Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Osebni računi, prost dostop

Okrajno sodišče v Ljubljani je razsodilo, da mora NLB potrošniku vrniti denar, ki mu je bil ukraden z zlorabo njegove spletne banke. Nič hudega sluteči potrošnik je na lažnem bančnem spletnem mestu vnesel identifikacijske podatke, ki so jih kriminalci nato uporabili za vstop v njegovo spletno banko in nakazali denar z njegovega na svoje bančne račune. Gre za pomembno zmago za pravice potrošnikov, ki so žrtve spletnih goljufov. Banka se na razsodbo lahko še pritoži.

Zlorabe spletne banke in drugih sodobnih oblik poslovanja z banko predstavljajo resno tveganje za potrošnike. Potrošniki te storitve vse pogosteje uporabljajo, pogosto pa jih k temu spodbujajo tudi njihove banke. Zato je zaskrbljujoča praksa nekaterih bank, da ne spoštujejo zakonskega pravila, ki določa, da škodo nad 150 evrov, ki je nastala zaradi zlorabe spletne banke, krije banka, če potrošniku ni možno očitati prevare ali hude malomarnosti pri uporabi spletne banke.

5.000 € nakazanih na neznan račun
Tako je dolgoletni komitent NLB decembra 2009 pri dvigu gotovine na bankomatu opazil, da je tam zabeleženo negativno stanje na računu. Vpogled v spletno banko je pokazal, da je bilo dobrih 5.000 evrov z njegovega računa nakazano na neznan bančni račun. Potrošnik je  naročil blokado svoje spletne banke, kaznivo dejanje prijavil policiji in od banke skladno z Zakonom o plačilnih storitvah in sistemih zahteval vračilo ukradenega zneska.

NLB zahtevo za vračilo denarja zavrnila, tudi odločitve Poravnalnega sveta ni spoštovala
NLB pa je njegovo zahtevo za vračilo denarja zavrnila. Po mnenju banke potrošnik ni primerno zaščitil svojega računalnika in tudi ni prepoznal lažne spletne strani banke, zato naj bi ravnal hudo malomarno in ni upravičen do povračila. Banka je tako trdila kljub temu, da je imel potrošnik na računalniku nameščen protivirusni program in orodje za odstranjevanje vohunske opreme. Potrošnik se je s pomočjo ZPS pritožil na Poravnalni svet v okviru Združenja bank Slovenije, ki mu je ugodil in banki predlagal izplačilo škode. Spor pa se kljub temu ni razrešil, ker banke pogosto ne spoštujejo tistih odločitev Poravnalnega sveta, ki jim ne ustrezajo.

ZPS svojemu članu pomagala rešiti spor na sodišču
Pri ZPS smo se zaradi pomembnosti problematike spletnih zlorab odločili, da bodo svojemu članu pomagali rešiti spor na sodišču. Pri tem smo bili uspešni, saj je sodišče na prvi stopnji v celoti ugodilo tožbi, ki jo je v imenu potrošnika vložila odvetnica Zveze potrošnikov Slovenije Živa Drol-Novak. "Sodišče je pritrdilo našemu stališču, da potrošniku v konkretnem primeru ni možno očitati hude malomarnosti v zvezi z uporabo spletne banke oz. s hrambo varnostnih elementov. Zato mu je banka dolžna povrniti vso škodo, ki presega 150 evrov, torej na njegovem računu vzpostaviti tako stanje, kakršno bi bilo, če zloraba ne bi bila izvršena," pravi Drol-Novakova.

Upoštevajte pravila varnega poslovanja
Pri ZPS potrošnikom pri uporabi spletne ali mobilne banke ter pri plačevanju s karticami in v spletnih trgovinah priporočamo, naj se primerno zavarujejo in sledijo navodilom svoje banke za varno poslovanje. Banke pa pri ZPS pozivajo, naj svojim strankam ponujajo varne načine poslovanja in upoštevajo, da komitenti niso strokovnjaki za informacijsko tehnologijo. Zato naj v primeru nedvomnih spletnih zlorab spoštujejo zakonska določila o odgovornosti za škodo in naj ne zavlačujejo s povračilom škode. Potrošnik se namreč znajde v zelo težavni situaciji, če banka brez utemeljenega razloga zavrne njegov zahtevek in mora banki dokazovati svoje skrbno ravnanje na sodišču in s pomočjo strokovnjaka za računalniško forenziko. To pa seveda zanj pomeni velike dodatne stroške in dolgo čakanje na povračilo ukradenega denarja. Banke bi se morale tudi zavedati, da je takšno ravnanje kratkovidno, saj zmanjšuje zaupanje potrošnikov v sodobna plačilna sredstva, ki tako potrošnikom kot bankam omogočajo učinkovit in ugoden način poslovanja.  

Avtor: Boštjan Krisper

bs

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA