Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varčevanja, prost dostop

V bankah smo preverili, koliko informacij o značilnostih posamezne oblike varčevanja (zanimalo nas je dolgoročno in rentno varčevanje) ponudijo potrošniku v praksi. Rentno varčevanje je pravzaprav obročno varčevanje z možnostjo obročnega (rentnega) izplačila privarčevanih sredstev. Zanj je značilno dolgotrajno varčevanje, predčasen odstop pa je praviloma mogoč le v izrednih razmerah, ali pa povzroči visoke stroške.

Obročno varčevanje je pripravno sredstvo za financiranje večjih nakupov. Za tiste, ki se ne želijo izpostaviti naložbenemu tveganju, je primerno tudi kot dolgoročna naložba. Za dobro odločitev pa ni ključna le obrestna mera, pred podpisom je treba natančno proučiti pogodbo in splošne pogoje.

Kaj morate vedeti, preden se odločite?

  • Ali lahko odstopite od pogodbe, če bi denar nujno potrebovali? Kakšni so stroški, ki nastanejo ob prekinitvi in kdaj boste lahko dobili privarčevani denar?
  • Ali se prihranki obrestujejo po fiksni ali spremenljivi obrestni meri? Se  lahko obrestna mera spremeni? Kako boste o tem obveščeni? 
  • So obvezna redna mesečna vplačila? Je njihova višina fiksno določena ali lahko vplačate tudi več? 
  • Za dobro odločitev ni dovolj samo primerjava višine obrestne mere. Povprašajte, ali in kako pogosto se obresti pripisujejo glavnici. Če se obresti obračunavajo le na vloženi znesek, boste prihranili manj.

Do informacij na spletu?
Seveda je najudobneje, če se lahko s ponudbo in lastnostmi posameznih produktov seznanimo kar doma prek spleta, zato nas je zanimalo, če banke na svojih spletnih mestih ponujajo dovolj informacij o dolgoročnem in rentnem varčevanju. Nekatere banke na svojih spletnih mestih objavljajo splošne informacije in informativne izračune, druge pa le ime varčevalnega produkta in obrestno mero. Za banko splošni podatki v brošurah in na spletu praviloma niso zavezujoči, zato morate obvezno proučiti pogodbo in splošne pogoje (če obstajajo). Te dokumentacije na spletnih mestih nismo našli, svetla izjema pa je Hypo Alpe-Adria-Bank, ki je na spletu objavila splošne pogoje. Z razočaranjem smo torej ugotovili, da podatki na spletnih mestih bank ne zadoščajo za informirano odločitev.

Kako pa banke informirajo potrošnike v svojih poslovalnicah?
Naš "potrošnik" je želel zbrati informacije in je obiskal poslovalnice Abanke, Banke Celje, Delavske hranilnice, Hranilnice Lon,  Hypo Alpe-Adria-Bank, Banke Koper, Nove KBM, NLB, Raiffeisen banke in Banke Volksbank. Večina bančnih uslužbencev je izčrpno odgovorila na njegova vprašanja in pojasnila osnovne značilnosti posameznih oblik varčevanja. V nekaterih bankah so naredili tudi informativni izračun. Pozitivno nas je presenetilo, da je precej bančnih uslužbencev opozorilo potrošnika, naj se ne odloči za predolgo obdobje varčevanja in se s tem odreče morebitnim donosnejšim alternativam v prihodnosti. Uslužbenci nekaterih bank so sklenitev rentnega varčevanja odsvetovali in potrošniku svetovali naložbene produkte, pri čemer pa niso posebej omenjali, da so take naložbe bolj tvegane.

Pri Raiffeisen banki so potrošniku dobesedno vsiljevali sklenitev mešanega življenjskega zavarovanja in mu izdelali informativni izračun zanj (ne pa izračuna za varčevanje), čeprav uslužbenec sploh ni vedel, ali potrebuje potrošnik zavarovanje za primer smrti.  Največje pa je bilo razočaranje, ko je naš potrošnik zaprosil za pogodbo in splošne pogoje, da bi jih pred sklenitvijo pogodbe v miru pregledal doma. Pogodbo so mu izročili le v banki Volksbank, v banki Hypo Alpe Adria pa so mu dali le splošne pogoje. V vseh drugih bankah so pojasnili, da mu lahko dokumentacijo izročijo šele v postopku sklepanja pogodbe.

Naš komentar in nasvet
Ugotavljamo, da bodo morale banke občutno izboljšati svojo politiko informiranja potrošnikov, ki se odločajo za dolgoročno varčevanje. Razen redkih izjem namreč potrošnik ne dobi vseh informacij, ki bi jih potreboval, da bi se lahko odločil, kateri produkt je zanj najprimernejši.

Ko sklepate pogodbo o dolgoročnem zavarovanju, upoštevajte naslednje nasvete:

  • Nikoli ne podpišete pogodbe, dokler je niste prebrali. Če vam je bančni uslužbenec noče izročiti, poskusite pri drugi banki, ki ima do strank prijaznejši odnos.
  • Ne zanašajte se le na ustna pojasnila in informativne brošure, odločilna je pogodbena dokumentacija.
  • Ne pustite, da bi vas pregovorili v sklenitev pogodbe o naložbenih produktih, ne da bi preverili, kako tvegani so in ali so primerni za vaše osebne potrebe, pa tudi ali obstajajo kašne alternativne ponudbe.
  • Ne sklepajte varčevalnih pogodb za predolgo obdobje. Čez pet let bodo morda na voljo ugodnejše naložbene priložnosti.
  • Previden velja biti pri obročnem varčevanju s spremenljivo obrestno mero! Čeprav bančni uslužbenec morda trdi drugače, se lahko obrestna mera tudi zniža in ne le raste.
  • Primerjajte ponudnike med seboj, saj so lahko razlike v prihrankih zelo velike.

Avtor: Boštjan Krisper

bs

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA