Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Šport
Šport
04. maj 2020

V številnih evropskih državah je prodaja električnih koles že presegla prodajo običajnih, pri nas delež sicer narašča, a je še vedno razmeroma majhen – po nekaterih podatkih naj bi bilo lani vsako peto prodano kolo električno. Prodajo morda nekoliko zavira miselnost, da kolesar na električnem kolesu pač ni kolesar, za povrh je električni pogon tudi razmeroma drag in zato manj zanimiv za cenovno občutljive kupce. No, zagotovo se bo e-kolo uveljavilo tudi pri nas, saj ima številne prednosti, a tudi kakšno pomanjkljivost. Na podlagi izkušenj s testov potrošniških organizacij smo pripravili nekaj nasvetov za nakup in uporabo električnega kolesa.

Električna kolesa omogočajo preprosto in udobno kolesarjenje tudi v zahtevnejših razmerah, denimo proti vetru ali v hrib. Z njimi boste zato prevozili večjo razdaljo, pri čemer boste po potrebi lahko vozili z večjo povprečno hitrostjo. Elektrika vam namreč pomaga do hitrosti 25 km/h, na ta način pa je čas vožnje lahko bolj konkurenčen v primerjavi z drugimi prevoznimi sredstvi. Električno kolo je okolju prijazno, tudi baterijo je običajno mogoče reciklirati.

Glavno pomanjkljivost smo omenili že v uvodu. Le redko katero je cenejše od tisoč evrov, glavnina ponudbe se dogaja pri dva- do trikrat višji ceni. Zaradi baterije in motorja je električno kolo razmeroma težko, zato boste morali vložiti veliko truda pri poganjanju, če bateriji poidejo moči. To se lahko zgodi predvsem med daljšimi vožnjami, doseg baterije je namreč od nekaj deset do več kot sto kilometrov. Prav tako se bo baterija prej izpraznila med vožnjo v hrib, proti vetru in v hladnejšem vremenu.

Več energije tudi za kratke poti
Načeloma lahko doseg vožnje z električno pomočjo razkrije zmogljivost baterije (od 300 do 750 Wh), a zaradi različno učinkovitega pogonskega sistema samo iz tega podatka ne boste vedno dobili prave in primerljive vrednosti. Ob nakupu se pogosto lahko odločite za zmogljivejšo baterijo, za katero boste dodatno odšteli nekaj sto evrov. Večja zmogljivost je pomembna tudi za tiste, ki se ne vozite na dolge razdalje, saj boste s pogostim polnjenjem vplivali na življenjsko dobo baterije. Naši testi kažejo, da lahko zmogljivost baterije po 500 polnjenjih pade tudi za četrtino! Mimogrede, danes ima večina električnih koles sodobno litij-ionsko ali litij-polimerno baterijo, te pa nimajo toliko težav s samopraznitvijo kot stare nikelj-metal-hidridne (NiMH) baterije.

Teža je lahko problematična
Teža kolesa lahko močno vpliva na uporabniško izkušnjo. Upoštevati jo je treba tudi, kadar kolo prevažamo z avtomobilom, električnega kolesa namreč ne smemo voziti na strešnih prtljažnikih (resnici na ljubo bi ga tja tudi težko naložili), težave lahko povzroča še v primeru, ko imamo kolo shranjeno v kleti in ga moramo do dvorišča potiskati, morda celo po klančini. Čeprav je strošek uporabe električnega kolesa precej majhen, pa je treba upoštevati, da je zaradi električnih delov vzdrževanje dražje kot pri običajnem kolesu.

Pri nakupu električnega kolesa je treba najprej vedeti, za kakšen namen ga bomo najbolj pogosto uporabljali. Na grobo jih lahko razdelimo v štiri velike skupine: mestna, potovalna, cestna in gorska kolesa. Vsaka od teh skupin ima še različne podskupine, podobno kot pri običajnih kolesih. Pri izbiri bodite pozorni na položaj pri sedenju, ki sega od športnega (kolesar je nagnjen naprej) do udobnega (kolesarjenje v pokončnem položaju). Raven udobja določajo tudi pnevmatike, širše so udobnejše in ne pomenijo večjega napora kot pri običajnem kolesu. Seveda lahko izberete tudi različne vrste sedežev, ali ste izbrali prav, boste ugotovili šele po daljšem kolesarjenju. Po potrebi ga boste preprosto zamenjali. Večina električnih koles ima vsaj osnovno vzmetenje (na sedežu ali sprednjih vilicah), kar boste znali ceniti predvsem med vožnjo po bolj razdrapanih cestah. Športni kolesarji vzmetenja nimajo najbolj radi, za vsakdanjo vožnjo pa je kar priporočljivo.

Motor: spredaj, v sredini, zadaj
Posebnost električnih koles je njihov pogon, sestavljen iz elektromotorja, prestavnega mehanizma in baterije. Elektromotor je lahko vgrajen v pesto sprednjega oziroma zadnjega kolesa ali v srednji del med pedali. Najcenejši je sprednji motor, ki zahteva tudi največjo pazljivost med vožnjo. Že z majhnim zasukom pedala namreč prek tipala premikanja ukažemo motorju, naj požene s polno močjo, kar pomeni, da konkretno pospeši, zoprn je lahko tudi občutek med vožnjo v ovinek. Vsekakor se je treba vožnje z e-kolesom, ki ima spredaj vgrajen motor, navaditi, na začetku se vam bo verjetno zdelo, da vam želi kolo »zbežati«.

Najbolj naraven občutek poraja v sredini vgrajen motor, ki je najdražji in zahteva močnejšo verigo, saj mora zdržati večjo silo, ki se prenaša neposredno nanjo. Sredinski motor ima vgrajeno tipalo, zaradi katerega je dodajanje moči zvezno – bolj ko boste pritisnili na pedala, več moči bo dodal elektromotor. Takšna rešitev je posebej primerna za vožnjo navkreber. Nekateri sredinski motorji znajo biti zoprno glasni, vzrok je v vgrajenem prestavnem sistemu.

Motor je lahko vgrajen tudi v zadnje kolo, v tem primeru je skoraj vedno povezan z verižnim prestavnim sistemom, ki zahteva več vzdrževanja. Enako kot pri običajnem kolesu verižni prestavni sistem ne dovoljuje spreminjanja prestave med mirovanjem, med vožnjo pa boste ob spremembi prestave zaslišali zvok verige. Takšna rešitev precej otežuje menjavo zadnjega kolesa, ob njej je treba ponastaviti računalnik.

Električna kolesa imajo običajno tri različne ravni pomoči elektromotorja. Če jih je več, boste lahko še bolj natančno nastavili razmerje med vašo močjo poganjanja pedal in pomočjo elektromotorja. Z izbrano ravnjo boste določili tudi, do katere hitrosti bo elektromotor dodajal moč, večinoma se ta giblje od 18 do največ
25 km/h.

Posebnosti, ki vplivajo na vožnjo
Teža – Električna kolesa so težja od običajnih, zato pozorno preverite podatek o največji dovoljeni obtežitvi. Če je kolesar težak 90 kilogramov, kolo pa 25, to pomeni, da z e-kolesom z največjo obtežitvijo 120 kilogramov s seboj lahko peljete zgolj 5 kilogramov prtljage, kar je en manjši nahrbtnik. Upoštevanje največje dovoljene teže je pomembno zaradi varnosti, saj se pretežko kolo obnaša nezanesljivo, oteženo in manj učinkovito je tudi zaviranje.

Prestavljanje – Čeprav je res, da boste z električnim kolesom lažje premagali tudi večje vzpone, pa to ne pomeni, da se nanje lahko podate brez priprave. Pred vzponom je treba prestaviti v pravo prestavo, testi so namreč pokazali, da pri večini električnih koles prestavljanje navzdol (v nižjo prestavo) med poganjanjem v hrib ne deluje in lahko celo zaustavi kolo. Edina izjema so e-kolesa z verižnim menjalnikom, pri katerem prestavljanje deluje enako kot pri običajnih kolesih, torej tudi med vožnjo v hrib omogoča prestavljanje navzdol.

Doseg – Veliko spremenljivk določa doseg električnega kolesa, marsikaj lahko prilagajate sami, denimo hitrost vožnje ali stopnjo pomoči. Med vožnjo v službo boste zelo verjetno kolesarili lahkotno, z veliko pomoči, doseg bo v tem primeru ustrezno manjši. Med rekreativnim kolesarjenjem z nižjo stopnjo pomoči boste lahko prevozili več kilometrov (in izgubili več kalorij), a razlika bo manjša, če vam bo veter pihal v prsa ali pa se bo pot polagoma dvigala. Predvsem na daljših poteh na zaslonu sproti preverjajte, kako kopni energija v bateriji in jo po potrebi med postankom napolnite, da ne boste ostali povsem brez električne pomoči.

Je poceni e-kolo slabše?
Čeprav v naših testih pogosto ugotavljamo, da so lahko tudi cenejši izdelki dovolj kakovostni, da jih priporočamo za nakup, izkušnje kažejo, da se pri električnih kolesih ne splača preveč varčevati. Najcenejša boste morali včasih pravzaprav še do konca sestaviti, na splošno pa so sestavljena iz manj kakovostnih delov, zato je zelo verjetno, da bodo prej odpovedala – kar je še posebej tvegano zaradi dodatne teže pogona in baterije. Med vožnjo je okvir manj stabilen, kar boste zaznali predvsem v ovinkih. Baterija je slabše kakovosti, manj zmogljiva in se hitreje iztroši. Pri poceni električnih kolesih ne pričakujte vzmetenja, vožnja je zato manj udobna, prav tako je slabši zaslon z informacijami na krmilu. Za pogon najpogosteje uporabijo motor v sprednjem pestu, zelo verjetno bo tudi prešibak za kakšne bolj konkretne vzpone. Električno kolo je težje od običajnega, kar pomeni, da boste namesto prijazne pomoči med vožnjo porabili še več moči.

Še največ boste o električnih kolesih izvedeli med testno vožnjo. Pred nakupom si vzemite čas in poskusite različne vrste pogonov, morda tudi načine sedenja. Popeljite se po poteh z različno podlago, preverite, kako se kolo izkaže med vožnjo v klanec in po ovinkasti cesti. Posebej bodite pozorni na položaj med sedenjem, preverite, ali vam podpora elektromotorja pri različnih hitrostih vožnje ustreza in vam ne vzbuja nelagodja ali celo strahu.

Pri nakupu bodite pozorni še na možnost vzdrževanja kolesa, predvsem na lokacijo servisov in na dosegljivost rezervnih delov.

Električna kolesa in zakonodaja
Če ima električno kolo pomožni motor z močjo največ 250 W, njegova pomoč pa se izključi, ko dosežete hitrost 25 km/h, ga zakonodaja obravnava enako kot običajno kolo. Kako izbrati elektricno kolo kolesa in zakonodajaKolesar mora med vožnjo s takšnim kolesom še vedno poganjati pedala. Drugače je z zmogljivejšimi električnimi kolesi, pri katerih se pomoč električnega motorja izključi šele pri hitrosti 45 km/h, opremljeni pa so lahko z ročico za dodajanje »plina« in omogočajo vožnjo brez vrtenja pedal, običajno do hitrosti 20 km/h. Pri teh kolesih se smiselno uporabljajo predpisi za mopede, kar pomeni, da morajo biti registrirana, voznik mora opraviti vozniški izpit za kategorijo AM, med vožnjo pa nositi motoristično čelado.

Avtor: Boštjan Okorn

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA