Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Aktualno
Aktualno
17. november 2020

Združeni za boljše varstvo pravic potrošnikov, globalno in lokalno.

Mednarodna organizacija Consumers International (CI), ki združuje potrošniške organizacije z vseh celin, letos praznuje 60. obletnico delovanja. Nastala je
1. aprila leta 1960 na pobudo potrošniških organizacij iz ZDA, Zahodne Evrope in Avstralije, ki so si želele izmenjati informacije o rezultatih primerjalnega testiranja izdelkov, ki so se v povojnem obdobju pojavili na različnih trgih. Njeno delovanje se je hitro razširilo tudi na varovanje pravic potrošnikov. CI je postala vozlišče mednarodnega sodelovanja in podpora pri vzpostavljanju in krepitvi potrošniškega gibanja po svetu, še posebej v deželah v razvoju.

Že v prvem letu svojega delovanja je CI vzpostavila regionalno pisarno v Evropi, ki se je leta 1962 osamosvojila, nastala je Evropska potrošniška organizacija BEUC. CI je v naslednjih letih postopoma vzpostavljala regionalne pisarne v Aziji, Južni Ameriki in Afriki. Pred slabima dvema desetletjema je pod okriljem CI med najrazvitejšimi potrošniškimi organizacijami z obeh strani Atlantskega oceana stekel tudi transatlantski potrošniški dialog – TACD. Tematska področja sodelovanja ostajajo bolj ali manj enaka, od kakovosti in varnosti na ključnih področjih, kot so hrana, potrošne dobrine, finančne in digitalne storitve, do mednarodne trgovine in trajnostne potrošnje.

Velik uspeh je CI dosegla, ko so Združeni narodi leta 1986 sprejeli Smernice za varstvo potrošnikov, s tem je tlakovala zakonodajo in druge predpise varovanja pravic potrošnikov kot šibkejše stranke v tržnem gospodarstvu. Drug pomemben cilj je dosegla z zastopanjem interesov potrošnikov v mednarodnih organizacijah, kot so Združeni narodi (OZN), Organizacija ZN za prehrano in kmetijstvo (FAO), Codex Alimentaris, Svetovna zdravstvena organizacija (WHO), Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), v pogajanjih o svetovni trgovini v okviru Svetovne trgovinske organizacije (WTO), skratka tam, kjer se usklajujejo in oblikujejo odločitve, ki vplivajo na nas, potrošnike.

CI ostaja vozlišče mednarodnega povezovanja, a ne zgolj med potrošniškimi organizacijami, ampak tudi v dialogu z drugimi ključnimi deležniki na trgu. Tako, kot je Davos postal sinonim za stičišče ekonomskih razprav o globalnem razvoju, si CI prizadeva postati globalno stičišče razprav o razvoju in povezovanju, a ne s perspektive korporacij, ampak s perspektive potrošnikov in kakovosti življenja.

Ko na primer govorimo o varnosti, ne govorimo zgolj o varni hrani in neoporečni vodi, ampak tudi o varnosti storitev, o zasebnosti v digitalnem okolju. Ko govorimo o okolju, ne govorimo zgolj o varovanju okolja, ampak o trajnostnem obnašanju in ravnanju na vseh področjih našega življenja, pa naj gre za finance, prehranjevanje, nakupovanje, mobilnost.

Pomen sodelovanja ZPS in CI za slovenske potrošnike
Zveza potrošnikov Slovenije se je organizaciji pridružila leta 1991 na svetovnem kongresu CI v Hongkongu. Splet okoliščin nam je omogočil, da smo na kongresu predstavili problematiko varstva potrošnikov v Sloveniji in aktivnosti ZPS za zaščito potrošnikov, lobiranje odločevalcev, delo z mediji, kar nam je odprlo vrata za tesnejše sodelovanje s CI.

Sodelovanje in povezovanje s CI nam je v naslednjih letih omogočilo usposabljanje v okviru v številnih projektov na različnih področjih, od javnih storitev in varnosti hrane, okolja, zdravil, tehnologije, do kreditiranja in prezadolženosti. Pridobljeno znanje smo uporabili pri vsakodnevnem delu za slovenske potrošnike, uspehi v Sloveniji pa so nam omogočili, da smo postali pomemben člen globalnega gibanja in da smo 13 let delovali v Svetu CI, od 2003 do 2007 pa v najožjem vodstvu CI, kjer so se oblikovale prioritete in izvajale aktivnosti v globalnem okolju.

Tesna vpetost v mednarodno potrošniško gibanje nam je omogočila zastopanje interesov potrošnikov in nas hkrati usposobila, da smo lahko aktivno sodelovali tudi pri tako zahtevnih temah, kot so mednarodna pogajanja o svetovni trgovini v Seattlu, Dohi in Cancunu. Cilj CI pri zastopanju interesov potrošnikov je bil reformirati mednarodni trgovinski sistem z uvedbo manjših trgovinskih ovir in spremembo trgovinskih pravil za dežele v razvoju (npr. omogočiti boljšo dostopnost zdravil za zdravljenje HIV, kar se je postopoma uresničevalo).

Na podlagi teh izkušenj smo se lahko aktivno vključili tudi v pogajanja o transatlantskem partnerstvu (TTIP), kjer smo skupaj z okoljsko organizacijo Umanotera in sindikati v Sloveniji ter z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC glasno zastopali interese ne le slovenskih, ampak evropskih potrošnikov in zaposlenih. Preden so bila pogajanja prekinjena, smo dosegli, da je Evropska komisija sprejela stališče, da bo v pogajanjih z ZDA ohranjala visoke standarde na področju varne hrane, kemikalij, javnega šolstva in pravic zaposlenih ter da bo izboljšala mehanizem za reševanje sporov, ki je v preteklosti deloval predvsem v korist velikih korporacij.

Čeprav je od leta 2004 `naša prestolnica´ Bruselj, kjer v okviru Evropske potrošniške organizacije BEUC sodelujemo pri kreiranju evropske politike varstva potrošnikov, pa ostajamo polnopravna in aktivna članica CI in smo pod njihovim okriljem `glas potrošnikov´ na globalni ravni.

Skozi desetletja je CI postala močan in spoštovan glas potrošnikov v globalnem svetu. Spreminjale so se teme in način njihovega obravnavanja, ostala pa je zavezanost organizacije h krepitvi mednarodnega potrošniškega gibanja s poudarkom na deželah v razvoju. Danes ima CI več kot 200 članic v več kot 100 državah in še naprej raste.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA