Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varnost in zanesljivost
Varnost in zanesljivost
16. januar 2020

Lansko leto je ponovno potrdilo, da so preizkusni trki Euro NCAP standard za varnost avtomobilov v Evropi, saj so kljub zaostrenim in obogatenim preizkusom številni avtomobili kot za šalo dosegli najvišjo oceno pet zvezdic. To je zelo dobra novica za kupce, saj je varnostna oprema pogosto na voljo že v serijski opremi, hkrati pa se je ponovno izkazalo, da na varnost ne vpliva izbira pogonskega sklopa. Med najbolje ocenjenimi je tako kar nekaj električnih avtomobilov.

Kako dobro sodobni avtomobili ščitijo potnike, dokazujejo lanski rezultati preizkusa zaščite odraslih in otrok. Povprečna ocena se je v primerjavi z letom 2018 pri zaščiti odraslih povzpela z 88 odstotkov na zavidljivih 91, pri zaščiti otrok pa z 81 odstotkov na 86. Celo najnižji oceni 73 in 70 odstotkov sta povsem spodobni, a pri sodobnih avtomobilih je standard že nekaj let višji. To dokazujeta, denimo, Seat Alhambra in Volkswagen Sharan, enoprostorca, izdelana na isti osnovi, ki sta na trgu že vrsto let in sta pred devetimi leti s podobnim rezultatom brez težav prišla do petih zvezdic, zdaj sta dobila štiri – kar je za tako priletna avtomobila še vedno dober rezultat. Jeep Cherokee, ki je pri obeh omenjenih ocenah med najslabšimi, je na drugi strani nov avtomobil, ki pa mu, tako kot številnim drugim iz koncerna Fiat Chrysler, ne uspe slediti konkurenci. Med vsemi se je sicer tudi pri zaščiti potnikov najslabše odrezal kitajski električni avtomobil Aiways U5, za katerega dvomimo, da bo množično uporabljan. Na drugi strani velja omeniti izjemen rezultat, ki ga je dosegla Mazda CX-30, saj je za varnost odraslih dobila kar 99 odstotkov ocene.

ncap2019

Pomen zvezdic
zvezde55Na splošno dobra zaščita pri trku. Avtomobil je opremljen s sodobno in kakovostno delujočo varnostno opremo, ki zmanjšuje možnost nezgode.

zvezde44Na splošno dobra zaščita pri trku, v avtomobil je vgrajen del sodobne opreme za izogibanje nezgodi.

zvezde33Povprečna do dobra zaščita potnikov pri trku, avtomobil nima veliko opreme za izogibanje nezgodi.

zvezde22Zgolj osnovna zaščita pri trku, avtomobil sploh nima opreme za izogibanje nezgodi.

zvezde11Omejena zaščita pri trku.

Spomnimo: pri zaščiti odraslih ne ocenjujemo samo zaščite med čelnim in bočnim trkom, temveč tudi učinkovitost zaviranja v sili pri mestnih hitrostih in sposobnost strukture sedežev, da zmanjša nevarnost zloma vratnih vretenc ob naletu drugega avtomobila. Oceno zaščite otrok poleg zaščite pri čelnem in bočnem trku sestavljajo še podrobnosti, ki so pomembne za učinkovito uporabo otroških avtomobilskih sedežev, preverimo tudi, kako preprosto jih je namestiti v vozilo.

Viden napredek je bil dosežen pri zaščiti šibkejših udeležencev v prometu. V to skupino so najprej spadali zgolj pešci, ocenjevali so, kako učinkovito sprednji del avtomobila ublaži udarec. Od leta 2018 je v oceni upoštevana tudi učinkovitost sistema za preprečevanja trka s pešcem in kolesarjem.

Povprečna ocena 70 odstotkov je bila lani za eno odstotno točko višja od predlanske, najboljša modela, športni BMW Z4 in limuzinski Mercedes-Benz CLA, pa se lahko pohvalita z 91 odstotki. Najslabše, s 45 odstotki, jo je pri tem odnesel Aiways U5, med bolj množično uporabljanimi pa je le
52 odstotkov dobila Kia Ceed s serijsko varnostno opremo. Ko ima ta avtomobil vgrajene varnostne dodatke, je za 16 odstotnih točk bolj prijazen šibkejšim udeležencem v prometu.

Povprečna ocena varnostne opreme se je lani celo zmanjšala za eno odstotno točko na 74 odstotkov. Pri tem merilu imajo avtomobili torej še nekaj rezerv, večinoma se ocene gibljejo pod 80 odstotki, a so izjeme – v obe smeri. V pozitivno je vse premagal ameriški izdelovalec električnih avtomobilov Tesla. Oba preizkušena modela, Model 3 in Model X, sta namreč prejela visokih 94 odstotkov, kar pomeni, da je vgrajena oprema učinkovito ščitila pred nezgodo. V tem ocenjevanju se namreč prikazuje učinkovitost sistema za stabilnost (ESC), delovanje zaviranja v sili pri velikih hitrostih, opozarjanje in zadrževanje avtomobila znotraj označevalnih črt in kakovost asistence pri upoštevanju hitrostnih omejitev. Da na oni strani Atlantika vse vendarle ni tako pozitivno, spet dokazuje Jeep Renegade s precej nižjo oceno varnostne opreme (58 odstotkov), najslabše pa so se odrezali trije mestni avtomobili iz koncerna Volkswagen (Seat Mii, Škoda Citigo in VW Up!) ter med slabimi že omenjeni kitajski Aiways U5.

Kako brati rezultate?
Konzorcij Euro NCAP že od vsega začetka (leta 1997) raven varnosti preizkušenih avtomobilov prikazuje z zvezdicami. Najbolj varni avtomobili dobijo pet zvezdic, najmanj varni lahko ostanejo celo brez njih. Obstaja tudi možnost, da je zadnja zvezdica prečrtana, kar pomeni, da so meritve sicer pokazale določeno raven zaščite potnikov, a bi zaradi zlomljenih delov v notranjosti avtomobila (denimo koščki ostre plastike) potnik lahko dobil tako hude poškodbe, da nesreče ne bi preživel.

Ker si želimo, da so avtomobili varni po vseh merilih, pri ocenjevanjih Euro NCAP upoštevajo točkovne meje, do katerih morajo avtomobili priti pri vsakem od štirih meril, da bi lahko dosegli določeno število zvezdic. Pri Euro NCAP sčasoma niso povečevali števila zvezdic, ampak teste redno osvežujejo, zaostrujejo merila in dodajajo nove preizkuse oziroma preverjanja. Ob pregledu rezultatov je zato treba upoštevati tudi letnico, primerjave ocen med leti so smiselne samo, če sprememb pri testiranju ni bilo oziroma so bile majhne. Zadnja sprememba je bila opravljena v letu 2018, lani so preizkušali po enakih merilih.

Od leta 2016 se pri nekaterih avtomobilih lahko pojavita dve oceni. Prva prikazuje raven varnosti avtomobila s serijsko varnostno opremo (v preglednici označena kot serijska), druga pa z varnostnimi dodatki, ki so na voljo v najboljših paketih opreme ali za doplačilo (v preglednici označena kot varnostna). Na ta način potrošniki bolj jasno razumejo razliko, ki jo prinese sodobna varnostna oprema. Več informacij in podrobne rezultate za vse preizkušene avtomobile si lahko ogledate na www.euroncap.com.

Avtor: Boštjan Okorn

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA