Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varnost in zanesljivost
Varnost in zanesljivost
27. februar 2018

Kar lepa bera avtomobilov je lani prestala preizkusne trke Euro NCAP. Nekateri tudi po dvakrat, saj je konzorcij, katerega pomembni del smo potrošniške organizacije, pri cenejših avtomobilih preveril modele tako s serijsko kot z dodatno varnostno opremo. Na ta način je takoj jasno, koliko k rezultatu pripomorejo sodobni varnostni pripomočki, povezani predvsem s pasivno varnostjo.

Letos je Euro NCAP praznoval okroglo obletnico, prve trke so namreč izvedli leta 1997. Najbrž si takrat marsikdo, predvsem pa ne industrija, ni predstavljal, kako pomembno vlogo bodo imele varnostne zvezdice pri snovanju novih avtomobilov. Če so v prvih letih preverjali predvsem zaščito potnikov v avtomobilih, so današnje ocene občutno boljši kazalnik varnosti celotnega avtomobila. Poleg zaščite odraslih in otrok ima pomembno vlogo zaščita pešcev, pri kateri je odločilna zasnova sprednjega dela avtomobila. V zadnjih nekaj letih lahko avtomobil dobi najvišjo oceno pet zvezdic le, če ima tudi ustrezno pasivno varnostno opremo, na primer zaviranje v sili in prepoznavanje pešcev, letos pa bodo dodali še test prepoznavanja kolesarjev.

Tabela: Ocene Euro NCAP v letu 2017 (kliknite za povečavo)

 euro ncap 1 2018 tab

Prav zadnja, decembrska serija rezultatov preizkusnih trkov, je lepo odgovorila na vprašanje, kako varni so avtomobili, zasnovani pred desetimi leti in več. Fiat Punto, ki je na trg prišel leta 2005, a je še vedno naprodaj, je za zaščito odraslih komaj dobil dve zvezdici, za zaščito otrok tri, za zaščito pešcev štiri zvezdice, a vse skupaj je "podrla" varnostna oprema, ki je ta avtomobil pravzaprav nima. Na koncu zato ni dobil niti ene zvezdice, in to v avtomobilskem razredu, kjer je pet zvezdic malodane standard–vsaj pri modelih z dodatno varnostno opremo.

Najboljši in najslabši
Pri zaščiti odraslih je lani kar nekaj modelov preseglo 90 % najvišje možne ocene, najbolj pa se je izkazal Volvo XC60 z 98 %. Slabo so se odrezali v članku euro ncap 1 2018 za 2017omenjeni Fiat Punto (51 %), Opel Karl (61 %) in Fiat 500 (66 %). Otroci so posebej slabo zaščiteni v Fordu Mustangu (32 %), Fiatu Puntu (43 %), Fiatu Doblòju (46 %) in Fiatu 500 (49 %), najbolj varno pa jih boste (seveda v ustreznem avtosedežu) naokrog vozili v Subaruju Imprezi oziroma XV, ki sta konstrukcijsko podobna in sta dobila 89 % ocene za zaščito otrok. Do pešcev je najbolj "krut" električni Citroën e-Mehari (48 %), ne veliko bolj prijazni so Fiat Punto (52 %), Fiat 500 (53 %) in Kia Picanto (54 %). Najvišjo oceno je s 85 % dobil VW Arteon. Temu, kar si pri Euro NCAP zamišljajo kot popolna varnostna oprema, so se najbolj približali Volvo XC60 (95 %), Volvo S90 in konstrukcijo enak Volvo V90 (93 %), slabo serijsko varnostno opremo pa imajo ob Fiatu Puntu, ki je sploh nima (0 %), še Alfa Romeo Giulietta, Citroën e-Mehari, Fiat Doblò, Kia Picanto, Kia Rio, Kia Stonic, Opel Karl, Suzuki Swift in Toyota Aygo (vsi s po 25 % najvišje možne ocene).

Drugo razočaranje je kultni športni avtomobil Ford Mustang, ki je v prvem preizkusnem trku konec januarja dobil zgolj dve varnostni zvezdici, tudi v tem primeru zaradi borne varnostne opreme. Julija je Ford ta model nadgradil z nekaj dodatki, ocena za varnostno opremo je zato boljša, a je Mustang vse prej kot varen za prevoz otrok, kjer je komaj zlezel nad tri zvezdice, kar pomeni, da tudi skupna ocena ne more biti višja.

Kako pomembno je za določene avtomobilske tovarne doseči vseh pet varnostnih zvezdic, dokazuje Honda, ki je pri julijskem trku modela Civic dobila zgolj štiri zaradi slabše zaščite otrok. Od konca septembra naprej so vse modele Civic nadgradili z novo stransko zračno varnostno blazino na zadnjih sedežih, zaradi česar je v ponovljenem trku ta model dobil najvišjo varnostno oceno. No, veliko manj na Euro NCAP stavijo pri Alfi Romeu, saj je Giulietta eden od redkih sodobnih avtomobilov v nižjem srednjem razredu z le tremi varnostnimi zvezdicami–pa pri tem sploh ni toliko odločilna varnostna oprema, saj meje štirih zvezdic ta avtomobil ne preseže niti pri zaščiti otrok.

Če smo začeli z nižjim razredom, z njim tudi končajmo. Velika večina dvojnih preizkusov, torej takšnih, pri katerih preverijo avtomobile s serijsko opremo in takšne z vgrajenimi opcijskimi (varnostnimi) dodatki, je povezana z majhnimi avtomobili. Lani so na ta način preverili učinkovitost dodatkov za pasivno varnost pri Kii Picantu, Kii Riu, Kii Stonicu, Nissanu Micri, Suzukiju Swiftu in Toyoti Aygu, pri čemer zadnjima dvema tudi z dodatno opremo ni uspelo doseči petih zvezdic.

euro ncap 1 2018 20 letMilijoni za desettisoče manj žrtev
Po nekaterih podatkih naj bi zaradi povečane varnosti avtomobilov, ki je posledica testov Euro NCAP, na evropskih cestah od leta 1997 umrlo najmanj 78.000 ljudi manj, kot bi jih, če bi se vozili v tako (ne)varnih avtomobilih kot pred dvajsetimi leti. Vse skupaj so v tem obdobju preizkusili več kot 1800 avtomobilov, za preizkuse pa odšteli dobrih 160 milijonov evrov.

Avtor: Boštjan Okorn

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA