Svetovni dan pravic potrošnikov 2019: 23 milijard razlogov za skrb. Naprave so vse bolj pametne, a nič bolj varne.

12. marec 2019

Pametne naprave za dom
Svetovni dan pravic potrošnikov 2019: 23 milijard razlogov za skrb. Naprave so vse bolj pametne, a nič bolj varne.

Letošnji svetovni dan pravic potrošnikov poteka pod sloganom `Zaupanje vredne pametne naprave´. Res je, številne naprave so res vse bolj pametne, kar pa ne velja tudi za njihovo varnost. Dandanes se potrošniki pogosto ne zavedajo, da so naprave - od pametnih telefonov do merilnikov srčnega utripa, sijalk, igrač, določenih aplikacij, glasovno aktiviranih pomočnikov do pametnih televizorjev in številnih drugih izdelkov - povezane s spletom. Pametnim napravam zaupajo, saj jim olajšajo življenje.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

A ugodje in navidezna varnost lahko zavajata. Na udaru niso samo pametne naprave, v nevarnosti je vse, kar je v danem trenutku povezano v isto omrežje kot naprava, v katero je preveč preprosto vdreti. Ob letošnjem svetovnem dnevu pravic potrošnikov zato potrošniške organizacije opozarjamo na težavo, ki se je po tihem priplazila v naše domove in se širi kot epidemija: nevarne pametne naprave. Ni samo nezaščitena povezava v internet tista, ki lahko pripelje do vdora v omrežje. To se lahko zgodi tudi zaradi slabo zasnovanih naprav, ki so dobesedno odprte za nepooblaščen vdor.

favicon Preberite tudi: Naprave so vse bolj pametne, a nič bolj varne!

Z izpostavljanjem omenjene tematike želi Svetovna potrošniška organizacija Consumers International spodbuditi spremembe na tem področju.

nz181

Predvsem evropske potrošniške organizacije smo v preteklih letih že nekajkrat pokazale, kaj pomeni nezaščitena pametna naprava, od merilnikov aktivnosti do otroških igrač. Zdi se namreč, kot da na novo izumljamo vse tisto, za kar si potrošniške organizacije prizadevamo že več kot 50 let in zaradi česar so naprave in izdelki, ki jih uporabljamo vsak dan, varni in ne povzročajo nepotrebnih težav,

ns181

je izpostavila ob svetovnem dnevu pravic potrošnikov Breda Kutin, predsednica ZPS in dodala: "Danes se tako pogosto zatakne že pri pravici do varnosti in zaščite. V navideznem svetu običajen potrošnik ne vidi in ne prepozna nevarnosti, zdi se mu celo prikladno, če pametno napravo v omrežje priključi brez vpisovanja gesla. Resda je marsikaj in marsikatero opozorilo za uporabo pametnih naprav napisano v splošnih pogojih, a ti so neskončna pravniška latovščina, ki je nerazumljiva celo strokovnjakom."

Pametnih naprav je trikrat več kot ljudi
Danes je na svetu povezanih več kot 23 milijard različnih naprav, kar pomeni trikrat več, kot je na svetu ljudi. Zato obstaja velika verjetnost, da ima prav vsakdo katero izmed pametnih naprav tudi doma, pa se tega morda sploh ne zaveda – predvsem pa se večina ne obremenjuje z ustrezno zaščito.

Potrošniške organizacije zato že nekaj let izpostavljamo, da ravno udobje, ki nam ga `prodajajo´ proizvajalci, povečuje možnost, da nam bo nekdo vdrl v napravo in omrežje. Najbolj v nebo vpijoča malomarnost je povezovanje s preprostim geslom ali celo brez gesla. Že res, da napravo na ta način najhitreje povežemo v omrežja, a to pomeni, da bodo to lahko storili tudi nepridipravi. Ob tem ne smemo pozabiti na težavo, povezano z zbiranjem in pošiljanjem osebnih podatkov. Najbrž je težko dojeti, da podatki, ki jih zbira pametna naprava, potujejo po vsem svetu, sprejemajo in obdelujejo jih v različnih podjetjih, za katera nismo nikoli slišali in ob tem izpostavljamo že znane primere: otroške pametne ure, punčko My Friend Cayla in robot i-Que….

Varnost programske opreme v zakonodaji (še) nima ustreznega mesta
Varnost in neomejeno zbiranje ter obdelava osebnih podatkov pa nista edini težavi. Ena od velikih težav pametnih naprav je pogosto njihova nedodelanost. V majhnih, pogosto zagonskih, podjetjih, ki jih izdelujejo, preprosto nimajo dovolj znanja in sposobnosti, da bi ob reševanju osnovnih funkcionalnosti pozornost namenili tudi tako posvetnim zadevam, kot sta ustrezna zaščita in varnost potrošnika, česar obstoječa zakonodaja niti ne ureja. Ker nekatera podjetja preživijo le krajši čas, ob propadu dobesedno propadejo tudi izdelki, ki so jih prodali potrošnikom. Podobno se lahko zgodi, ko večje podjetje kupi zagonsko podjetje in nekatere njegove izdelke zanemari oziroma preneha podpirati. Prav lahko se zgodi, da pametne naprave že po manj kot letu dni potrošniki ne morejo več uporabljati, pa zato nihče ne odgovarja, prav tako se potrošniki nikomur ne morejo pritožiti.

Poziv ZPS potrošnikom - Ob nakupu pametne naprave ne pozabite:
1. Takoj spremeniti geslo za dostop (če naprava to sploh omogoča!).
2. Onemogočiti dostopa do informacij, kaj z napravo počnete in kakšne meritve ste z njo opravili.
3. V stanovanju oziroma hiši je zelo priporočljivo, da pametne naprave povežete z brezžičnim omrežjem, ki je ločeno od tistega, ki ga uporabljate za povezavo z računalnikom ali domačim strežnikom.

Poziv ZPS ponudnikom pametnih naprav in zakondajalcem: štirje načini, kako bi lahko bili pametni izdelki boljši za potrošnike
1. Dosegljivost: dostopni vsem.
2. Varnost: zaščitite naše naprave.
3. Podatki: izboljšajte potrošnikov nadzor in spoštujte zasebnost.
4. Preglednost: zagotovite potrošnikom jasne informacije, kaj se dogaja / se bo dogajalo z njihovimi podatki.

Ali ste vedeli: Avstralci so ugotovili, da boste prej prebrali nadpovprečno debelo knjigo kot splošne pogoje za uporabo elektronskega bralnika Kindle, spet druga raziskava pa je pokazala, da bi povprečni Američan potreboval 250 ur za branje vseh pogojev pogodb za uporabo storitev, ki jih sklene v enem letu.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju