Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Aktualno
Aktualno
08. maj 2019

PET LET, PET PRIORITET

Kaj o njih menijo potrošniki, kako jih bodo podprli kandidati za evropske poslance ?

EU vedno bolj vpliva na življenje potrošnikov in volitve v Evropski parlament bi lahko bile prelomnica za Evropsko unijo. Opredelile bodo prihodnjo usmeritev EU. Čeprav bodo v ospredju migracijska politika, varnost meja EU, njena notranja skladnost in demokratične vrednote, pa smo prepričani, da bi morala biti potrošniška vprašanja pomembna prioriteta oblikovalcev politik. 

Da se zavedamo pomeni omenjenih volitve potrjujejo odgovori več kot 350 sodelujočih v spletni anketi ZPS. Skoraj 80 % jih je odgovorilo, da jih zagotovo oz. vsaj približno zanimajo. Ali bodo zares odšli na volišča pa je zagotovo odvisno tudi od zavez, ki jih bodo dali kandidati za evropske poslance. Zahteve, želje državljanov so zelo konkretne, kako konkretni pa bodo politiki pa bomo videli.
Na ZPS smo kandidate za evropske poslance pozvali, naj nam sporočijo, kako pomembno mesto imajo prioritete potrošnikov v njihovih programih. Odgovore bomo objavili na tej spletni strani. Prednostne naloge za volitve v Evropski parlament najdete v brošuri na povezavi.

Volitve1

O pogledu  potrošniških organizacij na volitve v Evropski parlamenti pišemo tudi v članku Evropske volitve: za vse nas gre, za Evropo po naši meri!

Ni nam vseeno
Državljani EU smo potrošniki in ni nam vseeno, kakšna zakonodaja se sprejema v Bruslju, a pogosto informacij pravzaprav nimamo. Več kot 80 % potrošnikov, ki je sodelovalo v spletni anketi ZPS meni, da niso ustrezno obveščeni o predpisih, o katerih se glasuje v Evropskem parlamentu, čeprav se jih velika večina zaveda, da imajo prav ti predpisi pomemben velik oz. zmeren na potrošniško politiko v Sloveniji ( 86 %) in posledično na njihov vsakdan (79 %).
Potrošniki znamo določiti prioritete
Med prioritetami, ki smo jih navedli v anketi a jih nismo jih razvrščali po pomembnosti, so anketiranci na prvo mesto z 94 % postavili varnost hrane, na drugo pa z 79 % reguliranje neželenih kemikalij kot so hormonski motilci ter nepotrebni aditivi. Glede spornih kemikalij ste bili v odgovorih zelo enotni, skoraj vsi menite, da bi morali biti potrošniki z njimi seznanjeni in bi morali biti takšni izdelki jasno označen.
Na visoko tretje mesto ste postavili podnebne spremembe in trajnostni razvoj.

Volitve2

Volitve3

Za izdelke z daljšo življenjsko dobo
Potrošniki želimo ravnati odgovorno in trajnostno, a svoj del morajo opraviti tudi podjetja in zakonodaja, ki bi morala to področje urediti na način , da bodo trajnostne izbire enostavne izbire.

Volitve4

Kar 91 % anketiranih tudi meni, da bi moralo biti obdobje trajanja jamstva skladnosti prilagojeno življenjski dobi posameznega izdelka (npr. za določene izdelke z daljšo življenjsko dobo, kot so pralni stroji, pomivalni stroji itd.).
Zdrava izbira mora biti preprosta!
Potrošniki v EU morajo imeti možnost zdrave izbire pred nakupom hrane oziroma živil – razumevanje teh informacij pa mora biti hitro in preprosto. Prehranski semafor zagotovo je takšen, s tem pa se strinjajo tudi potrošniki, saj ga več kot polovica anketirancev pozna (52 %), kar 65 % pa meni, da moral biti obvezen.

Volitve5

Za več in boljšo informiranost o vsebnosti kemikalij
Potrošniki pogosto ne vedo, katere kemikalije so v izdelkih in ali oz. kako se jim izogniti. Toda potrošniki so zaskrbljeni: v raziskavi Eurobarometer leta 2017 je že 84 % Evropejcev poročalo o zaskrbljenosti glede kemikalij v vsakodnevnih izdelkih. Potrošniki poleg tega nimajo informacij o kemikalijah v izdelkih, ki jih kupijo: raziskava iz leta 2014 je na primer pokazala, da večina ljudi (39 %) želi več informacij o vplivu kemikalij, ki se uporabljajo v vsakodnevnih izdelkih, na zdravje.
Te rezultate potrjujejo tudi odgovori slovenskih potrošnikov. Več kot 95 % jih meni, da je potrebno spremeniti zakonodajo, ko je tveganje za zdravje znanstveno dokazano (95 %), seznanjati potrošnike o tveganjih z jasnim označevanjem izdelkov (97 %), strogo regulirati hormonske motilce v skladu s previdnostnim načelom (klasifikacija hormonskih motilcev na tri ravni tveganja: dokazano, potencialno tvegano, domnevno tvegano) (96 %).

Volitve6

Za večjo transparentnost na področju zdravstva in nadzor na področju AI
Potrošniki so v anketi kot pomembno prioriteto izpostavili tudi dostopnost zdravil in zdravstvenih storitev. Skoraj vsi so podprli predlog za večjo transparentnost glede učinkovitosti metod zdravljenja in oblikovanja cen zdravil, skoraj tri četrtine pa si jih želi posvetovanja z zdravnikom na daljavo (e- zdravje).

Volitve7

Anketiranci pa so v anketi tudi jasno in nedvoumno izrazili svoje mnenje glede AI. Želijo si biti obveščeni, če in ko »poslujejo in komunicirajo«  s strojem.

Volitve8

Prenos EU zakonodaje z jasnim ciljem – kar je dobro za slovenske potrošnike – 79 % anketirancem namreč meni, da bi države članice morale imeti pravico, da vzpostavijo pravila, ki bolj koristijo potrošnikom kot evropski standardi.

Seznam evropskih zakonov, ki so izboljšali položaj potrošnikov, je dolg , zato bi EU morala državljanom jasneje povedati, kako so njeni ukrepi vplivali na izboljšanje njihovega življenja. Pomembno vlogo pri tem pa imajo tudi evropski poslanci. Bodo v prihajajočem mandatu bolj glasni!? Mi jim bomo gledali pod prste, pred tem pa vsi skupaj izkoristimo pravico, ki jo imamo. Ne pustimo si vzeti glasu s tem, da nas ne bo zraven. Volitve poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament bodo v nedeljo, 26. maja. Se vidimo na volišču!

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA