Googlov komercialni nadzor: počasen odziv nadzornih organov

26. november 2020

Elektronske komunikacije Osebni podatki in zasebnost
Googlov komercialni nadzor: počasen odziv nadzornih organov

Pred dvema letoma, 27. novembra 2018, smo skupaj s šestimi sorodnimi potrošniškimi organizacijami vložili pritožbe proti Googlu zaradi nezakonitega sledenja lokaciji uporabnikov Googlovega operacijskega sistema Android. Pritožbe so temeljile na raziskavi norveške potrošniške organizacije Forbrukerrådet, ki je pokazala, da je Google svoje uporabnike preslepil v to, da so mu nevede predali svoje osebne podatke, brez da bi vedeli, kako in za katere namene jih Google uporablja. Sporni sta zlasti funkciji ‘Location history’ in ‘Web & App activity’, ki sta integrirani v vse Googlove račune ter uporaba t.i. ‘dark patterns’ – zavajajočih vzorcev, ki uporabnika nevede usmerjajo k izbiri nastavitev, ki so v največjo korist Googla.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Za kaj je to pomembno

Podatki o lokaciji lahko razkrijejo veliko o zasebnem življenju posameznikov, na primer o njihovi veroizpovedi (obisk verskih ustanov), političnih prepričanjih (udeležba na protestih) in zdravstvenem stanju (obisk ustanove za zdravljenje raka). Te podatke se lahko nato uporabi za številne namene, kot je usmerjeno oglaševanje in individualizacija ponudb in storitev za posamezne potrošnike.

Podatki o lokaciji se lahko tudi kombinirajo z drugimi osebnimi podatki, kot so zgodovina spletnega brskanja, osebne nastavitve, aktivnost na družbenih medijih in zgodovina spletnih nakupov, ki vsi skupaj omogočajo izdelavo izredno natančnega in celovitega profila posameznika.

Kaj se je do sedaj zgodilo

Čeprav smo pritožbe pri nadzornih organih posameznih držav vložili že pred dvema letoma, je preteklo 9 mesecev, preden je bil irski nadzorni organ za varstvo osebnih podatkov (DPC) imenovan kot vodilni organ za vodenje postopkov proti Googlu. Še nadaljnjega pol leta je trajalo, preden je DPC uvedel uradno preiskavo proti Googlu , obenem pa s tem sprožil številna vprašanja o vplivu te preiskave na odločanje o vloženih pritožbah. Poleg samega podaljšanja časa za sprejem odločitve o pritožbah, je tak pristop vprašljiv tudi z vidika vzporednega poteka dveh navidezno povezanih postopkov, pri čemer smo potrošniške organizacije del enega (ki temelji na vloženih pritožbah), ne pa tudi drugega postopka (uradna preiskava po uradni dolžnosti, ki jo je uvedel DPC).

Ne gre za osamljen primer

Podobni primeri zoper Googlove prakse sledenja lokaciji potekajo tudi v Združenih državah Amerike in v Avstraliji. Francoska potrošniška organizacija UFC-Que Choisir, ki je, tako kot ZPS, članica Evropske potrošniške organizacije BEUC, pa je junija lani vložila kolektivno tožbo proti Googlu. Vendar Google ves ta čas nemoteno nadaljuje z zbiranjem osebnih podatkov več milijard posameznikov, zoper njega pa ni ukrepal še noben nadzorni organ.

Kaj sledi

Dve leti po vložitvi pritožb odločitve še vedno ni na vidiku in ni jasno, kdaj bi lahko bila sprejeta. Po stališču irskega DPC bodo izsledki njihove preiskave po uradni dolžnosti (kdaj se bo končala, ni znano) pomembno vplivali na odločitev o vloženih pritožbah potrošniških organizacij. Vse to sproža številna vprašanja o učinkovitosti nadzora nad Splošno uredbo o varstvu podatkov. Obenem pa izpostavlja potrebo po naslovitvi širše problematike komercialnega nadzora podjetij in nujnosti vzpostavitve poštenega digitalnega okolja, v katerem lahko potrošniki uporabljajo digitalne produkte in storitve brez, da bi morali žrtvovati svojo zasebnost in pravice ter biti podvrženi nedopustnim vplivom in diskriminaciji.

Podrobnejše informacije o dosedanjem poteku postopkov proti Googlu je zbrala Evropska potrošniška organizacija BEUC v svojem poročilu (v angleščini).

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju