Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Izjave za javnost 2020
Izjave za javnost 2020
30. januar 2020

Na trgovskih policah trenutno najdemo največ preoblikovanih živil z zmanjšano vsebnostjo sladkorja. Napisi "free", "brez dodanega sladkorja", "light" in podobno vabijo potrošnike s polic, saj obljubljajo uživanje brez slabega občutka. Prekomerno uživanje sladkorja je namreč eden glavnih razlogov za debelost, prekomerno telesno maso in posledično različne kronične nenalezljive bolezni. Ker je glede na rezultate spletne ankete ZPS o nakupnih navadah, večina potrošnikov pri nakupu živil najbolj pozorna prav na vsebnost sladkorja, so priložnost prepoznali tudi proizvajalci.

Potrošniki najlažje zmanjšajo vnos sladkorja z izbiro živil z manj sladkorja ali brez njega, še bolje pa je, da v vsakodnevno prehrano vključijo čim več nepredelanih živil. "Izdelki z zmanjšano vsebnostjo na primer sladkorja so posledica prehranskega preoblikovanja, s katerim proizvajalci sledijo Nacionalnemu programu o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015–2025. S spreminjanjem sestave izdelkov oziroma s spremembo receptur poskušajo zmanjšati vsebnost sladkorja, soli, maščob in nasičenih maščob ter povečati delež vlaknin," je pojasnila Anja Bolha iz Zveze potrošnikov Slovenije in ob tem opozorila:

nz181

Proizvajalci seveda želijo kljub preoblikovanju ohraniti osnovne lastnosti živila, kot so okus, tekstura in rok trajanja, a zato izdelkom pogosto dodajajo druge neželene dodatke (aditivi, arome).

ns181

favicon Preberite: Je izdelek z manj sladkorja boljša izbira? - Preoblikovanje živilskih izdelkov

Priravili smo tudi konkretne primere preoblikovanih živil, ki jih najdete na trgovskih policah

 

"–30 % sladkorja", "sugar free", "brez dodanega sladkorja", "zero"
Po podatkih raziskave Inštituta za nutricionistiko približno 55 odstotkov vseh predpakiranih živil vsebuje prosti sladkor - to so vsi tisti sladkorji, ki jih proizvajalec, kuhar ali potrošnik doda živilom ali pijači, kot tudi sladkorji, ki so naravno prisotni v medu, sirupih, sadnih sokovih in koncentratih sadnih sokov. "Največji delež prodanega prostega sladkorja izhaja iz sladkih pijač (28 odstotkov), sledijo čokolade in sladice (20 odstotkov), piškoti (12 odstotkov), sadni sokovi (8 odstotkov), kosmiči (4 odstotki) ter sladki namazi in sadni jogurti (s po 3 odstotki)," je povezala rezultate raziskave Anja Bolha, kar nakazuje, da glavnino sladkorja potrošniki zaužijejo z izdelki, ki niso priporočljivi niti potrebni za zdravo in uravnoteženo prehrano. Obstaja pa tudi veliko bolj zdravih izbir.

Manj sladkorja na račun sladil, arom… - tudi, a ne vedno!
Za zagotavljanje okusa, varnosti in tehnoloških lastnosti proizvajalci izdelkom z manj sladkorja dodajajo različne aditive, največkrat arome in sladila, nekateri tudi stabilizatorje in sredstva za uravnavanje kislosti. Na ta način želijo ohraniti lastnosti izdelka, vendar se s tem oddaljujejo od primarnega namena preoblikovanja – izboljšanje sestave živil. "Za ohranitev sladkega okusa, predvsem pijač, največkrat dodajajo sladila, ki jih prepoznamo pod imeni sukraloza, steviol glikozidi, acesulfam K, aspartam in podobno. Sladila seveda niso pravi način za zmanjšanje vnosa sladkorja. Ob tem dodajamo, da naj potrošniki tudi ob navedbah, da živilo vsebuje manj sladkorja, s pomočjo aplikacije VešKajJeš preverijo prehranski profil živila – marsikaterim živilom bo namreč, kljub nižji vsebnost sladkorja za približno 30 odstotkov, za sladkor še vedno zasvetila oranžna ali rdeča luč. Če že kupujemo piškote, so takšni z zmanjšano vsebnostjo sladkorja vsekakor boljša izbira, a vseeno niso primerni za vsakodnevno uživanje.

Proizvajalci izdelke preoblikujejo tudi "potihem"
Nekateri proizvajalci se raje odločijo za "tiho" preoblikovanje, kar pomeni, da vsebnost določenega hranila zmanjšajo, ne da bi to z oznako sporočili potrošnikom. "Najučinkoviteje je, če vsebnost sladkorja zmanjšujejo postopoma in s tem potrošnike počasi navajajo na manj sladek okus. Oznake, kot je "–30 % sladkorja", lahko namreč negativno vplivajo na odločitev za nakup izdelka," je predstavila nakupne navade Anja Bolha in dodala: "Glede na rezultate raziskave ZPS, večina potrošnikov prisega na preverjene izdelke in le redko posegajo po inovacijah in izdelkih s spremenjeno sestavo."

ZPS nasvet
1. Vnos sladkorja boste najlažje zmanjšali z uživanjem nepredelanih živil oziroma osnovnih živil, domačo pripravo obrokov, z uživanjem nesladkanega čaja in kave ter s pitjem vode.
2. Vsebnost hranil preverite v preglednici, pomagajte si tudi z aplikacijo Veš, kaj ješ, ki vam bo nazorno prikazala, katero živilo je ali ni primerno za vsakodnevno uživanje.
3. Pri nakupu bodite pozorni na seznam sestavin, predvsem izbirajte živila brez sladil in s čim manj aditivi.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA