Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varnost in zanesljivost
Varnost in zanesljivost
20. januar 2017

Konzorcij Euro NCAP, njen del je tudi organizacija ICRT (International Consumer Research and Testing), ki skrbi za usklajevanje primerjalnega testiranja potrošniških organizacij, je v lanskem letu pri preizkusnih trkih naredil pomemben korak k večji varnosti avtomobilov. Začeli so preizkušati, kako uspešno se obnese samodejno zaviranje pred pešci, predstavili pa so tudi dvojne rezultate pri avtomobilih, ki serijsko nimajo vgrajene veliko varnostne opreme. Med 18 lani preizkušenimi avtomobili jih ima 7 dvojne ocene.

favicon Preverite v NCAP primerjalniku zadnje rezultate testiranja varnosti avtomobilov

Dvojno ocenjevanje je namenjeno ozaveščanju potrošnikov, ki se pri nakupu novega avtomobila pri dodatni opremi premalokrat odločijo tudi za varnostne dodatke. Pri Euro NCAP si, kajpak, še naprej prizadevajo, da bi imeli že serijski avtomobili vgrajene čim več opreme, ki izboljša varnost in zaščito potnikov ter drugih udeležencev v prometu, a vsaj v prehodnem obdobju je izjemno pomembno, da potrošniki niso zavedeni z rezultatom avtomobila, ki ima vgrajene številne dodatke, a ga v salonih skorajda ni mogoče kupiti.

Dvojni rezultati vozila: primer Suzuki Baleno
ncap 1-2017 3
ncap 1-2017 4

Prav za vse avtomobile z dvojno oceno velja, da se je zaradi dodatne varnostne opreme izboljšala njihova skupna ocena. Večinoma je ta za eno zvezdico boljša kot pri osnovnem modelu, pri Suzukijevem Ignisu in Toyotinem Hiluxu pa je skupna ocena s slabih treh zvezdic poskočila na vseh pet zvezdic. Ob nakupu omenjenih avtomobilov zelo priporočamo, da se odločite za opcijske varnostne dodatke.

Če upoštevamo zgolj serijsko opremo, lanski rezultati preizkusnih trkov niso kdo ve kako zgledni. Kar tretjina avtomobilov je dobila zgolj tri varnostne zvezdice, res pa je na drugi strani enajsterica dobila pet zvezdic. Vidno je torej razslojevanje med po navadi cenejšimi modeli in tistimi, ki so za avtomobilske tovarne pomembnejši in jim zato namenjajo tudi večjo pozornost pri varnosti. Ob tem seveda ne moremo mimo dejstva, da bi še pred nekaj leti avtomobili, ki so lani dobili le tri zvezdice, zelo verjetno brez težav dosegli pet zvezdic.

Ocene Euro NCAP v letu 2016 (kliknite za povečavo)

ncap 1-2017 tab ocene

Euro NCAP je lani med teste prvič uvrstil preizkus samodejnega prepoznavanja pešcev. Gre za opremo, sestavljena je iz radarja, ta za merjenje razdalje uporablja radijske valove, lidarja, ki predmete pred avtomobilom prepoznava s snopom laserskih žarkov, in kamere, ki je sposobna prepoznati, da pred avtomobil stopa nepreviden pešec, zato samodejno sproži avtomobilsko zavoro. Sistem se je v vseh avtomobilih, v katerih so ga preizkusili, izkazal kot dopolnilo siceršnjemu samodejnemu zaviranju v sili in pomeni pomemben del najboljše varnostne ocene. Pri tem velja poudariti, da so pri Euro NCAP posebej zadovoljni z dejstvom, da postaja sistem za samodejno zaviranje za spredaj vozečim avtomobilom serijska oprema tudi v avtomobilih, ki jih prodajo največ, hkrati pa postaja prepoznavanje pešcev vse bolj pogost standard. Kar nekaj modelov je po podatkih avtomobilskih tovarn sposobnih na ta način preprečiti tudi trk s kolesarjem, a tega za zdaj pri Euro NCAP še ne preverjajo.

A zelo verjetno bodo v prihodnosti v testiranja Euro NCAP vključili tudi ta preizkus, saj je postalo očitno, da avtomobilske tovarne zavoljo velike popularnosti rezultatov preizkusnih trkov in varnostnih preizkusov dodajajo svojim modelom vse več uporabnih varnostnih pripomočkov. Navsezadnje je tako tudi prav, saj sodobna varnostna oprema poskrbi, da do trčenja sploh ne pride (ali pa so posledice manj hude), zaradi česar bi morala biti še toliko bolj pomemben del avtomobila.

Lahki štirikolesniki so še vedno nevarni
Ko so leta 2014 prvič predstavili rezultate preizkusnih trkov lahkih štirikolesnikov, so si pri Euro NCAP bržkone mislili, da bodo ob ponovitvi dve leti kasneje ncap 1-2017 5doživeli tudi kakšno pozitivno presenečenje. A se to žal ni zgodilo. Kljub prirejenemu testu in točkovanju je le enemu modelu uspelo splezati do dveh varnostnih zvezdic. Lahki štirikolesniki so sicer posebna kategorija, ki jo lahko vozijo tudi tisti brez vozniškega dovoljenja za osebni avtomobil (denimo mladi). So sicer cenejši kot avtomobili, a že z nekaj opreme dosežejo ceno običajnih avtomobilov nižjega razreda. Seznam opreme, ki pomaga k večji varnosti, pa je pri njih zelo boren, tudi serijsko tovrstni avtomobili nimajo vgrajene niti najbolj osnovne opreme, na primer zračnih varnostnih blazin. Med lani preizkušenimi je zračna varnostna blazina kot opcija na voljo le pri modelu Ligier M.GO, pa še to le za voznika in tudi zanjo se je na preizkusnem trku izkazalo, da je neučinkovita. Enake trke kot z lahkih štirikolesniki so izvedli tudi z majhno Toyoto IQ, ki rabljena ne stane dosti več kot lahki štirikolesnik, a je kljub svoji starosti (prvič so jo predstavili že več kot pred sedmimi leti) bistveno varnejša od sodobnih lahkih štirikolesnikov. Pri konzorciju Euro NCAP so opozorili, da bi morali lahki štirikolesniki ustrezati enakim standardom kot običajni avtomobili, saj navsezadnje na delu trga tekmujejo z njimi. Kupci pa, tudi zaradi precej visoke cene, menijo, da bodo dobili podobno varno vozilo, kot so ga vajeni iz sveta osebnih avtomobilov.

Lahki štirikolesniki, preizkušeni v letu 2016 (kliknite za povečavo)

ncap 1-2017 tab stirikolesniki

Prihaja "zeleni NCAP"?
Konzorcij Euro NCAP za leto 2017 pripravlja pilotski projekt, s katerim želijo potrošnikom posredovati informacije o okoljski sprejemljivosti avtomobilov. Njegovo delovno ime je "Green NCAP", najverjetneje pa bodo projekt izpeljali posebej, torej poleg običajnega programa preizkusnih trkov. Podrobnosti o načinu preverjanja porabe goriva in izpustov v času priprave prispevka še niso bile znane, vsekakor pa je lahko "zeleni NCAP" dobra popotnica za izboljšave pri okoljski sliki sodobnih avtomobilov.
ncap 1-2017 adult ncap 1-2017 child ncap 1-2017 pedestrian ncap 1-2017 safety

Avtor: Boštjan Okorn

Ko ste ravno pri koncu brezplačno dostopnega članka …
Zveza potrošnikov Slovenije je nevladna organizacija – društvo – in se financira iz članskih prispevkov svojih članov, donacij fizičnih oseb in donacij dela dohodnine. Ker smo prepričani, da je naše delovanje in informiranje pomembno, tudi za zaščito vaših potrošniških interesov in pravic, vas prosimo, da nas pri našem delu podprete:

gdohodnina2 gclan2 gnakazilo2

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA