Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Osebne finance
Osebne finance
16. februar 2017

V zadnjem času so se začele pojavljati številne nove možnosti za opravljanje vsakodnevnih plačil. Med tem ko smo še pred kratkim lahko izbirali le med spletno banko in bančnim okencem, danes vedno več potrošnikov namesto spletne banke že uporablja mobilno aplikacijo na svojem pametnem telefonu ali tablici. Na voljo pa so že nove rešitve, njihova glavna obljuba je, da omogočajo še bolj enostavne in hitre oblike plačevanja, kjerkoli in kadarkoli.

Mobilni načini plačevanja v Sloveniji sicer niso novost, čeprav dve tretjini vseh plačil še vedno opravimo z gotovino. Že uveljavljena rešitev je Moneta, ki omogoča plačevanje z mobilnim telefonom na dokaj velikem številu plačilnih mest. Pred kratkim je Intesa SanPaolo Bank (preimenovana Banka Koper) ponudila kreditno kartico v mobilni denarnici na telefonu, na vrata pa bodo kmalu tudi pri nas s podobnimi ponudbami potrkali velikani Apple, Google in Samsung.

V ZPS smo se odločili, da si pobliže ogledamo rešitve, ki omogočajo hitra in preprosta nakazila med potrošniki in plačila majhnih vsakodnevnih izdatkov. Na razvitejših trgih v EU, posebej v Skandinaviji in Veliki Britaniji, takšni načini plačevanja postajajo vse bolj priljubljeni.

Kaj so takojšnja plačila?
Za uporabnike je dodana vrednost takojšnjega plačila hitrost: vplačani znesek je na prejemnikov račun nakazan v največ nekaj sekundah. Prav tako je pomembno, da je na voljo 24 ur na dan in vse dni v letu (24/364). To je občutna prednost pred tradicionalnimi bančnimi plačilnimi sistemi, ki so počasnejši, saj `zapirajo´ že ob štirih popoldne, ob koncu tedna pa `imajo prosto´. S takojšnjimi plačili lahko denar v trenutku nakažemo prijateljem ali znancem, četudi smo skupaj z njimi in pri sebi nimamo gotovine. Nakazovanje je zelo preprosto, prejemnika pa izberemo iz telefonskega imenika. Aplikacije za hitra plačila pogosto vsebujejo tudi možnost hitrega plačila manjših izdatkov, npr. kavice, ali pa hiter nakup v trgovini s preslikavo QR-kode na računu. Tako lahko nadomestijo ne le gotovino, ampak tudi plastično kartico.

Ogledali smo si tri ponudbe
Najbolj dostopna shema te vrste pri nas je Halcomov `Hal mBills´. Po namestitvi aplikacije na pametni telefon jo povežete s svojim bančnim računom, od tam pa se tudi napolni vaša mobilna denarnica. Aplikacija poleg takojšnjih nakazil fizičnim osebam prek telefonskega imenika in plačil s QR-kodo omogoča tudi plačilo položnic in e-računov. Plačevanje položnic s Hal mBills je cenejše kot pri veliki večini bank pri nas, nakazila fizičnim osebam pa so zastonj. Koliko bo Hal mBills uporaben tudi za vas, je odvisno od tega, ali želite z mobilnim telefonom poravnavati svoje redne obveznosti in ali ga uporabljajo tudi vaši bližnji. Za praktično plačevanje majhnih nakupov, kar omogoča večina novih pametnih telefonih s samodejnim ostrenjem, pa ga bo moralo za svojega sprejeti veliko več prodajnih mest.

Druga rešitev, ki nas je zanimala, je QL račun banke Intesa SanPaolo, ki omogoča brezplačna takojšnja nakazila prek telefonskega imenika in plačila računov na omejenem številu prodajnih mest, predvsem na Obali. Preprost dostop do aplikacije imajo komitenti banke, medtem ko za druge zadeva še ni dodelana. V ZPS smo se poskusili `včlaniti´, pa se je zapletlo tako pri polnjenju mobilne denarnice kot tudi pri obisku v bančni poslovalnici, ki je potreben za omogočanje takojšnjih nakazil. Takojšnja in brezplačna plačila za svoje komitente, sicer znotraj svoje mobilne banke, ponuja tudi NLB z rešitvijo `in-plačilo´.

Trg se mora še razviti
Od dneva, ko bomo lahko pri vsakodnevnih opravkih pustili denarnico doma, smo v Sloveniji še nekoliko oddaljeni. Pri takojšnjih plačilih in sorodnih storitvah je Hal mBills najbolj dostopen vsem potrošnikom, zdaj pa je pred izzivom, kako privabiti čim več uporabnikov. Za uspeh aplikacije mora biti namreč dosežena `kritična masa´, za svojo pa jo bomo vzeli šele takrat, ko bomo lahko denar z njo nakazali praktično vsem, plačevali na večini plačilnih mest ter poravnavali vse svoje mesečne račune.

Naloga, ki še čaka banke, pa je, da potrošnikom ponudijo skupno rešitev za takojšnja mobilna plačila. Brez tega ne bodo pritegnile potrošnikov, enotno rešitev pa kot spodbudo za sodelovanje potrebujejo tudi trgovci in gostinski obrati. Banke bodo takšno rešitev praktično prisiljene razviti dokaj hitro, sicer tvegajo, da bodo `njihov´ plačilni trg kmalu začeli prevzemati drugi ponudniki plačil, računov in z njimi povezanih storitev. V naslednjih letih si lahko pri rešitvah za plačevanje vsekakor obetamo zanimiv boj za pozornost potrošnikov.

Ne pozabite na varnost! Čim več plačujete z mobilnim telefonom, bolje ga je treba zaščititi. Priporočamo, da nastavite samodejno zaklepanje zaslona, da kod za vstop v plačilne aplikacije nimate shranjenih na telefonu, pred uporabo pa morate prebrati ter se ravnati po ponudnikovih varnostnih navodilih. Vnaprej se tudi pozanimajte o načinih hitre blokade telefona in aplikacij na daljavo, da se boste lahko, če bi izgubili telefon, hitro odzvali.

Avtorja: Boštjan Krisper, Alina Meško

bs

Zadnje objave

Več objav

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA