Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

30 let ZPS
30 let ZPS
18. februar 2020

Veliko oškodovanje potrošnikov, podjetje Trend Form pobralo denar in končalo v stečaju.

V letih 1989 in 1990 je bila Slovenija še del Jugoslavije, a se je gospodarsko že začela spreminjati. Nastajala so zasebna podjetja, na trg je vstopil kapitalizem. Potrošniki smo ga poznali po bleščečih izložbah Trsta in Celovca in neskončnih možnostih izbire, o katerih smo doma lahko le sanjali. Vsega drugega, kar spada zraven, pa nismo videli niti razumeli. Lačni smo bili "zahodnih" avtomobilov, ki so bili bistveno boljši od Zastavinih fičkov in stoenk, a si jih je le redko kdo lahko privoščil, saj si za vsakega moral odšteti ceno avta prodajalcu, enak znesek pa še državi za nakup uvoženega luksuza. Ko je leta 1990 podjetje Trend Form v lasti Sandija Grubelića začelo ponujati avtomobile iz Zahodne Evrope po precej bolj dostopnih cenah, je bil interes temu primerno velik.

Inovacija ni bila le v ponudbi, ampak tudi v načinu prodaje – avtomobile so ponujali na lizing. Potrošniki so bili prepričani, da jih kupujejo na kredit, saj lizinga, novega finančnega instrumenta, niso poznali. Niso se zavedali dejstva, da avtomobil do celotnega poplačila ni njihov, da ga imajo zgolj v najemu.

Kljub precejšnjim vplačilom, potrošniki so ob podpisu pogodbe nakazali 40 odstotkov vrednosti avtomobila, se je pri dobavi začelo zatikati. Število tistih, ki so namesto avtomobila dobili le obljube, se je večalo. V ekonomskem sistemu, v katerem smo odraščali, smo se pritoževali nad slabo izbiro in kakovostjo, tudi zamude so bile običajne. A da nečesa, kar si plačal, ne bi dobil, tega nismo poznali, zato je bil upor ljudi velik, demonstrirali so celo pred parlamentom, ki je bil sicer prvi večstrankarski, a se je še vedno imenoval republiška skupščina. Rezultata pa demonstracije niso dale. Politika je zgolj nemočno dvignila roke.

V novoustanovljeni Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) smo v tistem času komaj dobro izpeljali ustanovni sestanek, o katerem smo obvestili medije. Objavili smo prve potrošniške prispevke in nasvete v štirinajstdnevniku Barometer, ki ga je urejala podjetnica Marta Turk. Ko je izbruhnila afera Trend, so se novinarji na nas obrnili z vprašanjem, kaj svetujemo oškodovancem. Kot se spodobi za resno potrošniško organizacijo, smo želeli najprej preveriti dejstva, zato sem potrošnike povabila, da nam pošljejo kopije pogodb. Naslednji dan so telefonski klici oškodovanih potrošnikov zablokirali redno delo Biroja M, kjer nas je gostila Marta Turk, poštar pa je v zgolj nekaj dneh prinesel več kot 400 pisemskih pošiljk.

In kaj je lahko storilo komaj ustanovljeno društvo? Najprej smo poiskali pomoč pravnikov, mladih odvetnikov, ki s pregledom pogodb niso imeli prevelikih težav, saj zahtevki pravno niso bili sporni.

Najti je bilo treba tudi prostor za delo ZPS, saj nismo mogli več zlorabljati gostoljubja Marte Turk, ki nas je velikodušno vzela pod streho. Prvo pisarno smo brezplačno dobili v prostorih takratne Občine Ljubljana Bežigrad.

Tožiti ali ne – to je bilo pomembno vprašanje. Opeharjeni potrošniki so zahtevali, da gremo v njihovem imenu na sodišče, najbolj zavzeti so prek uveljavljenih odvetnikov že vlagali tožbe. Možnosti za uspeh izterjave so bile zelo majhne, zato se za tožbo nismo odločili.

Podjetje Trend Form je končalo v stečaju, brez denarja in avtomobila je ostalo več kot 4800 ljudi. Grubelića so zaradi kaznivega dejanja goljufije novembra 1995 obsodili na sedem let zapora, kjer je preživel približno tri leta in pol, ko so ga zaradi slabega zdravja začasno izpustili na prostost.

Naša odločitev, da ne gremo v nadaljnje sodne postopke za izterjavo, se je čez čas izkazala za pravilno. Uspelo nam je preprečiti nadaljnje oškodovanje tistih, ki so se na nas obrnili po pomoč. Zanje smo tudi dosegli, da jih je sodišče oprostilo plačila sodnih taks v stečajnem postopku, v katerem so jih zastopali naši odvetniki. Slovenski potrošniki pa smo dobili prvo lekcijo kapitalizma, v katerem podjetja tudi propadajo in moramo zato dobro razmisliti, komu zaupamo svoj denar.

Avtorica: Breda Kutin

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA