Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Kartice
Kartice
07. avgust 2014

Da vam zloraba ne pokvari dopusta! V primeru zlorabe bo banka škodo povrnila le, če ji boste lahko dokazali, da ste ravnali skrbno.

Kartice: previdnostni ukrepi
Večina potrošnikov se dobro zaveda, da mora s svojo kartico ravnati vsaj tako previdno kot z denarjem. Med turistično sezono pa poleg običajnih previdnostnih ukrepov (kartico imejte vedno pri sebi, gesla nikamor ne zapisujte, kartice med nakupom ne spustite z oči, pri vnosu PIN-a zakrijte tipkovnico) svetujemo še nekaj dodatnih ukrepov, da bo vaš dopust lagodnejši in varnejši.

  • Še pred potovanjem preverite, ali je morda uporaba kartice v državi, kamor potujete, omejena.
  • Pred potovanjem na spletnih straneh svoje banke še enkrat prelistajte navodila za varno uporabo kartice. Najlaže jih boste našli v izpiskih, zloženkah in splošnih pogojih. 
  • Kartice in gotovino hranite ločeno, saj tako zmanjšate tveganje, da bi vam ukradli vse hkrati. 
  • Pred plačilom s kartico vedno na blagajni preverite znesek. 
  • Redno spremljajte promet s kartico. Najenostavnejši način je, da se pri banki naročite na SMS-sporočila o prometu na kartici. 
  • Za primer izgube, kraje ali zlorabe kartice imejte pri sebi shranjeno številko bančnega klicnega centra ali drugo kontaktno številko, ki jo svetuje vaša banka ali izdajatelj kartice. 

Tudi banka spremlja vaše poslovanje s kartico
Naš član je ponoči slišal, da je na mobilni telefon dobil nekaj SMS-ov, vendar je bil preutrujen, da bi jih pogledal. Zjutraj je opazil, da ga je njegova banka s SMS-sporočili obvestila o transakcijah, ki so bile opravljene na prodajnih mestih v ZDA, prispelo pa je tudi obvestilo njegove banke o zavrnitvi transakcije. Takoj zatem je zazvonil njegov telefon, bančna uslužbenka na drugi strani pa mu je pojasnila, da so ponoči opazili nenavadne transakcije. Na njeno vprašanje je pojasnil, da trenutno ni v ZDA in da ni odobril opravljenih nakupov. Dogovorila sta se za takojšnjo blokado kartice, naslednji teden pa je skupaj z novim PIN-om dobil novo.

Zloraba kartic povzroča veliko škodo tudi bankam, zato imajo vse banke, ki so odgovorile na naša vprašanja*, orodja za spremljanje plačilnih transakcij svojih strank. Posebej pozorne so na kartična plačila na nenavadnih ali posebej tveganih lokacijah, predvsem v državah s slabšimi standardi zaščite na bankomatih in plačilnih terminalih v trgovinah.

Nekatere naše banke pa so po vzoru bank drugje po EU uveljavile še druge ukrepe – v posebej tveganih državah, kot so na primer ZDA, Brazilija in Tajska, je celo onemogočen dvig gotovine s plačilno kartico Maestro na bankomatih, ki niso opremljeni s čipno tehnologijo. Tako so nam iz Banke Celje, Deželne banke, Gorenjske banke, Nove KBM, Poštne banke, Banke Koper in banke Raiffeisen sporočili, da mora potrošnik svojo kartico Maestro vnaprej odblokirati, če jo želi uporabljati na bankomatih v kateri od tveganih držav.

vip klicaj 2Ne pozabite! Ne razumite bančnih navodil, na primer o rednem spremljanju transakcij na svojem bančnem računu, le kot prijazen nasvet. V primeru zlorabe bo banka škodo povrnila le, če ji boste lahko dokazali, da ste ravnali skrbno.

Mobilna banka: previdnostni ukrepi
Številni potrošniki svoje posle z banko urejajo s pomočjo mobilnega telefona ali tabličnega računalnika. Pri tem je pomembno, da se zavedajo, kakšno je tveganje pri takšnem udobnem načinu poslovanja. Operacijski sistemi na mobilnih napravah namreč še ne zagotavljajo take ravni varnosti, kot je značilna za klasične računalnike, tudi požarni zidovi so manj učinkoviti. K tveganju pa še dodatno prispeva bolj »igriv« pristop k uporabi mobilnih naprav, množica programov in aplikacij, ki vzpostavijo tok informacij z vaše naprave in ki ga je zelo težko nadzorovati. Na počitnicah se tej nevarnosti pridružijo še odprta javna omrežja, ki ne zagotavljajo ustrezne varnosti, na primer pri vnosu gesel ali podatkov o kreditni kartici.

  • Če se med dopustom že ne morete odpovedati uporabi mobilne banke, upoštevajte najpomembnejše previdnostne ukrepe za varno poslovanje.
  • Na svoji napravi ne hranite vstopnih podatkov in gesel. 
  • Pri poslovanju z zaupnimi podatki se zavedajte tveganj, ki ste jim izpostavljeni pri uporabi neznanih odprtih brezžičnih omrežij. Ko uporabljate mobilno omrežje, pa najprej preverite stroške gostovanja pri tujem operaterju. 
  • Na svoji mobilni napravi vklopite zaklepanje in uporabljajte kodo za vstop. 
  • Mobilno napravo imejte pri sebi ali pa na varnem mestu. 
  • Na napravi vedno uporabljajte varna gesla in jih redno posodabljajte. Enako velja za protivirusni program. 
  • Če imate na mobilni napravi shranjene certifikate, jih obvezno zavarujte z geslom. 
  • Po uporabi vedno zaprite aplikacijo mobilne banke ali brskalnik. 
  • Če bi radi le preverili stanje na svojem bančnem računu, preverite, ali vaša banka omogoča možnost omejenega dostopa, oziroma omejite dovoljene transakcije. 
  • Če ugotovite zlorabo, blokirajte napravo in tudi SIM-kartico. 
  • Prijavite se na SMS-obveščanje o opravljenih plačilih na svojem bančnem računu. 
  • Še preden se odpravite na dopust, še enkrat preberite navodila svoje banke o varnem poslovanju z mobilno napravo. 

* Vprašanja o varnem bančnem poslovanju in varnostnih ukrepih smo poslali vsem bankam. Odgovore smo dobili iz Abanke, Banke Celje, Deželne banke, Delavske hranilnice, Gorenjske banke, Hypo banke, Nove KBM, NLB, Poštne banke, Banke Koper, Raiffeisen banke, SKB banke, Sparkasse in banke Unicredit.

Avtor: Boštjan Krisper

bs

 

 

 

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA