Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Osebni računi, prost dostop

Spletno poslovanje z bančnim računom lahko vedno bolj pogosto opravljamo tudi s pametnim telefonom ali tablico, kar je za nekatere dobra novica, nekateri pa so do te možnosti precej zadržani. Skrbi jih varnost in prav je tako, saj se moramo zavedati tveganja pri uporabi mobilne banke in se primerno zavarovati.

Slovenci sodimo med bolj navdušene uporabnike mobilnih telefonov in tabličnih računalnikov. Tudi na plačevanje z Moneto so se mnogi že navadili. Uporaba pametnega telefona za poslovanje z bančnim računom se zdi tako povsem logično nadaljevanje, zato ni presenetljivo, da vse več bank ponuja svojim komitentom udobno in učinkovito poslovanje z mobilno banko. V bistvu gre pri teh ponudbah za različico spletne banke, ki je prilagojena manjšim zaslonom in drugačnim potrebam po funkcionalnosti.

Pa potrošniki zares potrebujemo možnost plačevanja položnic in drugih bančnih operacij na vsakem koraku, tudi ko nismo v bližini svojega računalnika? Ali nam ni dovolj, da enkrat na mesec plačamo položnice in preverimo stanje na bančnem računu? Če ne, zakaj se potem množično (še) ne odločamo za poslovanje z mobilno banko?

V Evropski uniji storitev mobilne banke napreduje dokaj počasi, še posebej v primerjavi z nekaterimi afriškimi državami. Anketa, ki smo jo opravili s pomočjo naših bralcev, je pokazala, da so mnenja različna. Nekateri mobilno banko zavračajo iz enakih razlogov kot spletno banko – ker raje poslujejo z gotovino. Drugi so nam sporočili, da jim spletna banka povsem zadostuje. Pozitivne reakcije pa smo dobili od tistih, ki veliko potujejo in uporabljajo bančni račun ali pa tudi doma raje udobno poslujejo iz fotelja, kot pa da bi sedli za mizo k računalniku. Najštevilnejši pa so bili pomisleki o varnosti pred zlorabami in pred nadzorom. To potrjuje tudi raziskava naših britanskih kolegov, v kateri 80 odstotkov potrošnikov skrbi povečano tveganje zlorabe, ki je povezano z uporabo mobilne banke.

Kaj ponujajo banke?
Šest od sedemnajstih bank, ki so odgovorile na naš vprašalnik, potrošnikom že ponuja aplikacijo za delo z mobilno banko ali pa za mobilne naprave prirejeno različico spletne banke. Večina bank takšno ponudbo načrtuje v bližnji prihodnosti. Banka Celje, Banka Koper, NLB, NKBM in Unicredit omogočajo svojim komitentom plačevanje položnic prek mobilne banke. Mobilna banka praviloma deluje na vseh pametnih mobilnih napravah, priporočamo pa, da v svoji banki naprej povprašate o tem, če bo storitev delovala na specifičnem modelu in operacijskem sistemu, ki teče v vaši napravi. Boljše mobilne naprave sicer vedno omogočajo dostop do »navadne« spletne banke, vendar je ta lahko manj pregleden in nima dodatnih varnostnih mehanizmov za mobilno uporabo.

Število uporabnikov mobilnega bančništva je trenutno še razmeroma majhno, se pa po navedbah bank povečuje (pri Banki Koper ga uporablja deset odstotkov, pri NLB pa pet odstotkov uporabnikov spletne banke). Iz Unicredita sporočajo, da njihovi uporabniki zaradi udobnosti pogosto uporabljajo mobilno banko, tudi ko imajo na voljo računalnik. Potrošniki se očitno najpogosteje odločajo za klasične storitve mobilne banke, kot so pregled prometa in stanja na računu, plačevanje položnic ter spremljanje kreditov in varčevanja. Obenem pa uporabljajo tudi nekatere nove storitve, kot je na primer skeniranje položnic (ponuja ga NKBM), prenos pomembnih datumov za poslovanje z banko v koledar (omenjajo ga pri SKB) in iskanje bankomata s pomočjo GPS.

Stroški plačevanja položnic z mobilno banko so enaki kot pri poslovanju s spletno banko, banke pa uporabnikom spletne banke za storitve mobilne banke ne bodo zaračunale dodatnih stroškov. Upoštevati pa morate seveda stroške prenosa podatkov, ki jih boste morali plačati mobilnemu operaterju, še posebej, če ste zunaj EU.

Napotke o varnosti vzemite resno!     
Mobilno napravo, ki jo nosite s seboj, vam seveda lahko veliko lažje ukradejo kot pa domači računalnik. Če zanjo uporabljate enake varnostne elemente kot za spletno banko (na primer digitalno potrdilo), jo boste tudi morali blokirati (če vam jo ukradejo). Protivirusni programi in požarni zidovi, ki vsaj omejijo tveganje zlorabe, na mobilnih telefonih za razliko od računalnikov še niso tako razširjeni. Medtem pa je na pametnih telefonih vedno več škodljivih programov, kot so virusi ali trojanski konji. Čeprav se tveganju, da bi kdo zlorabil vašo mobilno banko, ne morete popolnoma izogniti, ga lahko s skrbno in previdno uporabo občutno zmanjšate.

V splošnih pogojih vaše banke, morebiti pa tudi v drugih gradivih, je veliko napotkov o varni namestitvi in uporabi mobilne banke. Četudi gre pri tem pogosto za suhoparna besedila in nimate časa za branje tehničnih navodil, jih vzemite resno. Ne gre le za dobronameren napotek banke, ampak tudi za opis, kateri kriteriji bodo morali biti izpolnjeni, da vam bo banka v primeru zlorabe povrnila ukraden denar. Kršitev opisanih napotkov bo lahko banka ocenila kot vašo hudo malomarnost, zato ji boste lahko nasprotno dokazali le v dolgotrajnem in dragem sodnem postopku.

vip klicaj 2Ukrepi za večjo varnost

  • Svojo napravo zaščitite z vstopnim geslom ter na njej nastavite in vklopite kodo za zaklepanje.
  • Priskrbite si protivirusni program in ga redno posodabljajte.
  • Na napravo namestite le aplikacije iz zanesljivih virov.
  • Ne lotevajte se posegov v operacijski sistem, kot sta »jailbreak« ali »rooting«.
  • V brskalniku uporabljate šifrirano oz. varno povezavo.
  • Nikoli ne poslujte z mobilno banko v nezaščitenih omrežjih.
  • Ne pošiljajte svojih zaupnih bančnih podatkov z elektronsko pošto nikomur in jih ne vpisujte na sumljivih spletnih mestih.  
  • Če je treba za uporabo banke z mobilno napravo na njej namestiti certifikat, ga zaščitite z geslom (velja pri Banki Celje in NLB). Po prenosu potrdila na napravo poskrbite za varno brisanje vmesnih kopij.
  • Na napravi ne zapisujte podatkov za vstop v banko.
  • Če vam banka ponuja rešitve za povečanje varnosti, kot so na primer dodatna gesla, jih sprejmite.
  • Če ste morali zamenjati mobilni telefoni ali ga odnesti v popravilo, uveljavite na njem tovarniške nastavitve in odstranite digitalno potrdilo.
  • Če za dostop do mobilne banke uporabljate spletni brskalnik, ga po končani uporabi izklopite.
  • O izgubi ali kraji mobilne naprave čim prej obvestite svojo banko in mobilnega operaterja. Ukrepajte tudi, če sumite, da se je na vašo mobilno napravo namestil škodljiv program, ali če na vašem računu opazite sumljive transakcije.

Možnosti za razvoj obstajajo
Mobilna banka je lahko za nekatere potrošnike dobrodošla dopolnitev bančne storitve. Še preden pa jo začnete uporabljati, razmislite, ali ste pripravljeni in sposobni izpolnjevati opisane varnostne standarde. Če niste, vam odsvetujemo njeno uporabo. Pričakovati je, da bodo banke v prihodnosti ponujale vedno več mobilnih storitev in da bodo mobilno banko vse bolj uporabljale tudi za trženje svojih storitev. Z vedno večjo uporabnostjo pa se bo povečalo tudi število potrošnikov, za katere bo takšen način poslovanja pomenil dodano vrednost. Banke pa morajo pri tem predvsem prepričati potrošnike, potencialne uporabnike, da dovolj skrbijo za varnost mobilne banke. Če pa bo prišlo do zlorabe, ne bi smele prenesti na potrošnika celotnega bremena krivde (in s tem finančnih posledic zlorabe).

SMS-obveščanje
Z mobilnim telefonom lahko povečate varnost svojega finančnega poslovanja, kar velja za vse, ne le za uporabnike mobilne ali spletne banke. Pri večini bank se lahko naročite na SMS-sporočila, s katerimi vas banka obvešča o plačilih, ki ste jih opravili s svojimi karticami, o vstopu v svojo spletno banko in plačilih, ki ste jih tam opravili. Nekatere banke bodo omogočile tudi obveščanje o plačilih nad določenim zneskom, o izteku limita ali depozita. Čeprav ta storitev praviloma ni zastonj, lahko tako izboljšate nadzor nad svojim poslovanjem in se v primeru zlorabe hitro odzovete.

Avtor: Boštjan Krisper

bs

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA