Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varnost in zanesljivost
Varnost in zanesljivost
21. januar 2019

Leto 2018 bo v svetu avtomobilizma zagotovo veljalo kot nekaj posebnega. Začetek veljave novega standarda meritev izpustov (od 1. septembra 2018 morajo vsi avtomobili ustrezati standardu WLTP) je glavni krivec, da se je bera novih avtomobilov zdesetkala. To kažejo tudi rezultati preizkusnih trkov Euro NCAP, na katerih so preizkusili le 23 avtomobilov, kar je le tretjino toliko kot v letu 2017. A to ne pomeni, da so rezultati kakor koli manj pomembni.

Lanski preizkusni trki v oceni prvič upoštevajo sposobnost avtomobila, da ustavi (ali vsaj zmanjša hitrost), ko se pred njim nepričakovano znajde kolesar. Rezultati preizkusa so del ocene za zaščito šibkejših udeležencev (skupaj z oceno zaščite pešca ob trku in zaviranja pred pešcem). Tistim z najboljšo oceno tudi ta zahtevna naloga ni pomenila večjih težav, kar ponovno dokazuje, kako napredni so (lahko) sodobni avtomobili pri aktivni varnosti. Od avtomobilskih tovarn takšen pristop zahteva precejšnje napore, a se vsaka naložba v varnost prej ali slej izkaže za dobro, saj se na ta način lahko izognemo marsikateri žrtvi v cestnem prometu.

Tabela: Ocene Euro NCAP v letu 2018 (kliknite za povečavo)

preizkusni trki euro nacap-2018 tab

Kaj se zgodi, ko razvoj ne sledi sodobnim smernicam, je drugo leto zapored dokazal primer ponovnega preizkusa starejšega avtomobila (prvič so ga preverili leta 2011, takrat je dobil 4 zvezdice). Fiat Panda je v zadnjih sedmih letih dobila le malo popravkov, varnostnih očitno sploh ne, saj na lanskem trku, po precej ostrejših merilih, ni dobila niti ene zvezdice. Lahko se sicer pridušamo, da je kritično oceno (zgolj sedem odstotkov) dobila pri varnostni opremi, ki je v letu 2011 skoraj nismo poznali – vsaj ne serijsko vgrajene v majhnih avtomobilih, a Panda ima težave tudi pri zaščiti otrok, hkrati pa na trgu tekmuje s konkurenco, ki je tudi pri varnostni opremi vsaj v območju treh zvezdic (Suzuki Jimny). Obenem je pogorela tudi pri zaščiti odraslih, kjer ima s 45 odstotki točk daleč najslabšo oceno med vsemi lani preverjenimi avtomobili.

Da pri koncernu FiatChrysler ne dajo prav veliko na varnost svojih avtomobilov, je lani žalostno dokazal še popolnoma novi Jeep Wrangler. S polovico točk za zaščito odraslih, manj kot polovico točk za zaščito šibkejših udeležencev in zgolj tretjino točk za varnostno opremo si ni zaslužil več kot ene same zvezdice. Glede na ta rezultat ima tudi Suzuki Jimny popolnoma spodobno aktivno in pasivno varnost, pa čeprav se s tremi zvezdicami ni ravno izkazal.

Bolj smo lahko zadovoljni, da je trojček velikoprostorcev (Citroën Berlingo, Opel Combo in Peugeot Rifter), ki so zgrajeni na isti osnovi in namenjeni predvsem družinski uporabi, brez težav dosegel štiri zvezdice, peto pa je izgubil pri zaščiti šibkejših udeležencev. Enako velja za konkurenta, Forda Tournea Customa, ki je ob štirih zvezdicah dobil za odtenek višje ocene po posameznih kategorijah.

Vsi preostali lani preizkušeni avtomobili so dobili najvišjo skupno oceno, torej pet zvezdic. Seveda so tudi med njimi razlike. Volvo XC40 nudi najboljšo zaščito odraslih (spredaj sedečih) potnikov. Otrokom najbolj prijazna sta Mazda 6 in Mercedes-Benz razreda A, stuttgartski avtomobil nižjega srednjega razreda se je najbolje izkazal še pri zaščiti šibkejših udeležencev. Največ varnostne opreme ima vgrajene novi Audi Q3. Omeniti velja, da so lani prvič preverili avtomobil z vodikovim pogonom. Hyundai Nexo je dobil pet zvezdic, prav tako sta najvišjo skupno varnostno oceno dobila dva električna avtomobila, Jaguar I-Pace in Nissan Leaf.

Lani je Euro NCAP vse avtomobile preizkušal zgolj s serijsko opremo, saj so avtomobilske tovarne očitno ugotovile, da se jim ne splača varčevati in varnostno opremo ponujati zgolj v najdražjih opremskih paketih ali celo v njih zgolj za doplačilo. Žal pa to ne pomeni, da boste vseh varnostnih dodatkov deležni že v najcenejšem modelu, pri Euro NCAP kot serijski avtomobil namreč upoštevajo tistega, ki ga bo po predvidevanjih na evropskih trgih izbralo največ kupcev.

Pri Euro NCAP vsako leto izberejo tudi avtomobile, ki so najbolj varni v svojem razredu. Tokrat je podeljenih nagrad nekoliko manj, saj je bilo preizkušenih premalo avtomobilov, da bi jih lahko razdelili v vseh razredih. V letu 2018 je najbolj varen avtomobil postal Mercedes-Benz razreda A, ki je tudi zmagovalec med majhnimi družinskimi avtomobili. Lexus ES se je najbolje izkazal med velikimi družinskimi avtomobili, prav tako je postal najbolj varen v kategoriji priključnih hibridov in električnih avtomobilov, Hyundai Nexo pa je varnostno najbolj prepričljiv med velikimi športnimi terenci.

Samovozeči avtomobili? Na cestah jih še ni.
Pri Euro NCAP so ob preizkusnih trkih lani opravili še zanimivo primerjavo sposobnosti funkcij, zaradi katerih nekatere avtomobilske tovarne govorijo kar o samovozečih avtomobilih. Ugotovili so, da v preizkušenih modelih (Audi A6, BMW serije 5, DS7 crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz razreda E, Nissan Leaf, Tesla model S, Toyota Corolla in Volvo V60) elektronika sicer lepo pomaga vozniku, a mora ta še vedno ostati "buden" in imeti avtomobil vseskozi pod nadzorom.

Čeprav nekatere raziskave ugotavljajo, da več kot 70 odstotkov vprašanih meni, da so danes že naprodaj povsem samovozeči avtomobili, to preprosto ni res – niti enega ni, ki bi bil tega res sposoben. Voznik mora zato funkcije, kot sta radarski tempomat (sledi spredaj vozečemu avtomobilu in po potrebi samodejno ustavi) in vožnja med oznakami na cesti ("drži" avtomobil med črtami in po potrebi vsaj rahlo obrne volan, da ne zapelje na drugi pas), dobro poznati, jih izkoristiti, a se nanje ne zanašati. Kot primer kritičnega scenarija omenimo vrivanje avtomobila z drugega pasu, pri čemer so imeli preizkusni avtomobili precejšnje težave, saj niso dovolj hitro zmanjšali hitrosti in bi lahko prišlo tudi do naleta.

Glede na izsledke raziskave Euro NCAP opozarja avtomobilske tovarne, da v trženjskih materialih ne pretiravajo in raje sploh ne omenjajo možnosti samodejne vožnje. Kot poseben primer izpostavlja Teslo model S, ki resda izstopa in omogoča največji del tistega, kar si predstavljamo pod samodejno vožnjo, a to voznika lahko zavede, da se preveč sprosti, sistem pa vendarle ni popoln.

preizkusni trki euro nacap-2018 3

Avtor: Boštjan Okorn

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA