Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

15. junij 2020

V želji po bolj zdravem prehranjevanju mnogi namesto po navadnem belem sladkorju posežejo po različnih naravnih in "bolj zdravih" alternativah, v dobri veri, da s tem v svoje telo vnesejo več koristnih snovi. Tudi če je kakšen gram več, gre namreč za "čisto drug sladkor" … Pa je to res? Podrobneje smo pogledali sestavo nekaterih priljubljenih alternativ namiznemu sladkorju in preverili, katere so boljša izbira.

Ne glede na obliko sladkorja, ki jo uživamo, ne bo odveč ponovno opozorilo, da je uživanje prekomernih količin sladkorja povezano z debelostjo, diabetesom, boleznimi srca, rakom in drugimi kroničnimi nenalezljivimi boleznimi. Glede na priporočila Svetovne zdravstvene organizacije je treba uživanje prostega sladkorja v kateri koli obliki omejiti na največ 10 odstotkov oziroma za otroke na 5 odstotkov celodnevnega energijskega vnosa. Živila, predstavljena v tem članku, so nekoliko boljša alternativa, a ključna beseda tu je alternativa – kar pomeni, da jih je treba uporabljati namesto rafiniranega sladkorja in spadajo v omenjenih 10 odstotkov.

alternative belemu sladkorju-beli sladkorBeli sladkor
Pridobivajo ga iz sladkorne pese in sladkornega trsa. Z ekstrakcijo saharoze iz sladkorne pese dobijo neposredno beli sladkor, medtem ko je prva faza ekstrakcije iz sladkornega trsa surovi sladkor, ki ga nato rafinirajo v beli sladkor. Po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije povprečen Slovenec na leto zaužije 34 kilogramov belega sladkorja.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1610 kJ/385 kcal
alternative belemu sladkorju voda 0,02 g
alternative belemu sladkorju sladkor 99,8 g
Cena na kg: < 1 €

alternative belemu sladkorju-melasaMelasa
Je sladka, rjava tekočina z gosto konsistenco, podobno sirupu. Nastane z vretjem soka sladkornega trsa ali sladkorne pese in je pravzaprav stranski produkt proizvodnje sladkorja. V primerjavi z belim sladkorjem vsebuje manj saharoze, približno 12 gramov glukoze in fruktoze na 100 gramov ter nekaj različnih mineralov.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1213 kJ/290 kcal
alternative belemu sladkorju voda 21,9 g
alternative belemu sladkorju sladkor 74,7 g
Cena na kg: približno 6 €

alternative belemu sladkorju-agavin sirupAgavin sirup
Pridobivajo ga iz rastlin agave, ki morajo biti stare najmanj sedem let, da lahko iz stržena pridobijo sok. Sok segrejejo pri visoki temperaturi in koncentrirajo v zelo gost, sladek sirup, ki nima nobenih znanih ugodnih učinkov na zdravje ljudi. Več kot 80 odstotkov sladkorja v sirupu je fruktoza.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1297 kJ/310 kcal
alternative belemu sladkorju voda 22,9 g
alternative belemu sladkorju sladkor 68,0 g
Cena na kg: od 8 do 27 €

alternative belemu sladkorju-rjavi sladkorRjavi sladkor
Je rafiniran bel sladkor (saharoza), ki mu po rafiniranju povrnejo del melase. Barva in vlažnost sladkorja nakazujeta, kolikšen delež melase je dodan.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1590 kJ/380 kcal
alternative belemu sladkorju voda 1,3 g
alternative belemu sladkorju sladkor 97,0 g
Cena na kg: približno 3 €

Rjavi sladkor muscavo ali muscavedo pa je nerafiniran trsni sladkor, saj mu med postopkom ne odstranijo melase. Na policah najdemo označbo "svetli", ki ima manjši delež melase, in "temni" z večjim deležem melase. Tekstura je vlažna in lepljiva, a v primerjavi z rafiniranim sladkorjem ohrani bolj bogat okus po karameli ter nekaj različnih mineralov in antioksidantov. Podobno velja za sladkor demerara, z večjimi kristali in prav tako ostankom melase. Oba imata približno enako energijsko vrednost kot namizni beli ali rjavi sladkor, medtem ko se cene gibljejo okrog 5 evrov za kilogram.

alternative belemu sladkorju-kokosov sladkorKokosov sladkor
Izdelujejo ga iz nektarja cvetov kokosove palme. Za kilogram sladkorja potrebujejo približno sedem kilogramov in pol nektarja. Na voljo je v obliki sirupa ali paste, v trdni obliki ali v obliki kristalov. Med reduciranjem nektar karamelizira, zato ima sladkor prijeten vonj in okus po karameli. 100 gramov kokosovega sladkorja vsebuje približno 4,7 grama netopne prehranske vlaknine inulin, hranilna vrednost pa je zelo podobna belemu ali rjavemu namiznemu sladkorju. Največ vsebuje saharoze ter od 3 do 9 gramov glukoze in fruktoze na 100 gramov.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1280 kJ/306 kcal
alternative belemu sladkorju voda 1,8 g
alternative belemu sladkorju sladkor 91 g
Cena na kg: od 8 do 16 €

alternative belemu sladkorju-medMed
Med je zlata gosta tekočina, ki jo pridelujejo čebele. Vsebuje antioksidante ter manjše količine različnih vitaminov in mineralov, zato je boljša alternativa navadnemu sladkorju. Zaradi protimikrobnih učinkov ga že od nekdaj uporabljajo tako tradicionalne kot alternativne veje medicine. Pri višji temperaturi se nekatere naravno prisotne zaščitne snovi (encimi, vitamini, antioksidanti) uničijo, zato ga ne smemo segrevati na več kot 40 °C. Od sladkorjev vsebuje največ monosaharidov fruktoze (40 g/100 g) in glukoze (36 g/100 g), večji delež drugih sladkorjev je lahko znak za potvorbo s sladkornim sirupom.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1272 kJ/304 kcal
alternative belemu sladkorju voda 17,1 g
alternative belemu sladkorju sladkor 82,1 g
Cena na kg: od 6 do 16 €

alternative belemu sladkorju-javorjev sirupJavorjev sirup
Je gosta, sladka tekočina, ki nastane s kuhanjem drevesnega soka različnih sort javorja. Iz približno 45 litrov javorjevega soka nastane 1 liter sirupa. Na izdelkih najdemo črkovne oznake, ki nakazujejo stopnjo sladkosti in intenzivnost okusa – od A (najbolj razredčen) do D (najtemnejši in najslajši). Vsebuje nekaj mineralov in antioksidantov, a je hranilno in po sestavi sladkorjev podoben namiznemu sladkorju. Ima nižjo energijsko vrednost od drugih primerljivih izdelkov, a se ta spreminja skupaj z barvo sirupa. Sestavljen je pretežno iz disaharida saharoze.

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1088 kJ/260 kcal
alternative belemu sladkorju voda 32,4 g
alternative belemu sladkorju sladkor 60,5 g
Cena na kg: od 16 do 60 €

alternative belemu sladkorju-datljiSuho sadje – datlji
Presne sladice so velikokrat sladkane le z dodatkom datljeve paste, zmletih rozin, fig ali marelic. S 100 grami zmletih sušenih datljev na primer vnesemo v telo okrog 64 gramov sladkorja, približno 9 gramov prehranske vlaknine in kar nekaj kalija, magnezija in železa. Suho sadje je zaradi velike vsebnosti hranil zagotovo boljša, a še vedno energijsko bogata alternativa belemu sladkorju. Najvišji priporočen dnevni vnos prostega sladkorja bomo dosegli že z 80 grami datljeve paste ali enim malo večjim kosom presne čokoladne torte, v kateri za dno in kremo uporabimo datlje. Vsebujejo približno enak delež fruktoze in glukoze (25 g/100 g) ter nekaj saharoze (14 g/100 g).

Vsebnost v 100 gramih
Alternative belemu sladkorju energ 1155 kJ/276 kcal
alternative belemu sladkorju voda 4,85 g
alternative belemu sladkorju sladkor 63,7 g
Cena na kg: od 6 do 11 €

Legenda:
Alternative belemu sladkorju energ Energijska vrednost
alternative belemu sladkorju voda Voda
alternative belemu sladkorju sladkor Sladkor

ZPS nasvet

  • Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije je treba uživanje prostega sladkorja, ne glede na to, v kakšni obliki je, omejiti na največ 10 odstotkov dnevnega energijskega vnosa, kar za odraslo osebo pomeni največ 836,8 kJ/200 kcal ali 50 gramov sladkorja na dan. Še bolje bo, če dnevni vnos omejimo na 5 odstotkov oziroma 25 gramov.
  • Če namesto z belim sladkorjem sladimo z melaso, s sladkorjem muscavedo/muscavo, suhim sadjem ali z medom, bomo sicer v svoje telo vnesli nekaj koristnih snovi, a še vedno se moramo zavedati, da tudi v teh živilih prevladujejo sladkorji, teh je od 60 do 90 gramov na 100 gramov izdelka.
  • Zamenjava bo spremenila tudi okus in teksturo živila, ki ga sladkamo.
  • Zaradi velikega deleža fruktoze in pomanjkanja ugodnih učinkov na zdravje odsvetujemo zamenjavo belega sladkorja z agavinim sirupom.

sladkor alternative

Slovarček sladkorjev

  • Saharoza: drugo ime za namizni beli sladkor. Je disaharid, sestavljen iz ene molekule glukoze in ene molekule fruktoze.
  • Glukoza: enostavni sladkor (monosaharid), ki pomeni osnovno strukturno enoto škroba in je najpomembnejši vir energije za naš organizem. 
  • Fruktoza: prav tako enostavni sladkor, poznan tudi pod imenom sadni sladkor. Večina fruktoze se v primerjavi z drugimi sladkorji presnavlja v jetrih. Je kar 1,7-krat bolj sladka od namiznega sladkorja (saharoze) in ima nizek glikemični indeks, zato je privlačna za diabetike. Čezmerno uživanje se povezuje s trebušno debelostjo, inzulinsko rezistenco, povišanimi vnetji v telesu, sladkorno boleznijo tipa 2 ... Večino fruktoze danes ne vnesemo s sadjem, temveč s predelanimi živili, predvsem problematične so sladke pijače, ki jim je dodan glukozno-fruktozni sirup, izdelan iz koruznega škroba. Pri vnosu fruktoze s sadjem zaužijemo še različne vitamine, minerale in antioksidante, ki telo branijo pred vnetnimi procesi, zato vnos fruktoze s sadjem ni problematičen. Seveda pa kot pri vseh živilih velja, da je zmernost lepa čednost.

Avtorica: Anja Bolha 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA