Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

30 let ZPS
30 let ZPS
14. maj 2020

Si predstavljate čas pred internetom in ko še ni bilo zasebnih televizijskih in radijskih postaj? Dnevni časopisi ter nacionalna radio in televizija so bili ključni kanali obveščanja in informiranja in takrat je še mnogo bolj kot danes držalo, da se nekaj ni zgodilo, če o tem niso poročali mediji.

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo razumeli njihovo vlogo in se od samega začetka zavedali, da brez njihove pomoči ne bomo mogli nagovoriti potrošnikov in odločevalcev ter se predstaviti kot organizacija, ki je na strani potrošnikov in njihovih pravic. Že naša prva in najuspešnejša akcija, pomoč prezadolženim kreditojemalcem SKB banke, ne bi bila tako uspešna, če je ne bi zelo zavzeto podprli tudi mediji, ki so postali naši zavezniki pri uveljavljanju in krepitvi pravic posameznikov. Prispevali so h krepitvi potrošniške ozaveščenosti in pomena varstva potrošnikov, posredno je s tem rastel tudi ugled naše organizacije.

Z nacionalnim radiem (Val 202 in 1. program) smo odlično sodelovanje vzpostavili že leta 1990. Pri tem zagotovo izstopa oddaja Kje pa vas čevelj žuli. Eden prvih žuljev je bilo reševanje potnikov na Veliki planini, ko je obstala žičnica in je bilo treba obiskovalce prepeljati v dolino. Žuljev in kršitev pravic potrošnikov ni manjkalo takrat, prav tako jih ne manjka danes. Vrsto let uspešno sodelujemo z oddajo Svetovalni servis, radi se odzovemo tudi številnim povabilom v Studio ob 17h.

Od prvih dni je bilo z nami Delo, osrednji slovenski časnik, ki je dolga leta zelo sistematično pokrival teme varstva potrošnikov, v kritičnih trenutkih obstoja organizacije in revije pa je pomembno prispeval, da je edina revija za potrošnike VIP (zdaj ZPStest) ne le preživela, ampak se je število naročnikov več kot potrojilo. Z Delom smo tesneje sodelovali tudi od jeseni 2011 do konca poletja 2014, ko smo strokovnjaki ZPS redno sodelovali pri pripravi vsebin za posebno stran Jaz, potrošnik, ki je enkrat na mesec obravnavala pomembne potrošniške teme.

mediji in zps boris bergantKaj o projektu Krepitev potrošniške zavesti z radiem in televizijo meni Boris Bergant, takratni pomočnik direktorja RTV Slovenija, zdaj svetovalec Evropske radiotelevizijske zveze (EBU)?

"Javni RTV-servisi so namenjeni javnosti, njenemu ozaveščanju, kritičnosti in spodbujanju družbenega dialoga – kar naj prispeva k poglabljanju demokracije in s tem kakovosti življenja. Površinsko obveščanje v kompleksnosti sodobne družbe ne zadošča. Verodostojnost medija se oblikuje z nadgradnjo, s kakovostnim in zanesljivim raziskovanjem. Potrošniki upravičeno pričakujejo, da jim bo javni RTV-servis v pomoč in oporo. To lahko zagotovi samo neodvisni javni servis, ki že spričo načina financiranja ne sme imeti pristranskih interesov.

Aktivnost v omenjenem projektu je spadala v krepitev in osmišljanje poslanstva in možnosti javne RTV v procesu politične in gospodarske tranzicije. Z izkušnjami Watchdoga smo pomagali orati ledino v ponudbi javnih servisov večjega števila tako imenovanih novih demokracij v Srednji in Vzhodni Evropi. Sodelovanje z Zvezo potrošnikov Slovenije je bilo spodbujajoče in nenadomestljivo. Oddaja Koda nadaljuje poslanstvo. V novem digitalnem okolju in zahtev post-pandemijske resničnosti, ki na splošno kriči po redefiniranju paradigm, bi morale tovrstne vsebine postati stalnica, železni repertoar, specifična in razpoznavna prednost javnih RTV-servisov."

V medijskih hišah je bilo dojemanje pomena varstva potrošnikov in vloge ZPS kot varuha interesov potrošnikov nekoč bistveno bolj prisotno kot danes. Zaradi odličnega sodelovanja in podpore našemu delovanju so tako vse tri osrednje časopisne hiše, Delo, Dnevnik in Večer, ob naši 5. obletnici svojim naročnikom brezplačno razposlale letak, v katerem smo predstavili svoje delovanje, cilje in uspešno rešene težave posameznih potrošnikov.

Na evropskem razpisu leta 2006 nam je v partnerstvu z RTV Slovenija uspelo pridobiti financiranje za projekt Krepitev potrošniške zavesti z radiem in televizijo, katerega cilj je bila nova oddaja za potrošnike. Ob nastanku so jo poimenovali Posebna ponudba, zdaj jo predvajajo pod imenom Koda. V prvem delu projekta je ekipa ZPS in novinarjev RTV obiskala novinarske kolege z nacionalnih televizijskih hiš, ki pripravljajo specializirane potrošniške oddaje, in nacionalni potrošniški organizaciji v Avstriji in Veliki Britaniji. V Bruslju pa so se novinarji seznanili tudi z evropsko dimenzijo varstva potrošnikov in institucijami, ki oblikujejo politiko varstva potrošnikov. Posebna pridobitev projekta je bil Steve Rose, britanski medijski strokovnjak in raziskovalni novinar, ki je leta 1985 vzpostavil izjemno priljubljeno potrošniško oddajo Watchdog (ta je še vedno na sporedu britanskega BBC) in je kot mentor sodeloval z novinarsko ekipo RTV Slovenija.

Z obiskov na Dunaju, v Londonu in Bruslju je leta 2007 na TV Slovenija nastalo 6 dokumentarnih potrošniških oddaj, leto pozneje pa v sodelovanju z ekipo ZPS 27 tedenskih oddaj Posebna ponudba. Posebna ponudba, danes Koda, je zdaj utečena tedenska oddaja, strokovnjaki ZPS v njej redno sodelujejo.

Seveda redno in zelo dobro sodelujemo tudi z drugimi mediji. Občasno smo imeli posebne rubrike za potrošnike v Večeru, Primorskih novicah, pa v Vzajemnosti, odlično sodelujemo z Dnevnikom in Nedeljskim dnevnikom.

Z večjo vlogo interneta se je spremenil tudi način našega dela. Naš osrednji spletni portal www.zps.si je hkrati kanal za sodelovanje z mediji, aktivni smo na družbenih omrežjih, še vedno pa poskušamo čim bolje sodelovati z vsemi mediji – tako z lokalnimi, nacionalnimi kot komercialnimi, s tiskom, spletom, z radiem in s televizijo. Dnevno pomagamo novinarjem iskati odgovore na vprašanja o uveljavljanju pravic potrošnikov v vsakodnevnem življenju, odgovore s področja financ, energije, prehrane, kakovosti izdelkov ipd. Poskušamo biti hitri in odzivni, kolikor nam le uspe, saj je naša ekipa majhna. Z njihovo močjo in pomočjo nagovarjamo potrošnike s svojimi vsebinami in smo hkrati pomemben vir informacij za njihovo poročanje. To zgovorno potrjujejo tudi številke o medijski prisotnosti. Zadnja leta zabeležimo približno 2000 objav na leto, torej več kot 5 objav na dan, vsak dan.

Ponosni smo, da nam mediji zaupajo in upamo, da se bo dobro sodelovanje v korist potrošnikov nadaljevalo tudi v prihodnje.

Prva potrošniška oddaja na TV Slovenija
Tudi sodelovanje s TV Slovenija je bilo izjemno dobro že od naših začetkov. Zaradi številnih težav, ki so jih potrošniki sami težko reševali, je leta 1994 nastala prva potrošniška oddaja Pravičnost na preizkušnji, ki je potekala v živo. Šlo je za neke vrste razsodišče, v katerem sta bili na eni strani kot predstavnici ZPS predsednica Breda Kutin ali odvetnica Živa Drol Novak, na drugi strani pa predstavniki ponudnikov, na katere so bile naslovljene pritožbe.

prva potrosniska oddaja na tv slo pirc musarOddajo je vodila Nataša Pirc Musar, ki je ob spominjanju nanjo dejala:
"Bredo Kutin, vrsto let sinonim za varovanje potrošniških pravic, mamo teh pravic, poznam že tri desetletja. Pred 30. leti, ko sem začela delati na TV Slovenija, sem namreč kot mlada novinarka dobila priložnost delati in soustvarjati z njo prvo slovensko potrošniško oddajo Pravičnost na preizkušnji. Urednik informativnega programa Lado Ambrožič, ki je imel posluh za tovrstne oddaje (in je zelo dobro razumel tudi poslanstvo javnega medijskega servisa), nama je zaupal to nalogo. Obe sva jo opravljali z dušo in srcem leto in pol, potem je žal iz meni neznanih razlogov ugasnila. Škoda, še danes jo pogrešam, bila bi namreč potrebna, morda še bolj kot pred 30. leti, saj smo potrošniki vpeti med pohlep korporacij po dobičku, ki posledično niža kakovost izdelkov, in na drugi strani med pasti drobnega tiska, ki jih povprečen potrošnik težko razume. Lepi spomini, tudi zato, ker mi je med drugimi tudi Breda vcepila ljubezen do pravičnosti in človekovih pravic na splošno."

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA