Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Nasveti za zdravo prehranjevanje

Obdobje, ko smo izpostavljeni nevarnosti okužbe s COVID-19, je drugačno od običajnega načina in poteka našega življenja. Tudi pri nakupovanju živil in pri rokovanju z živili je potrebno upoštevati določene ukrepe in navodila. Naj ta opravila ne bodo bolj stresna, kot morajo biti. Stres lahko zmanjšamo, če se nakupovanja lotimo pravilno.

V medijih lahko najdemo mnogo informacij o tem, katera živila naj bi uživali v tem času in katerih naj se izogibamo. Pomembno je, da se zavedamo, da nobeno živilo ali hranilo ne preprečuje ali zdravi okužbe s COVID-19. Največ, kar lahko naredimo, je to, da uživamo pestro in hranilno bogato hrano z zadostno količino vitaminov in mineralov ter beljakovin ter čim manj predelanih živil. Različno sadje in zelenjava naj bosta na našem jedilniku vsak dan. Z redno telesno dejavnostjo pa lahko še dodatno prispevamo k svojemu zdravju in počutju. Dokazano je namreč, da redna telesna dejavnost pomaga pri delovanju imunskega sistema.

Nakupovanje naj bo v tem času premišljeno
Ponudnikom različnih prehranskih dopolnil ali diet ne smemo verjeti, da bomo z uporabo le teh preprečili ali ozdravili okužbo s koronavirusom.

Kako v trgovini čim hitreje opravimo nakup?
V trgovino se odpravimo samo, če je to zares potrebno. Doma pred tem preglejmo vso zalogo živil, pred odhodom v trgovino naredimo seznam živil in njihove okvirne količine (npr. 4 L mleka, 2 kg moke…), ki jih potrebujemo. S količinami nakupljene hrane ne pretiravajmo, da jo na koncu ne bomo zavrgli. Seznam sestavin je najbolje narediti sistematično: ker svojo trgovino dobro poznamo, je najbolje, da si sestavine napišemo po vrstnem redu, kot so v trgovini. Tako bomo najhitreje opravili nakup. Priporočljivo je, da seznam sestavin napišemo na listek (ne na telefon), ki ga po prihodu iz trgovine zavržemo. V trgovini se dotikajmo samo živil, ki jih nameravamo kupiti. Nakupovanje in rokovanje z živili pa naj opravlja samo ena oseba iz gospodinjstva.

Kje je v času pandemije najbolje nakupovati? / Kako in kje opraviti nakup v času pandemije?

  • V trgovino se odpravimo, ko potrebujemo večjo količino živil. Tako bomo trgovine obiskali kar najmanjkrat in s tem močno zmanjšali tveganje za okužbo.
  • Kar lahko, kupimo po spletu.
  • Spodbujajmo lokalno kmetijstvo. Lokalni kmetje so se prilagodili razmeram in na spletu lahko najdemo več ponudnikov domačega sadja in zelenjave ter mlečnih izdelkov. Preverimo ponudnike v naši občini/bližini in jih naročimo tam. Če nam spletno naročanje povzroča težave, prosimo za pomoč družinske člane ali prijatelje, ki jim gre to bolje od rok.
  • Imate vrt, teraso ali balkon? Razmislite, kaj lahko sami naredite za samooskrbo in posadite zelenjavo ali sadje (solata, jagode,…).

Več konkretnih navodil glede nakupovanja in rokovanja z živili poiščite na spletni strani Nacionalnega inštituta za javno zdravje.

Kako pravilno shranimo živila?
Nakupljena živila moramo ustrezno shraniti. Hitro pokvarljiva živila (mleko, jogurti,..) shranimo čimprej in jih ne puščajmo na sobni temperaturi. Če jih bomo pustili neustrezno shranjena, se lahko ta živila pokvarijo in predstavljajo tveganje za naše zdravje. Upoštevajmo navodila proizvajalca za shranjevanje na embalaži.

Bodimo pozorni na datum minimalne trajnosti in datum uporabe! Če je datum minimalne trajnosti že potekel, to še ne pomeni, da moramo to živilo zavreči. Če je na živilu navedeno "porabiti do" (dan, mesec, leto), potem ga po navedenem datumu ne smemo več uživati. Če pa na živilu piše "uporabno najmanj do…", potem lahko to živilo tudi po tem datumu še vedno uživamo, saj še ne predstavlja tveganja za zdravje. Preveriti moramo le njegove senzorične lastnosti. Več o tem si lahko preberete v naši brošuri.

Hladilnik
Nakupljena živila, ki jih bomo shranjevali v hladilniku, postavimo v hladilniku za "stara" živila. Povedano drugače, ko odpremo hladilnik, naj bodo na vidnem mestu najprej živila, ki so bila najdlje v hladilniku, zadaj pa naj bodo živila, katerih rok uporabnosti je daljši. Živila torej dajemo v hladilnik po principu: "prvi noter, prvi ven". Zelenjava in sadje naj bosta v hladilniku shranjena ločeno, s tem bomo preprečili prehitro gnitje.

Shramba
Živila shranjujemo na primerni temperaturi in v suhem prostoru, kjer je dostop sonca čim manjši. Le tako bodo živila dlje časa ohranila svoje lastnosti.

Sodite v rizično skupino potrošnikov zaradi starosti?
Imate morda mlajše sorodnike, ki lahko nakup opravijo namesto vas? Prosite jih za uslugo, naj vam pri tem ne bo nerodno, saj bo tako v trgovinah manj ljudi, sami pa ne boste izpostavljeni virusu.

Avtorji: Jernej Ogrin, Melita Kogovšek, Meta Ferjan, Tanja Pajk Žontar

Projekt sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada

logosipk

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA