Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Žita za zajtrk so izdelki, ki jih večkrat postavimo pod drobnogled, saj jih potrošniki pogosto izbiramo za zajtrk predvsem zato, ker so zelo priročna ter jih lahko hitro in preprosto pripravimo. Žal se velikokrat izkaže, da so zaradi visoke vsebnosti sladkorja bolj primerna za sladico kot za zajtrk.

Februarja 2017 smo objavili rezultate tržnega pregleda žitnih kosmičev s suhim sadjem, tokrat smo pozornost namenili žitom za zajtrk, ki so namenjena otrokom. Na prodajnih policah vseh večjih trgovcev smo izbirali med izdelki, ki s privlačnimi sličicami na embalaži vabijo prav naše najmlajše. V pregled smo vključili 16 izdelkov različnih blagovnih in trgovskih znamk žit s kakavom ali čokolado.

Pregledali smo hranilne tabele izdelkov in s prehranskim semaforjem ocenili, da žita vsebujejo malo ali srednjo količino maščobe in nasičenih maščobnih kislin, srednjo količino soli (le vzorec Spar je vsebuje malo) in da večina vzorcev vsebuje srednjo količino vlaknin (pet vzorcev veliko). Za navedena hranila torej pri nobenem vzorcu ni posvetila opozorilna (rdeča) luč na semaforju. Povsem drugače je bilo, ko smo se osredotočili na vsebnost sladkorja v izdelkih.

Tabela: Tržni pregled žit za zajtrk, namenjenih otrokom (kliknite za povečavo)

trzni pregled zit za zajtrk tab

Žita naj vsebujejo vsaj 6 g vlaknin/100 g
Prehranske vlaknine ugodno vplivajo na zdravje, saj naj bi zavirale nastanek številnih bolezni in funkcijskih motenj. Po priporočilih naj otrok do treh let dnevno zaužije 11 g in najstnik (13 do 15 let) 25 gramov prehranskih vlaknin. Predvsem pri otrocih, ki pojedo premalo sadja in zelenjave, je priporočljivo izbrati izdelke, ki vsebujejo več prehranskih vlaknin. Večina pregledanih žit jih vsebuje srednjo količino (3,2 g do 5,8 g/100 g), petim pa bi na semaforju zasvetila zelena luč, saj vsebujejo veliko prehranskih vlaknin (več kot 6 g/100 g). Ti izdelki so: Mercator Chocos (6,8 g/100 g), Crownfield Choco hoops (7,7 g/100 g), Nestle Nesquik (8,7 g/100 g), Nestle Chocapic (7,1 g/100 g) in Goody (6,9 g/100 g).

Žita za zajtrk "da", a berite hranilne tabele!
Veliko staršev meni, da so žita za zajtrk zdrav obrok za njihovega otroka, pa naj bo malček ali najstnik. Ugotovili smo že, da velika večina pregledanih žit za otroke vsebuje veliko sladkorja, a med vzorci je tudi nekaj manj sladkih izdelkov. Pri kupovanju žit, ki jih za zajtrk ponudimo otroku, je torej branje hranilne tabele nujno. To sicer velja tudi za vse druge prehranske izdelke, ki jih želimo vključiti v našo prehrano, kar vedno znova poudarjamo.

Za lažjo predstavo, kaj pomeni zaužitje obroka zelo sladkih žit za zajtrk v primerjavi s tistimi manj sladkim, smo izračunali, koliko sladkorja zaužijeta otrok do treh let in najstnik med 13. in 15. letom s 30-gramsko porcijo žita (takšno porcijo največkrat priporočajo proizvajalci).

S porcijo izdelka z najmanj sladkorja med vsemi pregledanimi vzorci (Lumpi Choco Bears) otrok do treh let zaužije 16 odstotkov, najstnik pa sedem odstotkov še varne dnevne količine sladkorja1. S porcijo izdelka z največ sladkorja (Benquick Choco pops) otrok zaužije skoraj polovico (42 odstotkov) še varne dnevne količine sladkorja, najstnik pa skoraj petino (18 odstotkov).

trzni pregled zit za zajtrk3

Večina vsebuje veliko (preveč) sladkorja
Žita, ki vsebujejo več kot 15 gramov sladkorja, naj bi otroci za zajtrk zaužili le poredko. Kar trinajstim od šestnajstih izdelkov je za vsebnost sladkorja zasvetila rdeča luč, saj so vsebovali veliko sladkorja, torej več kot 15 gramov na 100 gramov izdelka. Med njimi so štirje vzorci (Goody, Spar, Podravka in Benquick) to mejo daleč presegli, saj so vsebovali več kot 30 gramov sladkorja, zato je bolje, da jih izpustite s svojega nakupovalnega seznama.

vip klicaj 2Kot ukrep k zmanjšanju debelosti otrok v Sloveniji so na ministrstvu za zdravje pripravili Prehranske smernice za oblikovanje pravil ravnanja za zaščito otrok pred neprimernimi komercialnimi sporočili, ki veljajo za oglaševanje živil na televiziji. Po teh smernicah naj se ne spodbuja uživanja žit za zajtrk, ki vsebujejo več kot 15 g sladkorja na 100 gramov izdelka. Ker je tudi embalaža oglasno mesto, otroci pa danes pomembno vplivajo na izbor živil v trgovini, po našem mnenju izdelki, ki vsebujejo veliko ali celo zelo veliko sladkorja, ne bi smeli nagovarjati otroke s privlačnimi sličicami živali ali junakov iz animiranih filmov.

Bolj sladka kot žita za odrasle!
Pregledana žita za otroke so v povprečju vsebovala 26 gramov sladkorja na 100 gramov izdelka, medtem ko so žita za zajtrk s suhim sadjem, ki smo jih pregledali februarja 2017, vsebovala v povprečju 19 gramov sladkorja. Vprašamo se, v čigavem interesu je, da so žita za otroke bolj sladka kot tista za odrasle? Po podatkih Nacionalnega inštituta za zdravje naj bi se v Sloveniji trend debelosti pri otrocih in mladostnikih pri v nekaterih starostnih skupinah zaustavljal, a še vedno je veliko otrok in mladostnikov s prekomerno telesno težo.

Koliko odstotkov še varne dnevne količine sladkorja zaužijeta s porcijo žit (30 g) otrok do treh let in najstnik med 13. in 15. letom?

trzni pregled zit za zajtrk4

Naš nasvet

  • Pred nakupom si oglejte podatke v hranilni tabeli. Žita, ki vsebujejo več kot 15 gramov sladkorja, ponudite otroku za zajtrk le poredko. Pri izbiri bodite pozorni tudi na podatek o vsebnosti vlaknin – teh naj bo več kot 6 gramov na 100 gramov izdelka.
  • Žita, ki niso namenjena izključno otrokom, so običajno boljša izbira, saj vsebujejo manj sladkorja. trzni pregled zit za zajtrk logo

 

Avtorica: Nika Kremić

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA