Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

07. julij 2022

Energijske pijače niso primerne za otroke in mladostnike. Odgovorno uživanje energijskih pijač pri zdravih odraslih praviloma ni problematično, a ciljna skupina proizvajalcev je vedno mlajša. V javnosti so premalo izpostavljena tveganja, povezana s sestavinami energijskih pijač in možnostjo škodljivih posledic za zdravje.

Trg energijskih pijač je eden najhitreje rastočih na svetu. Po podatkih Inštituta za nutricionistiko je prodaja v Sloveniji med letoma 2011 in 2019 narasla za približno 50 %.

O hitri rasti govorijo tudi podatki z ameriškega trga. Predvsem mladi pogosto uživajo energijske pijače. Po zadnjih slovenskih podatkih (2018) jih uživa že več kot 1/3 mladih med 11. in 17. letom oziroma vsak drugi 15-letnik. (vir: mednarodna študija Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju).

V članku preberite:

V čem je "skrivnost" energijskih pijač?

"Skrivnost" energijskih pijač je v kombinaciji sladkorja, ki zagotavlja energijo, in kofeina, ki spodbuja delovanje centralnega živčnega sistema, poveča pozornost in zmanjša zaspanost. Zaradi naštetega so energijske pijače zelo privlačne za mlade.

energijske-pijace-drobnogled-2

Po mnenju proizvajalcev so spodbujevalni učinki posledica interakcije med različnimi sestavinami (kofein, tavrin, d-glukuronolakton, sladkor), zato naj samo uživanje kave ne bi imelo enakega učinka.

Energijske pijače uživamo, kadar potrebujemo energijo, denimo ob športni aktivnosti ali kadar ne želimo zaspati, a ravno v teh primerih ima lahko uživanje večjih količin najbolj neželene posledice.

favicon Preberite več: Tržni pregled energijskih pijač - nam res "dajo krila"?

Zakaj so energijske pijače problematične?

Glavna sestavina energijskih pijač je kofein, ki v zmernih količinah ni škodljiv, vendar ga predvsem otroci in mladostniki kaj hitro zaužijejo preveč. Energijske pijače ga vsebujejo od 21 do 32 mg na 100 ml (več o tem izveste v tržnem pregledu).

Po podatkih Evropske agencije za varno hrano (EFSA) je največji še varen vnos kofeina za otroke in mladostnike 3 mg/kg telesne mase, kar pomeni, da ga 25 kilogramski otrok (okoli 8 let) že skoraj preseže z eno pločevinko (250 ml).

energijske-pijace-drobnogled-3

Ob zaužitju kofeina se po vrsti kemičnih procesov v možganih začne sproščati hormon adrenalin, ki povzroči razširitev dihalnih poti, pospeši srčni utrip in pretok krvi skozi mišice, zviša krvni tlak in količino sladkorja v krvi ter napne mišice.

Po podatkih Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) lahko uživanje energijskih pijač ob večjih telesnih naporih povzroči srčne aritmije ali celo hujše zaplete delovanja srčne mišice.

Poleg tega kofein v možganih blokira delovanje adenozina, kar omogoča budnost in večjo zbranost. Po prenehanju delovanja adrenalina pa nastopita utrujenost in depresija, zaradi česar ljudje navadno posežejo po novem odmerku kofeina.

Takšno ohranjanje telesa v neprestani pripravljenosti lahko dolgoročno povzroči razdražljivost in občutljivost ter motnje spanja. Ob dolgotrajnem uživanju se lahko na kofein razvije toleranca, zato ga moramo za enak učinek zaužiti vedno več.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Uživanje energijskih pijač je še bolj tvegano ob mešanju z alkoholnimi pijačami in ima lahko tudi usodne posledice. Kofein namreč delno zabriše delovanje alkohola. To pomeni, da se ljudje počutijo manj opiti, kot so v resnici. Takšno ravnanje lahko privede do slabosti, bruhanja, motenj zavesti, počasnega srčnega utripa in v najslabšem primeru do nezavesti. Opozorilo »Ne mešati z alkoholom« je zato nujno na vseh energijskih pijačah, a ga žal glede na rezultate našega tržnega pregleda od 16 pregledanih pijač kar 9 nima, med njimi tudi najbolj priljubljena znamka energijskih pijač.

Poleg kofeina energijske pijače vsebujejo še tavrin in d-glukuronolakton, spojini, ki sta sicer naravno prisotni v našem telesu in ju je EFSA potrdila kot varni za uživanje, a sinergijski učinki vnosa večjih količin skupaj s kofeinom še niso dobro raziskani.

Četrtina mladih uživa energijske pijače "kar tako"

Povečano uživanje energijskih pijač lahko pomeni nevarnost za javno zdravje, zlasti med mladimi. Evropska agencija za varnost hrane ocenjuje (2013), da jih uživa:

  • 30 % odraslih
  • 68 % mladostnikov
  • 18 % otrok, mlajših od 10 let.

Informacije staršev in osnovnošolskih učiteljev potrjujejo, da tudi v Sloveniji te pijače vedno pogosteje uživajo mladostniki in celo otroci, kar je pokazala tudi anketa med ljubljanskimi osnovnošolci (7. , 8. in 9. razred).

energijske-pijace-drobnogled-4

Izmed 280 osnovnošolcev jih 61 % uživa energijske pijače. Največkrat po pouku s prijatelji (36 %), na izletu (28 %) ali doma (24 %). Zadnji odgovor je še posebej skrb vzbujajoč, saj nakazuje, da imajo otroci te pijače na voljo v domačem hladilniku, kjer si jih preprosto postrežejo z vednostjo staršev.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Starši morajo energijske pijače prepoznati kot živilo, ki ni primerno za otroke – v nobeni okoliščini ali količini. Možgani otrok se še razvijajo, zato so veliko bolj občutljivi na kofein kot možgani odraslih. Uživanje lahko privede do glavobolov, migren, paničnih napadov in občutkov tesnobe. Ob čezmernem zaužitju kofeina se lahko pojavita tudi nemir in razdraženost ter tresenje mišic. Uživanje energijskih pijač lahko privede tudi do dolgoročnih posledic, ki vplivajo na vzorce spanja pri otrocih, kar lahko posledično vpliva na pojav kroničnih boleznih, bodisi srčno-žičnih bodisi duševnih.

Skrb vzbujajoči so tudi odgovori, ki so jih učenci navedli pod možnostjo »drugo«, in sicer so zapisali, da energijsko pijačo uživajo pred/med treningi in tekmami oziroma ukvarjanjem s športom.

Na nekaterih izdelkih je sicer navedeno opozorilo, da niso primerni za uživanje ob intenzivni športni aktivnosti, a po naših izkušnjah označbo na zadnji strani prebere le peščica potrošnikov.

Odgovori na anketo nedvoumno nakazujejo, da morajo starši in tudi športni klubi, kjer otroci in mladostniki aktivno preživljajo prosti čas, uživanju energijskih pijač nameniti posebno pozornost.

Osnovne šole ukrepajo na šolskem prostoru

Pomembno breme izobraževanja o tveganjih, povezanih z uživanjem energijskih pijač, nosijo tudi osnovne šole. Številne že danes v to vlagajo veliko.

Erika Barbo, org. šol. prehrane z OŠ Danile Kumar iz Ljubljane, je pojasnila, da so vsi organi njihove šole podprli oz. sprejeli sklep, ki so ga dodali tudi v pravila o šolski prehrani: »Vnos hrane in pijače, ki ni usklajena z načeli zdrave prehrane otrok in mladostnikov (gazirane in negazirane sladke pijače, vse vrste sladkih in slanih prigrizkov, t. i. »fast food« jedi in podobno), v šolski prostor in k šolskim aktivnostim ni zaželen.«

energijske-pijace-drobnogled-5

Prav tako pri vseh šolskih aktivnostih in na območju šolskega prostora ukrepajo v primeru tovrstnih nezaželenih vedenj. Na OŠ Danile Kumar se zavedajo, da številni otroci kljub temu uživajo sladke pijače, tudi energijske, zunaj šolskega prostora, zato bi podprli pobudo o zakonsko določeni prepovedi prodaje energijskih pijač otrokom in mladostnikom, mlajšim od 18 let. Prav tako bi z veseljem podprli prepoved vsakršnega oglaševanja energijskih pijač.

Potrebno bo več kot to

Na Združenju za pediatrijo Slovenije so poudarili, da opažajo porast problematike v smislu spremenjenega načina prehranjevanja, obnašanja in hkratnega uživanja drugih sredstev za poživitev ali sprostitev mladostnikov.

Obstajajo klinični primeri urgentnih obravnav zaradi motenj zavesti, srčno-žilne problematike, bolečin v črevesju, motenj prebave, spanja itd. pri mladostnikih zaradi zaužitja večjih količin energijskih pijač. Tudi Združenje za pediatrijo Slovenije podpira celovito akcijo in pritisk na odločevalce, kar bi prineslo zakonodajno spremembo o omejitvi prodaje energijskih pijač.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Otroke in mladostnike energijske pijače privlačijo predvsem zaradi učinkovitega trženja izdelkov, pomanjkanja znanja o možnih škodljivih učinkih in – ne smemo pozabiti – vpliva vrstnikov. In prav učinkovito spopadanje z vplivom vrstnikov je pogosto izziv za otroke in mladostnike. Čeprav se zavedajo pomanjkljivosti določenih dejanj, se v želji biti sprejeti s svojimi odločitvami prilagodijo skupini. Zato je pomembno delo tudi z njimi.

Je že čas za zakonsko omejitev prodaje energijskih pijač otrokom in mladostnikom?

Energijske pijače vsebujejo (pre)velike količine kofeina, ki lahko pri mladih povzroči številne zdravstvene težave, vključno s težavami s srcem.

energijske-pijace-drobnogled-6

Prepoved trženja in prodaje otrokom in mladostnikom je zagotovo skrajni ukrep, ki zahteva soglasje in aktivno delovanje številnih deležnikov, a ključno je, da ta tema postane predmet razprav in da opozorila o nevarnostih pitja teh pijač dosežejo tudi starše, stare starše in seveda otroke ter mladostnike.

Potrošniške organizacije na številnih področjih zagovarjamo previdnostni pristop in prodaja energijskih pijač otrokom in mladostnikom ni izjema.

Možnosti za zmanjšanje uživanja med mladimi je več:

  • uvedba predpisov za uveljavljanje omejitve oglaševanja in/ali prodaje energijskih pijač otrokom in mladostnikom,
  • uvedba standardov za odgovorno trženje mladim s strani industrije energijskih pijač,
  • izobraževanje javnosti o tveganjih mešanja alkohola in energijskih pijač,
  • izobraževanje javnosti o tveganju uživanja energijskih pijač med intenzivno športno aktivnostjo,
  • usposabljanje zdravstvenih delavcev o tveganjih in simptomih uživanja energijskih pijač,
  • informativne in izobraževalne kampanje za starše, otroke in mladostnike ...

Omejitve prodaje energijskih pijač prinašajo rezultate

Če je prodaja alkoholnih in tobačnih izdelkov regulirana s starostno omejitvijo, teh omejitev pri energijskih pijačah za zdaj skorajda ni, kljub dokazanim potencialnim negativnim učinkom. Le redke države članice EU so se do sedaj odločile za omejitvene ukrepe.

Litva in Latvija sta na tem področju pionirki, saj sta prvi prepovedali oglaševanje in prodajo energijskih pijač osebam, mlajšim od 18 let, in sicer že leta 2014 oz. 2016. V Veliki Britaniji je vlada napovedala prepoved že leta 2019, vendar ta do danes uradno še ni začela veljati, so se pa za prostovoljno prepoved prodaje mlajšim od 16 let odločili nekateri večji trgovci. Tudi na Švedskem in Norveškem se o tem že pogovarjajo v parlamentu.

energijske-pijace-drobnogled-7

Po lanski tragediji, ko naj bi po večji količini zaužite energijske pijače umrl 13-letnik, o prepovedi ponovno razmišljajo na Hrvaškem. Tudi v španskih medijih je mogoče zaslediti tovrstne razprave, potem ko je Španska agencija za varnost hrane leta 2021 izdala novo poročilo o varnosti uživanja energijskih pijač, v katerem predlaga bolj natančno označevanje izdelkov ter omejitve oglaševanja teh pijač otrokom in mladostnikom.

Rezultati kažejo, da lahko rezultate prinesejo tudi dodatne obdavčitve. Na Madžarskem so na primer leta 2011 uvedli 4 cente davka na določene kategorije pakiranih živil in pijač z veliko vsebnostjo sladkorja in soli, vključno z energijskimi pijačami. Med letoma 2012 in 2014 so največji padec uživanja zabeležili prav pri zadnjih, in sicer se je delež odraslih, ki uživajo energijske pijače, zmanjšal za 28 %.

Zakonska omejitev prodaje je skrajni ukrep, ki bi otrokom in mladostnikom preprečil nakup teh pijač. S tem bi naredili pomemben korak naprej, a sama prepoved ne bo dovolj, če bodo te pijače še vedno brez omejitev dostopne tej ranljivi ciljni skupini v zavetju doma.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Na ZPS bomo zato povabili ključne deležnike, od ministrstva za zdravje in NIJZ do osnovnih šol, da skupaj prek razpoložljivih kanalov predstavimo tveganja, povezana z uživanjem energijskih pijač. Veseli bomo tudi podpore Slovenskega združenja za pediatrijo. Hkrati bomo pozvali slovenske trgovce, naj preverjanje starosti kupcev energijskih pijač postane sestavni del kulture odgovorne maloprodaje in usposabljanja osebja.

Primeri oglaševanja energijskih pijač

Energijske pijače se oglašujejo na vseh razpoložljivih kanalih – od spleta do tiska. Zelo močno so prisotne na spletu, v videoigrah tudi prek t. i. product placementa.

To je način oglaševanja, ko se izdelek ali blagovna znamka uporabi kot scenski rekvizit. Nepogrešljive so promocije na dogodkih, agresivno se pojavljajo kot promotorji samih dogodkov (ime energijske pijače je v samem imenu dogodka), sponzorirajo uspešne športnike in poskrbijo za vidno izpostavitev na prodajnih mestih (ime energijske pijače na hladilni omari, ki je takoj ob vhodu v prodajalno, promocije na prodajnih mestih itd.).

product-placement-1

Vir: Prodajalna ŽITO, v bližini Osnovne šole Vič, Ljubljana

product-placement-2

Vir: https://www.youtube.com/watch?v=kfkF3fsC5lE

Besedilo: Jasmina Bevc Bahar in Anja Bolha

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več