Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

07. junij 2022

Verjetno se številni sprašujete, ali so izdelki trgovskih blagovnih znamk vredni nakupa. Je z njimi naša prehrana lahko uravnotežena? So izdelki uveljavljenih blagovnih znamk bolj kakovostni? Prav zato, da vi lažje izbirate kakovostne izdelke, na Zvezi potrošnikov Slovenije kakovost tako prvih kot drugih že vrsto let preverjamo s primerjalnim testiranjem.

Tokrat nas je zanimalo, ali so bile v preteklosti med njimi razlike, zato smo naredili podrobnejšo analizo rezultatov prehranskih testov zadnjih petih let.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Na naših testih se je že večkrat izkazalo, da cena ne odraža nujno kakovosti. Na zadnjem testu mocarele je ponovno zmagal eden najcenejših izdelkov, podobno je bilo na nedavnem testu jogurtov.

Preverili smo, kako so se izdelki trgovskih in blagovnih znamk odrezali na testih v preteklih petih letih. Ugotovili smo, da imamo potrošniki tudi v teh negotovih časih možnost cenejše, a hkrati zelo kakovostne izbire, in da lahko s premišljenim nakupom hrane tudi prihranimo.

favicon Preberite več: Kako testiramo izdelke?

Kratko pojasnilo o poimenovanju blagovnih znamk v tem članku

Izdelki trgovskih blagovnih znamk (v članku uporabljamo besedno zvezo trgovskih znamk): se od običajnih blagovnih znamk proizvajalcev (v članku: blagovnih znamk) razlikujejo po tem, da je njihova prodaja omejena na trgovine posamezne verige. Pod enotno trgovsko blagovno znamko trgovine je množica zelo različnih proizvodov. To so edini izdelki v trgovini, za katere trgovci samostojno odločajo o kakovosti, embalaži in maloprodajni ceni, kar je pri standardnih blagovnih znamkah v domeni proizvajalca.

Izdelki blagovnih znamk proizvajalca (v članku uporabljamo kar besedno zvezo blagovnih znamk): izdelki, ki nosijo naziv proizvajalca.

Povzetek rezultatov vseh testov hrane med letoma 2017–2022

V zadnjih petih letih in pol (od januarja 2017 do aprila 2022) smo izvedli 23 testov hrane, na katerih smo testirali 321 različnih izdelkov.

Na posamezen test smo uvrstili od 6 do 37 različnih izdelkov, odvisno od ponudbe in obsega testnega protokola).

Med njimi je bilo 59 % izdelkov trgovskih znamk in 41 % izdelkov blagovnih znamk.

vsi-testi-hrane

Kakšne ocene so dosegli izdelki na testih hrane:

  • Zelo dobro: 8 % vseh testiranih izdelkov
  • Dobro: 60 % vseh testiranih izdelkov
  • Povprečno: 26 % vseh testiranih izdelkov
  • Pomanjkljivo: 3% vseh testiranih izdelkov
  • Nezadovoljivo: 3% vseh testiranih izdelkov

Vsi izdelki, ki prejmejo oceno dobro ali zelo dobro, lahko pridobijo znak ZPStest: od januarja 2017 do maja 2022 smo jih za živilske izdelke podelili 59, od tega jih je na trgu še vedno prisotnih 22.

favicon Preberite več: Testi hrane in pijače

V skupni oceni ni pomembnih razlik med trgovskimi in drugimi blagovnimi znamkami

Preverili smo, kakšno skupno oceno so na testu dosegli izdelki trgovskih in blagovnih znamk. Ugotovili smo, da se v skupni (končni) oceni vseh parametrov bistveno ne razlikujejo, kar nam pove, da izdelki trgovskih znamk v povprečju niso slabša izbira od izdelkov blagovnih znamk.

blagovne-znamke-skupna-ocena

trgovske-znamke-skupna-ocena

V označbi so boljši trgovci

Pri oceni označbe smo pozorni na več različnih parametrov, od velikosti črk, berljivosti in navedbe vseh obveznih in dodatnih koristnih podatkov, pravilnosti zapisa sestavin in hranilne tabele do natančnosti navajanja navodil za uporabo in drugih.

oznacbe-blagovne-znamke

Skupna ocena označbe je skupek rezultatov posameznih meril glede na težo, ki jo določimo pri vsakem testu.

Oceno nezadovoljivo dobijo izdelki, ki so neskladni z zakonodajo (premajhne črke, nepravilen zapis alergenov, nedovoljene trditve in podobno).

oznacbe-trgovske-znamke

Glede na rezultate analize so izdelki trgovskih znamk v preteklih petih letih za oceno označbe pogosteje kot izdelki blagovnih znamk prejeli oceno zelo dobro in dobro. Pri drugih lastnostih, ki jih na testih preverjamo (senzorične, mikrobiološke, kemijske lastnosti ipd.), nismo zaznali večjih razlik med njimi.

Najcenejši zmagovalci so pogosteje iz vrst trgovskih znamk

Od leta 2017 do 2022 smo na testih razglasili 17 zmagovalcev, 22 izdelkov z oznako dobro razmerje kakovost/cena in 16 takih, ki so bili hkrati zmagovalci in imeli dobro razmerje med kakovostjo in ceno.

testi-hrane-zmagovalci

Zadnjih je največ med trgovskimi znamkami (N = 14), medtem ko so bili izdelki blagovnih znamk sicer 16-krat na prvem mestu, a so bili le 7-krat prepoznani kot izdelki z dobrim razmerjem med kakovostjo in ceno.

ZPS nasvet

Izdelki trgovskih znak so zaradi dobrega razmerja med kakovostjo in ceno večkrat boljša izbira kot izdelki blagovnih znamk.

Ceneje ne pomeni nujno tudi manj kakovostno.

Preverite rezultate ZPS testov in izbirajte izdelke s skupno oceno več kot 40, kar pomeni, da so vsaj povprečne kakovosti.

Zaključek: cena ne odraža vedno kakovosti izdelka

S statistično analizo 321 testiranih prehranskih izdelkov v zadnjih petih letih in pol smo potrdili splošno znano dejstvo, da so izdelki trgovskih znamk v povprečju cenejši kot izdelki blagovnih znamk.

Analiza je hkrati pokazala, da so bili izdelki, ki so si na testu prislužili boljše ocene, najpogosteje tudi cenejši, kar potrjuje našo ugotovitev, da cena ne odraža vedno kakovosti izdelka.

Besedilo: Anja Bolha

favicon Preberite več: Testi hrane in pijače

 

Ko ste ravno pri koncu brezplačno dostopne vsebine …

Zveza potrošnikov Slovenije je nevladna organizacija (društvo) in se financira iz članskih prispevkov svojih članov, donacij fizičnih oseb in donacij dela dohodnine. Podprite naše delo. Hvala za vaše zaupanje, hvala za vašo podporo!

Dohodnina Postanite-clan enkratna-donacija

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več