Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varčevanja, prost dostop
Varčevanja, prost dostop
07. januar 2014

Pri delu se pogosto srečamo s pritožbami potrošnikov o bančnih produktih, za katere se izkaže, da niso v skladu z njihovimi pričakovanji. Večinoma gre pri tem za nesporazum, povezan s predčasnim odstopom od pogodbe – koliko to stane in ali je odstop sploh dovoljen? Pogosta pa so tudi drugačna pričakovanja potrošnikov glede načina obrestovanja, spreminjanja obrestne mere, donosa ali stroškov.

In kako preprečiti take nesporazume? Banke sicer pogosto izdajajo informativne letake o svojih produktih, vendar v njih ni vedno zapisano vse, kar zanima potrošnika. Za pojasnila je seveda vedno na voljo tudi bančni uslužbenec, vendar pa ni nujno, da bo potrošniku vedno predlagal produkt, ki bo zanj najustreznejši. Zanesljive informacije lahko potrošnik zares najde le v pogodbi o kreditu oziroma o depozitu.

Potrošnik prepogosto dobi bančno pogodbo v roke šele tik pred podpisom, četudi gre za dolgoročen in pomemben posel. Čeprav so pogodbe o varčevanjih in kreditih običajno tipske, torej jih banka ne prireja za vsak posel posebej, je zanimivo, kako težko potrošnik včasih pride do pogodbe. Banke smo zato povprašali, ali so pripravljene olajšati potrošnikom dostop do pogodbene dokumentacije. Odgovorilo nam je deset bank.

V skladu s pričakovanji so vse banke odgovorile, da njihovi bančni uslužbenci ustrezno pojasnijo potrošnikom značilnosti ponujenih produktov in da vsak, ki ga zanima posamezen produkt, dobi pogodbo v vpogled. Precej bank je dodalo, da pogodb ne objavljajo na javnih mestih, ker potrošnikov praviloma ne zanimajo. Banke torej niso zavzele odklonilnega stališča do našega predloga, da bi potrošniki imeli dostop do pogodb. Osamljeni zares odklonilen argument proti našem predlogu je bil, da banke s tem, ko ne objavljajo bančnih pogodb, ščitijo inovacije v svojih produktih pred drugimi bankami. Glede na to, da je med varčevanji in krediti le malo inovativnih produktov, pa lahko utemeljeno sklepamo, da ni pravih razlogov, da banke ne bi javno objavile velike večine pogodb.

Vse banke pa pri predstavitvi svoje ponudbe le niso enako skrivnostne. Na spletu si lahko ogledate nekatere varčevalne pogodbe pri Gorenjski banki in NLB, Delavska hranilnica pa tam objavlja pogodbe za potrošniške kredite.   

Seveda se v ZPS zavedamo, da je pogodba z banko težko in za marsikoga povsem nerazumljivo branje. Vedeti pa moramo, da v sporu odločajo pogodbena določila in da bo sodišče vedno izhajalo iz predpostavke, da je bil potrošnik "seznanjen s pogodbenimi določili". Ustna zagotovila, ki ste jih dobili od svojega bančnika, ne štejejo nič, če jih ne morete dokazati. To pa je še en razlog za to, da ne smete na banki ničesar podpisati, preden vam ne bo povsem jasno, kakšne so lastnosti produkta, ki vas zanima.

Avtor: Boštjan Krisper

bs

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA