Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Okolje in poraba goriva
Okolje in poraba goriva
24. november 2020

"ZPS podpira podražitev avtomobilov"? Ne, ZPS ne podpira podražitve avtomobilov! Podpira pa naložbe v podhranjeno oziroma neobstoječo alternativno infrastrukturo, do katere imajo potrošniki vso pravico! Podpira prizadevanja za učinkovit sistem trajnostne mobilnosti, v katerem potrošnikom avtomobil, ki večini gospodinjstev povzroča izjemno visoke stroške, ne bo nujna ali celo edina izbira.

Objava nasprotovanja novemu zakonu o davku na motorna vozila (ZDMV-1) je pri številnih potrošnikih sprožila nestrinjanje s stališčem Zveze potrošnikov Slovenije. Naše stališče se ne spreminja, a smo pripravili nekaj dodatnih pojasnil, da bo bolj jasno, upamo, da tudi bolje razumljeno.

Zakaj se ne strinjamo z načinom oblikovanja DMV? Ker smo prepričani, da:
1. Lestvica, po kateri je zasnovan davek, ne odseva namere, da bi ljudem približali okoljsko sprejemljivejše avtomobile. Razlika v višini davka glede na izbrani motor je pri posameznih modelih namreč prenizka, za povrh se bo DMV bolj znižal pri večjih, dražjih in bolj požrešnih avtomobilih – tudi, če ne upoštevamo ukinitve dodatnega davka na prestižne avtomobile. Ne pozabimo: avtomobili, ki jih kupujemo danes, bodo na cesti vsaj naslednjih 10 let.

2. Država se bo z novim načinom pobiranja davka odrekla precejšnji vsoti denarja, za katero bi bilo bolje, če bi jo namenili razvoju javnega potniškega prometa in ostalih oblik trajnostne mobilnosti – za podhranjenost je preveč pogost izgovor pomanjkanje denarja. To na prvi pogled res ni všečen predlog, a nujen, če želimo imeti čez desetletje infrastrukturo, ki bo ustrezala potrebam trajnostno naravnanega slovenskega potrošnika.

3. Če že plačujemo dodaten in na okoljske značilnosti vezan davek, bi morali zagotoviti, da je zasnovan na način, ki potrošnikom omogoča preprosto usmeritev v nakup avtomobilov, ki manj obremenjujejo okolje. Tako zbrani denar bi morali nameniti razvoju in vzpodbujanju trajnostnih oblik mobilnosti ter javni infrastrukturi po meri potrošnika, s čemer bi omogočili sistem učinkovite alternativne mobilnosti, zaradi katere bi se marsikdo lahko odrekel nakupu avtomobila.

Ob tem poudarjamo, da je stališče ZPS pomemben del skupnih prizadevanj potrošniških organizacij za zmanjšanje izpustov tako toplogrednih plinov kot tudi ostalih škodljivih snovi, ki jih že vrsto let izvajamo na ravni Evropske unije.

Davek na motorna vozila je samo en kamenček v velikem mozaiku prometne politike, ki nazorno kaže, v katero smer se premika Slovenija. Na prvem mestu so (še) vedno avtomobili, ki naj bodo potrošnikom na voljo po čim bolj ugodni ceni, vse ostalo (vključno s prostorom) se temu podreja. Ker takšna politika vztraja že (vsaj) od osamosvojitve, je pravzaprav povsem logično, da je avtomobil prva (in, žal, včasih tudi edina) izbira za številne slovenske potrošnike.

Vsakemu izmed nas bi moralo biti v interesu, da zaradi varovanja zdravja in izboljšanja kakovosti življenja Slovenija začne resno vlagati v alternativo osebnemu motornemu prometu. Tega pa ne bomo zmogli z nadaljnjo podporo avtomobilski industriji, pač pa le z načrtnim, dobro premišljenim prerazporejanjem denarja in vlaganjem v ostale oblike mobilnosti.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA