Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Prijava
11. oktober 2017

"Doma imam manjšo zalogo že oluščenih orehov in opazila sem, da so nekateri postali žarki. Povejte mi, prosim, kako je treba pravilno shranjevati orehe, da se to ne bo več zgodilo in ali je žarkost lahko škodljiva za zdravje."

Navadni orehi so zelo zdravo živilo, predvsem zaradi obilja maščobnih kislin omega 3 in omega 6, tokoferolov (vitamin E) ter mineralov, kot sta cink in selen. Za navadne orehe je dnevna priporočena količina od 30 do 40 gramov.

Orehi vsebujejo veliko polinenasičenih maščobnih kislin (omega 3 in omega 6), zato ob daljšem in nepravilnem skladiščenju radi postanejo žarki. Najboljša zaščita pred oksidacijo maščobe in žarkostjo je seveda tista, ki jo je navadnemu orehu namenila narava, to je lupina. Kakor hitro orehe izluščimo, se začne proces oksidacije in po določenem času to začutimo, saj dobijo žarek okus.

Žarkost je posledica oksidacije maščobnih kislin v živilih (ne samo v orehih, tudi v maslu, mesu ...), energija svetlobe pa ta proces podpira oziroma pospešuje. Tudi temperatura okolja vpliva na hitrost oksidacije. Razgradne snovi, ki nastanejo pri oksidaciji maščobe, so večinoma aldehidi, ketoni in alkoholi, žarkost pa okusimo že pri majhni koncentraciji aldehidov. Orehi lahko postanejo žarki tudi takrat, ko se na njih razvije plesen.

Orehe doma najbolje shranjujemo tako, da jih posušene v lupini hranimo v hladnem (manj kot 18 °C) in temnem prostoru, oluščimo pa jih, tik preden jih potrebujemo. Kupljene in že oluščene orehe shranjujemo v zamrzovalniku v dobro zaprti embalaži (najbolje je, če doma to naredimo s strojčkom za vakuumsko pakiranje). Tudi ko kupujete orehe, naj bodo embalirani v embalaži, ki ne prepušča svetlobe. Na tržnici pa prosite prodajalca, nam vam postreže z orehi iz zaprte embalaže in ne tiste, ki so razstavljeni na osvetljenem prodajnem prostoru.

Ko so orehi enkrat žarki, ni več poti nazaj. Žarka maščoba sicer nima perečih posledic za zdravje, res pa je, da maščoba v orehih ne vsebuje več maščobnih kislin omega 3 in omega 6, ki nam koristijo, s tem pa je manjša tudi njihova hranilna vrednost. Če pa bi žarko maščobo uživali dlje časa in pogosto, potem bi lahko to vplivalo tudi na zdravje; delno zaradi pomanjkanja esencialnih maščobnih kislin omega 3, delno pa zaradi toksičnosti produktov oksidacije.

Avtorica: Marjana Peterman

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA