Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

14. junij 2018

Topel in sončen dan kar vabi, da si ob dobri družbi na svežem zraku tudi kaj skuhamo. Piknik in pečenje na žaru je kar klasika, vendar je še vedno tako priljubljena, da imajo nekateri "žar kuhinjo" kar na dvorišču, tudi na balkonu. Danes je žar sinonim za piknik, a vedno ni bilo tako. Še pred nekaj deset leti smo na piknik nosili sendviče, ocvrto meso, suhomesnate izdelke, trdo kuhana jajca, različne solate (krompirjeva in fižolova skoraj nista smeli manjkati), pa sadje … večinoma izdelke, ki so zdržali brez hlajenja nekaj ur, saj takrat nismo imeli učinkovitih hladilnih torb. Piknik z žarom pa je nekaj drugega, kajti priprava oglja in tudi samo pečenje zahtevata kar precej časa in, seveda, nekdo mora kuhati. Pripravili smo nekaj splošnih napotkov, kaj, kako in koliko živil pripraviti za piknik z žarom.

Žar: način kuhanja in kuhinjski pripomoček
Priprava jedi na žaru na oglje, plin, elektriko, ali pa v pečici z žarom, vse to so načini kuhanja s suho vročino. Učinek žara lahko dosežete tudi na kuhalni plošči, če imate posebno posodo, ki jo Angleži imenujejo "grill", Američani "barbeque", Japonci pa imajo kar na mizi poseben majhen, t. i. japonski žar, kjer si vsak sam speče svoj na zelo tanko narezan kos mesa, ribe ali zelenjave. Značilnost žara je visoka temperatura, ki lahko doseže tudi več kot 300 °C stopinj Celzija, plameni, ki se vijejo iz oglja, pa lahko dosežejo celo 500 °C. Ob tako visoki temperaturi se lahko živila kaj hitro zažgejo, postanejo neužitna in celo nevarna za zdravje.

Značilna živila
Kosi mesa
Načeloma lahko za pečenje na žaru uporabite vsak kos mesa, odvisno pa je seveda od vaše naprave. Če je to žar na plin in ima kuhalno ploščo, je možnosti priprave zar pa ne brez zelenjave kosi mesarazličnih živil seveda več, kot če pečete na rešetki nad ogljem. Lahko pa si tudi pri žaru, ki ima samo rešetko, pomagate tako, da sami izdelate "posodo z luknjami". Kupite aluminijasto posodo za enkratno uporabo in jo večkrat preluknjate. Kuharji za pripravo mesa na žaru večinoma priporočajo meso, ki ima nekaj več maščobe. To so na primer  trebuševina, zrezki zunanjega stegna, telečja ali svinjska zarebrnica ali rebra, svinjska vratovina, idr. Pusti kosi mesa (file, stegno) so manj primerni, ker se rado zgodi, da postanejo preveč pusti. Danes so priljubljeni že pripravljeni izdelki za peko na žaru, kot so čevapčiči, začinjeni kosi mesa in ražnjiči, saj z njimi razen pečenja ne boste imeli dela. So pa radi preslani, pa tudi dražji so kot surovi kosi mesa. Če boste sami pripravili meso za žar, ga pred pečenjem ne solite, saj se bo iz njega med pečenjem izcedilo manj soka, bolj enakomerno se bo spekel in še sočnejši bo. Sol dodajte kasneje, najbolje v obliki kakšne dobre omake.

Ribe
zar pa ne brez zelenjave ribeIzbirajte tiste vrste rib, ki imajo bolj čvrsto meso, kot so zrezki lososa in tuna, večje postrvi, brancin ... Ribe boste najlažje spekli v posebni mreži za pečenje rib na žaru, za škampe ali kozice lahko uporabite "posodo z luknjami". 

 

Zelenjava
Od zelenjave je za pečenje na žaru primerna naslednja.: polovica paradižnika, razrezan korenček, bučke, jajčevci, zar pa ne brez zelenjave zelenjavapaprika, čebula, koleraba in buče. Narezano zelenjavo lahko zavijete v aluminijasto folijo ali popečete v "posodi z luknjami". 

Svežo zelenjavo lahko postrežete kot solato (paradižnikova, iz stročjega fižola, ameriška solata), pa narezan korenček (lahko ga že doma blanširate, da bo mehkejši), papriko, mlade bučke, kumare... 

Koliko živil potrebujemo, da ne bomo metali proč?
Za eno osebo potrebujemo:

  • okrog 120 gramov mesa brez kosti ali 180 gramov mesa s kostjo (velja za vse vrste mesa skupaj). Če žar popestrimo s sirom in gobami, jih kupimo po okrog 30 gramov in za toliko zmanjšamo količino mesa; 
  • okoli 300 gramov zelenjave; 
  • ne več kot 120 gramov kruha na osebo. 

Za popestritev in osvežitev lahko pripravimo kakšno solato: krompirjevo, solato s kuskusom ali prosom (kuhanemu kuskusu ali prosu dodamo veliko sesekljanega peteršilja, drobnjaka in paprike ter zabelimo z oljem in limono). Solate pripravimo dan prej in jih dobro ohladimo. Za sladico lahko spečemo lahek biskvit ali postrežemo s sadjem. 

Kaj še potrebujete?

  • grebljico za oglje, - lopatico,
  • vilice in prijemalko na dolgih ročkah za peko živil na rešetki,
  • zaščitne rokavice,
  • vodo za gašenje v primeru požara,
  • vodo za umivanje rok (lahko si pomagate z vlažilnimi robčki in ostanki limon),
  • vejice začimb (rožmarin) za nanašanje omake na meso med pečenjem,
  • sončno kremo in klobuk.

Recept za originalni ameriški hamburger
zar hamburger

V znani ameriški kuharski knjigi Joy of cooking smo poiskali originalen recept za hamburgerje.

Potrebujete zelo grobo zmleto goveje meso (vrat, pleče, zunanje stegno) - prosite mesarja, naj vam ga zmelje dvakrat. Na pol kilograma mesa dodate žlico na drobno zmlete čebule ali čebulnega soka, žlico drobnjaka, pol decilitra goveje juhe (lahko tudi vino), lahko tudi žlico na drobno ribanega korenčka. Maso dobro premešajte in pustite čez noč v hladilniku, nato oblikujte meso. Če je meso bolj pusto, dodajte še žlico olja.

Naš nasvet
Piknik v naravi naj bo predvsem čas za druženje in veselje, zato pripravite enostaven jedilnik: ena vrsta mesa, zelenjava rdeče/oranžne in bele barve z žara, krompirjeva solata in sadje ter dovolj vode za gašenje žeje; tudi kakšna druga pijača je dobrodošla, vendar ne preveč, pa ne glede na to, ali gre za sladke ali alkoholne pijače. Kadar pripravljate piknik doma na vrtu, pa je seveda izbor hrane pestrejši, saj kuhinja in hladilnik nista daleč.

zar1

Žar: DA, zdravju škodljive snovi: NE
Vsako kuhanje živil pri visoki temperaturi, več kot 120 °C, še posebej pa mesa, povzroči nastanek zdravju škodljivih spojin, ki so prepoznane kot rakotvorne. Z uživanjem hrane, pečene na visoki temperaturi, se poveča možnost za nastanek raka. Največ teh spojin nastane med pečenjem živil na žaru in pri cvrenju, saj je temperatura pri teh načinih priprave po navadi visoka - med kuhanjem v vodi skoraj ne nastajajo. Pri (nepravilnem) pečenju na žaru se tvorita dve rakotvorni snovi. Prva je t. i. HCA (heterociklični amini), ki se tvori na zažganih delih mesa, druga pa je t. i. PAH (policiklični aromatični ogljikovodiki), ki je v dimu, ki nastane, ko med pečenjem maščoba iz mesa kaplja na oglje.  

Nastanek večjih količin teh spojin boste preprečili, če boste pravilno pripravili oglje za žar. Preden se lotite pečenja, preverite, ali oglje morda še gori s plamenom ali pa samo še žari, kar je pravilno. Rešetko nastavite dovolj visoko, da bo temperatura pečenja nižja od 200 °C. In kako ugotovite, če je temperatura rešetke primerna, da lahko nanjo položite meso? S preprostim preizkusom: držite roko nekaj centimetrov nad rešetko in počasi izgovorite npr. Škofja Loka. Če vam roke med tem zaradi vročine ne bo treba umakniti, bo temperatura kar pravšnja. 

Če se je meso kljub temu med peko delno zažgalo, odstranite počrnele dele z mesa ali drugih živil in jih zavrzite. Ne moremo popolnoma preprečiti nastanka spojin HCA in PAH, lahko pa omilimo njihove učinke z dodajanjem česna, rožmarina, paprike ter sončničnega olja, hkrati pa naj bi zaužili še svežo zelenjavo in sadje. Pomaga tudi dodatek limoninega ali limetinega soka tik pred serviranjem. 

Na žar ne sodijo mesni izdelki, ki imajo dodano nitritno sol (šunke, klobase, hrenovke …). Iz nitritov in nitratov (to so konzervansi) med pečenjem nastanejo rakotvorni nitrozamini.

Večina okužb s hrano in vodo se zgodi poleti, zato pazite na higieno (za umivanje rok lahko uporabite tudi ostanke limon) in vzdržujte hladno verigo. Hladilno torbo ohladite en dan prej tako, da vanjo položite zamrznjene plastenke vode. Tudi sokove lahko zamrznete in ob tajanju bodo sproti hladili tudi vsebino hladilne torbe. Postrežena živila smejo biti na mizi največ dve uri, da so še varna za uživanje; seveda, če ni zunaj izjemno vroče.

Avtorica: Marjana Peterman 

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA