Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Osebni računi, prost dostop

V teh dneh se je na nas obrnilo več potrošnikov z vprašanjem, kaj storiti, če nekaterih storitev zaradi ukrepov ob pandemiji koronavirusne bolezni ne morejo uporabljati, plačevanje pa imajo urejeno z direktno obremenitvijo.

Tako je na primer eden od ponudnikov športnih storitev še naprej zaračunaval mesečno članarino, čeprav je bil športni center zaprt, za čas zaprtja pa je članom samodejno podaljšal članarino. Nekateri potrošniki se s tem niso strinjali, zato so se ponudniku pritožili. Po nekaj pozivih si je ponudnik premislil in za čas nedelovanja vsem članom zamrznil plačevanje mesečne članarine.

Tovrstnih težav je veliko, zato smo pripravili nekaj odgovorov na najpogostejša vprašanja o direktnih obremenitvah. Pri pripravi odgovorov smo si pomagali s podatki s spletnega mesta sepa.si, ki ga upravlja Združenje bank Slovenije.

1 Kakšna je razlika med direktno obremenitvijo in trajnikom?
Direktna obremenitev je namenjena plačevanju enkratnih ali ponavljajočih se obveznosti, pri katerih so zneski (lahko) različni (elektrika, plin, telefon, članarine ...). S prejemnikom plačila (na primer fitnes centrom) podpišete soglasje, s katerim v prihodnje odreja plačila oziroma bremeni vaš transakcijski račun za dogovorjeni znesek. Direktne obremenitve omogočajo plačila v evrih tako doma kot na območju SEPA.

Trajni nalog je namenjen plačevanju obveznosti, pri katerih je znesek plačila vedno enak (kredit, lizing, varčevanje ...). Za izvedbo pooblastite banko, ki plačilo opravi na izbrani dan v mesecu, določite tudi znesek, prejemnika in trajanje plačil.

2 Kakšni so stroški plačil?
Direktne obremenitve (in trajni nalogi) so cenovno ugoden in praktičen način plačevanja – še posebej, če jih primerjamo s plačevanjem na bančnih okencih. Za direktno obremenitev boste plačali okrog 30 centov, v nekaterih paketnih računih so celo brezplačne, enako velja za interne direktne obremenitve.

3 Kako uredim plačevanje z direktno obremenitvijo?
Soglasje morate podpisati z vsakim ponudnikom oziroma prejemnikom plačila posebej (papirni ali elektronski obrazec), s tem ga pooblastite, da z vašega računa redno odredi plačilo vaše obveznosti. Prejemnik plačila posreduje soglasje svoji banki. Pri tem plačilnem instrumentu sodelujete vi, prejemnik plačila ter vaša in prejemnikova banka. Le če je prejemnik plačila sklenil poseben dogovor z vašo banko, lahko soglasje oddate tam.

Ob zamenjavi banke prenos direktnih obremenitev uredi nova banka, a bodite pozorni, saj prenos ni vedno tako hiter, kot bi si želeli, zato lahko plačila zamujajo.

Prejemnik plačila vas mora o datumu in znesku bremenitve obvestiti najmanj dva delovna dneva pred izvršitvijo, v primeru prve in enkratne bremenitve pa vsaj pet delovnih dni, razen če je dogovorjeno drugače. Da bo plačilo izvedeno z direktno obremenitvijo, označuje prekrižana položnica, ki jo dobite na dom.

4 Kako prekinem plačevanje?
Prejemniku plačila morate posredovati preklic soglasja, enako velja za spreminjanje soglasja. V vsakem primeru se boste morali s prejemnikom plačila dogovoriti o prekinitvi, saj enostranska prekinitev ni mogoča. Druga možnost je, da posamezni nalog pred izvršitvijo zavrnete. To seveda ni dolgoročna rešitev, lahko pa jo uporabite kot začasen izhod v sili, dokler se s prejemnikom plačila ne dogovorite o prihodnjih plačilih.

5 Kdaj mi bodo trgali denar z bančnega računa?
Datum obremenitve je odvisen od možnosti, ki jih ponuja prejemnik plačila. Nekateri ponudniki so manj prilagodljivi, kar je lahko neprijetno, če vztrajajo pri plačilu na datum, ko je na računu morda (pre)malo sredstev (v dnevih pred nakazilom plače, pokojnine ali drugih prilivov). To zahteva več pozornosti in načrtovanja, kar delno izniči prednost direktne obremenitve – da za plačilo računov ni treba skrbeti, saj so poravnani samodejno. Nadomestilo za spremembo datuma plačila smo našli v ceniku Addiko banke (2,10 evra), Sberbanke (1,50 evra) in SKB (2,35 evra).

6 Ali lahko nastavim omejitve pri plačilih?
Da, pri svoji banki lahko zahtevate različne omejitve: višina zneska (pri direktnih obremenitvah sicer omejitve najvišjega zneska ni), časovno obdobje, plačilo omejite le na zaupanja vredne prejemnike, oblikujete črno listo prejemnikov ali v celoti prepoveste izvajanje direktnih obremenitev. Nadomestila za zahtevke za omejitve zaračunajo pri Addiko banki (2,10 evra) in BKS (1,80 evra), pri NKBM pa komitenti plačajo nadomestilo za ažuriranje prepovedi izvajanja direktne obremenitve (5,35 evra).

7 Kaj storiti, če je bil trgan nepravilen znesek ali neupravičeno plačilo?
Če direktna obremenitev še ni bila izvršena in ste bili obveščeni o nepravilnem znesku, nemudoma stopite v stik z banko (najpozneje en delovni dan pred datumom plačila) ali s prejemnikom plačila (v predpisanem roku) in podajte ugovor na nameravano izvršitev direktne obremenitve, ki v tem primeru ne bo izvršena. Za že izvršene obremenitve lahko zahtevate povračilo v roku 8 tednov od dneva bremenitve, če ste podali soglasje. Če soglasja niste podali, je rok 13 mesecev.

8 Kaj se zgodi, če na računu nimam dovolj sredstev?
Direktna obremenitev ne bo izvršena, saj se plačila izvajajo v okviru pozitivnega stanja na vašem računu. Vsaj dan pred plačilom zagotovite, da bo na računu dovolj sredstev. V nasprotnem primeru vas bo večina bank kaznovala z nadomestilom v višini približno dva evra. Direktna obremenitev prav tako ne bo izvedena, če je vaš transakcijski račun blokiran ali zaprt.

9 Ali lahko direktne obremenitve spremljam v spletni ali mobilni banki?
Da, večina spletnih bank omogoča tudi, da upravljate omejitve direktnih obremenitev, zavrnete nalog pred izvršitvijo ali zahtevate povračilo že izvršenih direktnih obremenitev.

10 Kaj banka lahko zaračuna in česa ne?
Banka vam lahko zaračuna nadomestilo za izvrševanje plačil, o katerih ste bili predhodno obveščeni. Nadomestil za preklic pred izvršitvijo direktnih obremenitev ne sme zaračunati, razen če je v okvirni pogodbi določeno, da se nadomestilo zaračuna v primeru prepoznega preklica.

Banke izvedbo direktnih obremenitev zaračunajo tudi prejemniku plačila – nekateri ta strošek prevalijo na potrošnike, ki tako plačajo dvojno nadomestilo – enega banki in drugega ponudniku.

zps znakZPS poziv ponudnikom storitev
Na Zvezi potrošnikov Slovenije pozivamo ponudnike, ki naročenih storitev ne morejo izvajati, da teh potrošnikom tudi ne zaračunavajo. Potrošnikom sicer lahko ponudijo alternativne rešitve, kot je podaljšanje članarine, vendar potrošniki takšne ponudbe niso dolžni sprejeti. Če se potrošniki s ponudbo ne strinjajo, svetujemo, da ponudnika nemudoma pozovejo k zaustavitvi direktnih obremenitev.

Za pomoč se lahko obrnete na našo svetovalno pisarno
Če potrebujete nasvet o svojih potrošniških pravicah ali pomoč pri reševanju nesporazuma s trgovcem ali ponudnikom storitev, se lahko obrnete na našo svetovalno pisarno, ki tudi v teh dneh deluje nemoteno. Svetovanje naših pravnih strokovnjakov je neodvisno, nepristransko in strokovno, vsako leto pa s pravnim ali strokovnim nasvetom po telefonu ali elektronski pošti pomagamo več tisoč potrošnikom.

Člani ZPS lahko za nasvet pokličete našo pravno pisarno vsak delavnik med 13. in 15. uro na številko 
01/ 474 06 21 ali nam pišete na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate..

Če niste član ZPS, vendar potrebujete neodvisen nasvet, lahko pokličete vsak delavnik med 9. in 12. uro na številko 090 50 90 (cena klica iz omrežja T-2 je 1,99 €/min, ceno iz drugih omrežij določa vaš operater).

Avtorica: Alina Meško

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA