Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Okolje in poraba goriva
Okolje in poraba goriva
16. november 2015

Ker se dogodki, povezani z vgradnjo opreme za prilagajanje vrednosti izpustom v vozila znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen, vrstijo iz dneva v dan, smo se odločili, da pripravimo posebno zbirno stran, na kateri vas bomo obveščali o zadnjih novicah s tega področja. Še več poglobljenih informacij in podatkov bomo poslali vsem, ki so se prijavili in vnesli podatke o sebi in svojem avtomobilu s spornim motorjem.

postanite clan2016

Nekaj splošnih informacij o zadevi Volkswagen

Kaj je Volkswagen naredil narobe?
Koliko in katera vozila so prizadeta?
Ali naj se lastniki oglasijo v servisnih delavnicah, da bodo preverili njihov avtomobil?
Ali se lahko z avtomobilom, ki ima goljufivo programsko opremo, sploh še vozimo?
Ali lahko zaradi te goljufije ostanete brez prometnega dovoljenja?
Ali bi lahko kupci odgovarjali zaradi pretiranega onesnaževanja?
Ali bi lahko, torej, za preveliko onesnaženje odgovarjal Volkswagen?
Zakaj so pomembni čim nižji izpusti?
Zakaj opreme za prirejanje vrednosti izpustov niso odkrili že prej?
Zakaj bi tovarna sploh vgradila opremo za prirejanje vrednosti izpustov?
Kakšen je možen vpliv opreme za prirejanje izpustov na lastnike prizadetih avtomobilov?
Kakšne pravice imajo potrošniki, lastniki prizadetih avtomobilov?
Ali se lahko zgodi, da je oprema za prirejanje izpustov vgrajena tudi v avtomobile drugih znamk?
Ali avtomobilske tovarne potrošnike zavajajo samo pri vrednosti izpustov?
Kaj bo treba storiti za izboljšanje stanja na področju testiranja?
Kaj mora storiti Volkswagen, da bo izboljšal svoj ugled med potrošniki?

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Kaj je Volkswagen naredil narobe?
18. septembra 2015 je ameriška agencija za okolje EPA objavila, da je Volkswagen priznal vgradnjo in uporabo opreme za prilagajanje vrednosti izpustov (defeat device) v avtomobilih z dizelskim motorjem, da bi na ta način ustrezali zakonsko določenim vrednostim v ZDA. Takšna oprema namreč zazna uradni testni cikel, ki je precej drugačen od običajne vožnje, in zato motor med testom preklopi na poseben režim delovanja, med katerim so količine izpustov ustrezno nižje. Med običajno vožnjo so ti avtomobili zato v zrak izpustili tudi do 40-krat več dušikovih oksidov (NOx) kot v laboratoriju.

Koliko in katera vozila so prizadeta?
Na splošno so prizadeti vsi avtomobili iz koncerna Volkswagen (znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen) z motorjem tipa EA 189, ki ustreza okoljskim standardom euro 5. Gre za turbodizelski motor TDI z neposrednim vbrizgom goriva in prostorninami 1,2-, 1,6- in 2,0 litra. Po podatkih slovenskega zastopnika za Volkswagen goljufive programske opreme ni v avtomobilih z novejšimi motorji, ki ustrezajo okoljskim standardom Euro 6. Po posameznih znamkah so te tri motorje vgrajevali v naslednje modele:

  • Audi: A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 in Q5.
  • Seat: Leon, Altea, Exeo, Toledo in Alhambra.
  • Škoda: Roomster, Octavia in Superb.
  • Volkswagen: Golf, Jetta, Beetle, Tiguan, Passat, Sharan, Caddy in Amarok.

Po vsem svetu naj bi imelo motorje s sporno programsko opremo več kot 11 milijonov vozil, 8 milijonov se jih vozi po evropskih cestah. Po podatkih podjetja Porsche Slovenija, ki pri nas zastopa vse štiri znamke, so v Sloveniji odkrili 34.291 prizadetih vozil, lahko da se jim je kakšno, uvoženo, tudi izmuznilo. Ali je vaš avtomobil med njimi, lahko preverite z vpisom številke šasije (VIN), ki jo najdete v servisni knjižici ali na spodnjem delu vetrobranskega stekla, na naslednjih povezavah:

  • Audi, 3888 vozil v Sloveniji
  • Seat, 2145 vozil v Sloveniji
  • Škoda, 6173 vozil v Sloveniji
  • Volkswagen, 22.085 vozil v Sloveniji

Ali naj se lastniki oglasijo v servisnih delavnicah, da bodo preverili njihov avtomobil?
To ne bo prav nič pomagalo. Težave je povzročila programska oprema, ki skrbi za nadzor motorja, pooblaščeni serviserji pa do nje nimajo dostopa in je, torej, ne morejo spremeniti. Prav tako trenutno ni na voljo nova različica programske opreme. Še vedno ostaja vprašanje, ali bo spremembo sploh mogoče izvesti samo preko kabla ali pa bo treba zamenjati kakšen del v avtomobilu. Volkswagen po njihovih podatkih trenutno išče najbolj ustrezno rešitev, s katero bodo odpravili zavajajočo napako.

Ali se lahko z avtomobilom, ki ima goljufivo programsko opremo, sploh še vozimo?
Vsekakor, če je, seveda, ustrezno registriran in zavarovan. Registracija bo ostala veljavna tudi, ko se bo uradno izkazalo, kateri so prizadeti avtomobili.

Ali lahko zaradi te goljufije ostanete brez prometnega dovoljenja?
Najverjetneje ne. Tega bi vam lahko vzeli, če bi po registraciji karkoli spreminjali na avtomobilu in tega ne bi homologirali. V primeru goljufive programske opreme pa vi, kot kupec zanjo niste vedeli in avtomobila po registraciji niste spreminjali.

Ali bi lahko kupci odgovarjali zaradi pretiranega onesnaževanja?
Teoretično morda, a v tem primeru je to zelo neverjetno. Na cestah je veliko avtomobilov, ki izpustijo še bistveno večje količine škodljivih plinov, da o ostalih napravah (kamini, oljne peči ...), pri katerih so izpusti povsem legalno občutno višji, sploh ne govorimo.

Ali bi lahko, torej, za preveliko onesnaženje odgovarjal Volkswagen?
Za razliko od ZDA na tej strani Atlantika to ni mogoče. Bo pa Volkswagen zagotovo odgovarjal za goljufijo, saj je z vgrajeno programsko opremo preprečil, da bi vozniki vrednosti, izmerjene v laboratoriju, dosegali tudi v vsakdanjem prometu.

Zakaj so pomembni čim nižji izpusti?
Izpušni plini iz motornih vozil vsebujejo številne škodljive snovi, med njimi so tudi dušikovi oksidi (na kratko NOx). Dovoljeno količino izpusta NOx določajo tako ameriški kot evropski predpisi. Previsoka koncentracija dušikovih oksidov v zraku namreč povzroča številna obolenja dihalnih poti, med drugim tudi astmo, zmanjšano rast pljuč pri otrociih in bronhitis. NOx vplivajo tudi na evtrofikacijo, torej povečano rast alg v stoječih vodah, kar zmanjšujejo kakovost voda.

Zakaj opreme za prirejanje vrednosti izpustov niso odkrili že prej?
Tako v ZDA kot v EU avtomobilske tovarne navajajo zgolj vrednosti izpustov, izmerjene v laboratoriju. Tudi dodaten nadzor, ki ga izvajajo v ZDA, poteka v laboratorijskih razmerah ob uporabi standardnega testnega cikla, zato takšnega dodatka z uradnimi merjenji sploh ne bi bilo mogoče odkriti. Preizkus na cesti, ki sta ga skupaj izvedla Mednarodni svet za čisti transport (ICCT) in univerza zahodne Virginije, je razkril, da je izpustov v realnih razmerah tudi do 40-krat več kot v laboratoriju. Izsledke so predstavili ameriškim oblastem, ki jim je Volkswagen na koncu priznal, da je uporabljal posebno programsko opremo.

Zakaj bi tovarna sploh vgradila opremo za prirejanje vrednosti izpustov?
Pred nakupom avtomobila potrošniki preverjajo različne kriterije, vse več jih je pozornih tudi na okoljski in zdravstveni vidik škodljivih izpustov. Številni potrošniki so zato avtomobil kupili tudi na podlagi zelenih trditev v prodajalčevih oglasnih sporočilih, pa tudi z zavedanjem, da avtomobili na pošten način dosegajo meje vrednosti izpustov, ki so določene v zakonodaji. Volkswagen je priznal, da je opremo za prirejanje izpustov vgrajeval tudi v avtomobile, ki so bili naprodaj v Evropi, znano naj bi bilo tudi, da je vgrajena programska oprema sposobna zaznati tudi evropski testni cikel.

Kakšen je možen vpliv opreme za prirejanje izpustov na lastnike prizadetih avtomobilov?
Volkswagen in njegov slovenski zastopnik zagotavljata, da so vozila varna za vožnjo, a je hkrati tudi res, da v zrak izpuščajo več škodljivih snovi, kot bi smela po standardu Euro 5 in glede na navedbe v tehničnih podatkih. Zato bo Volkswagen organiziral vpoklic vse prizadetih avtomobilov, ki naj bi se začel v začetku leta 2016, trajal pa bo predvidoma vse do konca leta. Pri večini avtomobilov naj bi zgolj spremenili programsko opremo in s tem odstranili kodo, ki prireja vrednosti izpustov, le pri 1,6-litrskem dizelskem motorju bo očitno potreben večji poseg – podrobnosti Volkswagen še ni sporočil. Poseg bo za lastnike vozil brezplačen, potrošniške organizacije smo od Volkswagna zahtevale tudi, da pokrije vse ostale stroške, denimo, nadomestnega vozila. Vsekakor bo avtomobil po opravljenem popravilu moral dosegati na papirju obljubljene vrednosti izpustov, če se bo slučajno zgodilo, da bo avtomobil porabil več goriva ali pa bodo zahtevani dodatni posegi (denimo dolivanje tekočin), bo potrošnik lahko uveljavljal odškodnino.

Kakšne pravice imajo potrošniki, lastniki prizadetih avtomobilov?
Najprej in najbolj pomembno: potrošniki imajo pravico, da njihov avtomobil ustreza specifikacijam, določenim v prodajni pogodbi. Kakšršna koli popravila ali spremembe, ki morajo zagotoviti skladnost s standardi, morajo biti povsem brez stroškov za potrošnika. Po slovenski zakonodaji lahko lastniki vozil, ki še niso stara dve leti, uveljavljajo pravice iz naslova stvarne napake, enako velja tudi za lastnike rabljenih vozil, ki so nakup opravili pred manj kot letom dni. Več informacij in konkretna navodila za uveljavljanje pravice iz stvarne napake najdete na tej povezavi. Poleg tega in za vse ostale pa velja, da bodo od Volkswagna lahko zahtevali odškodnino za nastalo škodo, vključno z možnim povečanim stroškom za gorivo, stroški kasnejših servisov (dolivanje tekočin), izgubo zaradi padca vrednosti rabljenega vozila in podobno. O vsem tem vas bomo sproti obveščali, še več poglobljenih informacij in podatkov bomo poslali vsem, ki so se prijavili in vnesli podatke o sebi in svojem avtomobilu s spornim motorjem.

Ali se lahko zgodi, da je oprema za prirejanje izpustov vgrajena tudi v avtomobile drugih znamk?
Dokler ne bomo dobili rezultatov izčrpnih preiskav avtomobilov vseh avtomobilskih tovarn, natančnega odgovora na to vprašanje ni mogoče podati. Jasno pa je, da so testi v običajnem prometu pokazali, da dizelski avtomobili različnih znamk v povprečju za sedemkrat presegajo mejo novega standarda Euro 6 (pri čemer meritve, da avtomobili ustrezajo temu standardu in so torej lahko naprodaj, prihajajo iz laboratorijskega testa). Pri porabi goriva zadnji podatki kažejo, da povprečni evropski voznik presega laboratorijsko vrednost za skoraj 40 odstotkov – ta razlika se je v zadnjih letih bistveno povečala, še leta 2001 je bila samo 8 odstotkov.
Ali avtomobilske tovarne potrošnike zavajajo samo pri vrednosti izpustov?
Odkrita oprema za prirejanje izpustov je pravzaprav le zadnji del zgodbe o zavajanju, ki smo ga tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije že temeljito opisali. Med testom porabe goriva avtomobilske tovarne uporabljajo številne (ne sicer prepovedane, a vsaj vprašljive), kako vrednost čimbolj znižati. Sem sodijo preveč napolnjene pnevmatike, odstranjevanje opreme iz avtomobila, uporaba posebnih maziv, izklop vseh porabnikov in podobno. V zadnjih 15 letih se je položaj še bistveno poslabšal, saj raziskave ICCT kažejo, da se je razlika med povprečno uporabo na cesti (torej tisto, ki jo dosežejo potrošniki) in v laboratoriju izmerjeno porabo (ki jo podajajo avtomobilske tovarne v svojih dokumentih) povečal z 8 odstotkov v letu 2001 na 38 odstotkov v letu 2014. Italijanska potrošniška organizacija Altroconsumo je dva avtomobila (Fiat Panda in VW Golf) preizkusila v laboratoriju po uradnem testnem ciklu, meritve pa so pokazale do 50-odstotno odstopanje od uradnih tovarniških podatkov. V praksi to pomeni, da potrošnik na leto za gorivo odšteje okrog 500 evrov več, kot bi pričakoval glede na informacije iz kataloga.
Kaj bo treba storiti za izboljšanje stanja na področju testiranja
V Evropski uniji je trenutno najbolj pomembno, da vse izpuste škodljivih plinov začnejo preverjati tudi na cesti, torej izven laboratorija. Za meritve porabe goriva in izpustov CO2 je treba čimprej, a najkasneje v letu 2017 spremeniti tudi laboratorijski testni protokol z bolj realnim. A vse to ne bo dovolj, če Evropska komisija ne bo sprejela ustreznega sistema nadzora meritev, ki jih opravljajo avtomobilske tovarne. Pri takšnih meritvah bi morali sodelovati tudi avtomobili, ki se že vozijo po cestah, pri čemer bi sodelovali neodvisni testni centri, ki bi jih nadzirala Evropska komisija.
Kaj mora storiti Volkswagen, da bo izboljšal svoj ugled med potrošniki?
Evropska potrošniška organizacija BEUC je v imenu članic (med njimi tudi Zveze potrošnikov Slovenije) v pismu Volkswagnovi upravi poslala naslednje zahteve:
  • V vseh evropskih državah takoj prenehati z distribucijo in prodajo vseh avtomobilov, ki so bili opremljeni z opremo za prirejanje izpustov.
  • V celoti in natančno razkriti, v katera vozila, ki se vozijo po evropskih cestah, ste vgradili opremo za prirejanje izpustov.
  • Zagotoviti, da bo popoln vpoklic »prizadetih« avtomobilov v Evropi objavljen in izveden dosledno in na transparenten način, pri tem pa lastnike v celoti in podrobno obvestiti o vrsti, vsebini in namenu tehničnih analiz in sprememb, ki jih bodo opravili, o posledicah in učinkom na zmogljivost, varnost in standardne zahteve za »prizadete« avtomobile (še zlasti tiste, povezane z izpusti škodljivih plinov).
  • V povezavi z omenjenimi tehničnimi posegi zagotoviti, da lastnikom vpoklicanih avtomobilov ne samo, da ne bo treba plačati za stroške sprememb ali popravil, ki so potrebna za zagotovitev spoštovanja standardov, objavljenih pri oglaševanju, v pogodbi ali zahtevanih s strani zakonodajalca, pač pa tudi, da jim bodo zagotovili zadostna nadomestila v primeru, ko bodo zahtevani tehnični posegi negativno vplivali na zmogljivost avtomobila (denimo povečali porabo goriva). V času izvajanja posega lastnikom zagotoviti brezplačno nadomestno vozilo.
  • Ponuditi pravočasno finančno odškodnino za škodo, ki jo je posredno ali neposredno povzročila oprema za prirejanje vrednosti izpustov, vgrajena v avtomobil, ki so ga kupili potrošniki – vključno z zmanjšanjem vrednosti prizadetih avtomobilov.
  • Zagotoviti, da bodo po izvedenih spremembah ali popravilih »prizadeti« avtomobili na podlagi testov v realnih pogojih vožnje skladni z mejnimi vrednostmi izpustov, ki jih je določila Evropska unija, oziroma z oglaševanimi vrednostmi izpustov, če so te nižje.
  • Zagotoviti izpolnitev zahtevkov potrošnikov na podlagi potrošniške zakonodaje, vključno z odstopom od pogodbe, vračilom vplačanega denarja ali sorazmernim zmanjšanjem kupnine in povrnitvijo škode za morebitno izgubo.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA