaposlovanja invalidov, delavci pa se lahko pohvalijo z ne samo povprečnimi, ampak celo dobrimi plačami. Proizvajalci upoštevajo standarde varstva pri delu, skrbijo za dobre medčloveške odnose, delavci pa niso prisiljeni v nerazumno dolge delavnike oz. neplačane nadure. Na področju varovanja okolja je bilo nekoliko slabše, predvsem na račun slabših ocen za prizadevanje za zmanjševanje onesnaževanja v celotni dobavni verigi. Tudi glede ekonomskega področja sta podjetji dosegli nadpovprečno dobre ocene (60 % vseh točk), saj sta lahko dokazali, da primerno plačujeta dobavitelje in se držita pogodbenih določil. Najbolje pa sta se izkazali na področju podpore in vključenosti deležnikov, saj sta dosegli skoraj vse možne točke (95 %).

tovarna igrace_tovarna

Še več vsebin:
brošura Kdaj je igrača nevarna

 

 

Kratek video

 

 

Avtorica: Urša Šmid Božičevič

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA