Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Okolje in poraba goriva
Okolje in poraba goriva
22. november 2018

Iz analize celotnih stroškov lastništva, ki smo jo pripravili v sodelovanju z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC je razvidno, da so avtomobili z alternativnimi pogoni skozi celotno življenjsko dobo stroškovno že primerljivi z dizelskim ali bencinskim pogonom. V nadaljevanju nas je zato zanimalo, kakšna je njihova dobavljivost, hkrati smo preverili še, kako privlačni so drugi modeli (občasne) uporabe avtomobila.

Razširjenost določenega pogona se ne kaže samo v njegovi omejeni dobavljivosti, temveč tudi v višji ceni. Raziskava organizacije Element Energy je pokazala, da je cena vozil v segmentih, kjer je na voljo malo modelov, za skoraj 2000 evrov višja, kot bi bila, če bi bilo izbire več. Nekatere podobne raziskave v preteklosti so pokazale, da so cene zaradi majhnega števila modelov z določenim pogonom lahko višje celo do 3000 evrov. V zadnjih letih se stanje na področju električnih vozil sicer izboljšuje, a je še vedno daleč od želenega.

417 običajnih in 45 elektrificiranih avtomobilov
Ob koncu lanskega leta je bilo v Evropi naprodaj 19 popolnoma električnih avtomobilov in 26 priključnih hibridov (večinoma s kombinacijo bencinskega in električnega motorja). Za primerjavo povejmo, da je bilo avtomobilov z bencinskim ali dizelskim motorjem 417, kar je devetkrat več. Poleg tega so avtomobili z alternativnim pogonom večinoma novi modeli, kar pomeni, da je vstop na trg zanje še težji, kot če bi bili zgolj ena od izvedenk obstoječih najbolj priljubljenih avtomobilov.

Napredek je vseeno viden – leta 2010 so bili na voljo le trije električni avtomobili (in nobenega priključnega hibrida), po napovedih naj bi do leta 2020 izbirali med vsaj 41 električnimi avtomobili in ravno toliko priključnimi hibridi.

Medtem ko bo približno polovica električnih avtomobilov spadala v najbolj prodajane avtomobilske razrede – od majhnih do srednje velikih, boste priključnega hibrida lažje našli med večjimi avtomobili. Zmanjšanje izpustov je pri njih najbolj očitno, hkrati cenovno lažje prenesejo dvojni pogon. Pri tem ne moremo niti mimo dejstva, da se z večjimi avtomobili vozimo dlje in da so priključni hibridi s tega stališča bolj primerna alternativa, ki po potrebi omogoča tudi uporabo običajnih bencinskih servisov.

Kaj nam sploh želijo prodati?
V avtomobilskih salonih bi lahko hitro dobili občutek, da nam alternativnih pogonov niti ne želijo prodati. Kot primer iz bližnje preteklosti lahko omenimo Opla Ampero-E (v ZDA Chevrolet Bolt), ki so jo v Evropi prodajali le v omejenih količinah, pri nas pa je pri uradnem uvozniku sploh ni bilo mogoče kupiti. Tako kot ne prve generacije Nissana Leafa, ki je na splošno najbolje prodajan električni avtomobil.

V naslednjih letih lahko pričakujemo, da bodo najavljeni avtomobili tudi zares v avtomobilskih salonih, a to še ne obeta bistvenega povečanja njihove prodaje. Tudi pri znamkah, kjer prodajajo električne avtomobile, ti niso postavljeni v ospredje, raziskava je celo pokazala, da prodajalci potencialne kupce
(pre)radi preusmerijo na klasične pogone. Eden od razlogov je lahko povezan z omejenim poznavanjem električnih avtomobilov, prav tako bi si posamezne znamke lahko prizadevale, da ne izgubljajo kupcev klasičnih pogonov, ker ti pač zahtevajo več vzdrževanja, s čimer ohranjajo delo v servisni mreži. K temu je treba prišteti še višjo maržo, ki jo prodajalci dobijo za dizelsko in bencinsko gnane avtomobile. Ob vsem naštetem je nekako logično, da električnih vozil ne porivajo ravno v ospredje, a vse omenjeno bo treba v prihodnosti še dodatno raziskati, tudi zato, ker bo na trgu več avtomobilov, z večjim dosegom, kar bo vsekakor vplivalo na zanimanje kupcev.

Lizing presenetljivo ugodnejši
Po analizi organizacije Element Energy, ki je poročilo pripravila skupaj s potrošniškimi organizacijami in najpomembnejšimi lizingodajalci, sodelovali pa so tudi predstavniki mednarodne avtomobilistične zveze, je strošek avtomobila z alternativnim pogonom v Evropi že danes zelo konkurenčen. Kot smo omenili že ob pregledu poročila o skupnih stroških uporabe avtomobila, je v Sloveniji to še bolj aktualno, saj ima vsak kupec ob razmeroma visoki subvenciji (7500 evrov za električni avtomobil in 4500 evrov za priključni hibrid) možnost najetja posojila pri Eko skladu po izjemno nizki fiksni obrestni meri (1,3-odstotni).

V tokratni analizi smo preverili povprečne cene 4-letnega lizinga 13 električnih vozil, 8 priključnih hibridov, 14 avtomobilov z dizelskim in 12 z bencinskim motorjem. Presenetljiva je ugotovitev, da lizingojemalec po štirih letih odplača manj vrednosti električnega avtomobila in priključnega hibrida, kar pomeni, da lizingodajalci pričakujejo, da bodo takšna vozila lahko prodali za višjo ceno – čeprav bi glede na vse posebnosti avtomobilov z električnim pogonom pričakovali ravno nasprotno. Neposredna primerjava znotraj razreda sicer ni mogoča, saj so avtomobili preveč različni, edina izjema je VW Golf, ki je na voljo v vseh štirih različicah, zato za ilustracijo posebej dodajamo povprečen delež odplačila za ta avtomobil.

alternativni pogoni stroski

Vrsta pogona Nakupna cena vozila (€) Polog (€) Mesečni obrok (€) Delež plačanega vozila po 4 letih (v %) Delež plačanega vozila VW golf po 4 letih (v %)
bencinski 21.408 2.180 318 70 75
ditelski 28.011 2.803 372 66 76
priključni hibrid 33.691 3.179 477 65 64
električni 25.888 2.996 371 63 66

Kaj pa alternativna mobilnost?
Kot smo že večkrat zapisali, se s kakršno koli spremembo pogonov stanje na cestah ne bo prav nič spremenilo – ob zdajšnjem številu avtomobilov (precej verjetno jih bo še več) bomo stali v kolonah tudi z električnim motorjem. To seveda ni najboljši obet za prihodnost osebnega prometa, zato smo v tokratno analizo vključili tudi stroške alternativ lastništvu avtomobila. Popolnoma jasno je, da ni vsaka alternativa za vsakogar, a zagotovo je med nami veliko takšnih, ki bi lahko svoj avtomobil prodali, a še vedno ostali dovolj mobilni – za nižjo ceno. V analizi smo preverili uporabo taksijev in drugih storitev prevoza z voznikom ter mobilnost kot storitev (denimo sistem souporabe vozil), nekoliko pa smo pogledali tudi v prihodnost, ko naj bi bila na voljo samodejna vozila, pri katerih smo preverili dva scenarija: da si takšno vozilo lastimo ali pa ga zgolj uporabljamo kot sodobni taksi.

Največ možnosti za drugačen tip mobilnosti imajo prebivalci večjih mest, tudi slovenskih, kjer bi bila za večino najboljša alternativa mobilnost kot storitev. Splača se namreč do približno 8000 prevoženih kilometrov na leto, medtem ko je za vse, ki z avtomobilom prevozijo manj kot 3500 kilometrov na leto, stroškovno najbolj primerna rešitev taksi. Lastni avtomobil je stroškovno najbolj učinkovita rešitev, če z njim na leto prevozimo okrog 15.000 kilometrov, a zgolj, dokler se ne bodo pojavili (električni) samodejni taksiji. Ti bodo imeli manj praznih voženj kot običajni, prav tako ne bo stroška za plačo taksista, zato bo strošek za lastnike nižji, pričakujemo lahko bolj ugodne tarife za uporabnike.

Kot posebno in najverjetneje tudi v prihodnosti ne najbolj privlačno možnost za večino lastnikov avtomobilov smo v analizo zajeli še možnost lastništva samodejnega vozila, ki ga v času, ko ga ne potrebujemo, izposojamo. Glede na tedensko število ur izposoje se letni strošek lastništva takšnega avtomobila lahko giblje med 8025 (40 ur izposoje) in 10.700 evri (10 ur izposoje), če upoštevamo 4-letno obdobje in prevoženih 15.000 kilometrov na leto. V primerjavi s stroškom avtomobila brez izposoje smo pri izračunu upoštevali dodatno izgubo vrednosti, strošek za gorivo, čiščenje in vzdrževanje, a na drugi strani voznik dobi povrnjen strošek izposoje, s katerim več kot pokrije dodatne stroške zaradi večje stopnje uporabe.

V prihodnosti bomo torej lahko skladno z lastnimi potrebami stroškovno precej nevtralno izbirali ne samo med različnimi tipi (čistejšega) pogona, temveč tudi med različnimi načini mobilnosti. Nekateri so se že uveljavili in lahko pričakujemo, da bo konkurence na tem področju vedno več. Pred nakupom novega avtomobila, sploh če ta ni prvi in edini v družini, zato že zdaj velja preveriti različne možnosti mobilnosti, saj lahko na ta način bistveno zmanjšamo strošek, ki ga imamo z vsakodnevno mobilnostjo.

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA