Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Energija
Energija
22. april 2020

Potrošniki smo bili v vlogi odjemalcev električne energije v preteklosti bolj ali manj pasivni. Z digitalizacijo energetskega sektorja in naprednimi informacijskimi komunikacijskimi tehnologijami, ki pospešeno postajajo del sodobnega elektroenergetskega sistema, pa se bo to močno spremenilo. Nove storitve dobaviteljev bodo omogočile aktivnejšo udeležbo na trgu vsem potrošnikom, ne samo tistim, ki sami proizvajajo električno energijo.

Količina električne energije, ki jo porabljamo, se čez dan spreminja, na splošno velja, da je povpraševanje po njej največje zjutraj in zvečer, takrat pa je, še vedno, največja ponudba električne energije, pridobljene iz neobnovljivih virov. Kako torej čim bolj uskladiti povpraševanje na eni strani in ponudbo na drugi, da bomo v čim večji meri porabljali elektriko takrat, ko je je v omrežju dovolj, predvsem iz obnovljivih virov, in prilagodili porabo oziroma jo zmanjšali, ko je povpraševanje po njej veliko, ko vsak dodatni odjemalec še dodatno obremenjuje elektroenergetski sistem.

Napredne storitve
Rešitve in hkrati izzive ponuja digitalizacija energetskega sektorja, ki prinaša velike spremembe za potrošnika. Čedalje bolj razširjeni so, denimo, pametni števci, ki samodejno odčitajo porabo. Dobljeni podatki lahko pomagajo dobaviteljem pri pripravi novih ponudb za potrošnike – s prilagodljivimi storitvami in dinamičnimi tarifami, ki uvajajo t. i. prilagajanje odjema električne energije in spreminjajo način, kako potrošniki porabljajo energijo. V času največje porabe bo potrošnik denimo po SMS ali elektronski pošti dobil obvestilo s predlogom, da za krajši čas izklopi večje porabnike. Tovrstno prilagajanje bo lahko tudi avtomatizirano z uporabo pametnih števcev. Cilj je jasen: povečati energijsko učinkovitost gospodinjstev in jim omogočiti, da čim več elektrike porabijo takrat, ko je ta na voljo tudi iz obnovljivih virov in cenejša, hkrati pa razbremeniti distribucijsko omrežje in s tem prispevati k zanesljivosti preskrbe z elektriko, saj bi drugače morali zagotoviti nove proizvodne zmogljivosti.

Potrošniške organizacije se zavedamo, da so tovrstne spremembe nujne za čim hitrejši prehod v brezogljično družbo, hkrati pa opozarjamo na pasti, ki jih lahko prinašajo napredne storitve. Te bi morale biti po našem mnenju dostopne vsem potrošnikom, tudi tistim najbolj ranljivim, vemo pa, da si marsikdo ne more privoščiti tehnologij, ki omogočajo prilagodljiv odjem, kot so v internet povezani pametni gospodinjski aparati in ogrevalne naprave, baterije za shranjevanje energije ipd.

Da bi lahko prilagajanje odjema koristilo potrošnikom, morajo biti izpolnjene tudi nekatere druge zahteve.

Prihranki – Uporaba naprednih storitev bi morala potrošnikom omogočiti prihranke pri stroških za elektriko.

Možnost izbire – Potrošniki bi morali imeti možnost, da se sami odločijo, ali bodo storitev sprejeli ali ne. Vsi namreč ne bodo mogli ali ne bodo pripravljeni porabljati elektriko v času, ko bo ponudba največja in cene najnižje. Tarife, ki se čez dan ne spreminjajo, bi morale biti potrošnikom še vedno dostopne. Tistim, ki se ne bodo odločili za prilagodljiv odjem, pa mora biti elektrika še vedno na voljo po dostopni ceni.

Preprosta uporaba – Potrošniki imajo že zdaj težave z razumevanjem ponudb dobaviteljev električne energije. Prilagodljive ponudbe bodo zadevo še bolj zapletle, kar bo potrošnikom dodatno otežilo izbiro najbolj ugodnega ponudnika. Informacije morajo biti jasne, pregledne in preprosto primerljive. Šele takrat bodo potrošniki lahko ocenili, ali storitev ustreza njihovim potrebam in življenjskemu slogu. Sodelovanje novih ponudnikov s potrošniki bi morala urejati jasna pravila, še zlasti ko gre za pravice in zaščito potrošnikov.

Zaščita zasebnosti – Potrošnik se mora kot lastnik podatkov sam odločiti, s kom jih bo delil, kdaj, za kakšen namen in za koliko časa. Zagotoviti je treba varnost teh podatkov in potrošniku omogočiti, da na preprost način dobi kopijo svojih podatkov v uporabniku prijazni obliki. Le tako bo lahko (z ustreznimi primerjalnimi orodji) primerjal storitve svojega dobavitelja z drugimi ponudbami na trgu.

Primer prilagajanja odjema: V prihodnosti boste lahko izbrali možnost, da boste na primer svoj električni avtomobil polnili takrat, ko bo električna energija cenejša.

Avtorica: Barbara Primc

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA