Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

05. oktober 2021

Meso in mesni izdelki se pogosto znajdejo na krožnikih, vendar te količine so ponavadi prevelike. Koliko mesa pravzaprav pojemo letno? Katero meso se največkrat znajde v naši prehrani in kako trajnostno je uživanje mesa?

Koliko mesa pojemo?

Poraba mesa v svetu iz leta v leto narašča. Živinoreja, posebno govedoreja, je velik onesnaževalec okolja, zato je potrebno zmanjšati porabo mesa, predvsem rdečega. Po podatkih Statističnega urada RS (SURS) je leta 2020 povprečen prebivalec Slovenije porabil 88 kilogramov mesa ali kar 242 gramov na dan.

perutnina-2

Po podatkih FAO za leto 2003 je povprečen Evropejec porabil 89 kilogramov mesa, 40 let poprej, leta 1964, pa le 56 kilogramov. Vse od devetdesetih let naprej se je poraba perutninskega mesa povečevala, v letu 2018 je ta na prebivalca znašala več kot 31 kg.

Kakšen je ogljični odtis perutnine?

Glede na spodnjo tabelo je ogljični odtis govejega mesa skoraj štirikrat višji v primerjavi z ogljičnim odtisom svinjine ali perutnine! Torej za proizvodnjo enega kilograma govedine se povzroči skoraj štirikrat več emisij kot za proizvodnjo piščanca, svinjine ali tunine.

Vrsta živila Kg ekvivalenta CO2 na kg
Govedina  29
Svinjina  7,8
Perutnina  6,9
Tunina  6,1

 Graf-meso-ogljicni-odtis

Če bi rdeče meso zamenjali s perutninskim, bi svoje izpuste CO2 zmanjšali za skoraj 5-krat!

Pod kakšnimi pogoji se gojijo piščanci?

Pri ekološki reji je več prostora za piščance in gre za večji dobrobit živali, ki je tudi eden izmed kriterijev trajnosti.

Za primerjavo, pri ekološki reji je gostota naselitve piščancev (št. živali/m2 uporabne površine) maksimalno 10 piščancev oz. 21 kg žive teže, pri prosti reji je to 13 piščancev oz. 27,5 kg žive teže, pri tradicionalni prosti reji pa 12 piščancev oz. 25 kg žive teže.

Kako kakovostni so piščančji medaljoni v slovenskih trgovinah?

Piščančji medaljoni se vse pogosteje znajdejo tudi v domačih zamrzovalnikih, njihova priprava pa je hitra in preprosta. Vendar, ali vemo kakšen je njihov prehranski profil in kako priporočljivi so v vsakdanji prehrani?

medaljoni-ocenjevanje-1

V okviru projekta Potrošnikov Zoom smo izvedli primerjalno ocenjevanje piščančjih medaljonov. Pregledali smo 16 izdelkov. Skupno je 14 izdelkov dobilo oceno dobro, eden povprečno ter eden pomanjkljivo.

Preverite rezultate ocenjevanja na spletni strani Potrošnikov Zoom >

Koliko mesa je priporočljivo uživati?

Mastnemu mesu in mesnim izdelkom (kot so salame, hrenovke, slanina, klobase) se raje izogibajmo in jih zamenjajmo s pustimi kosi mesa (piščančja ali puranja prsa brez kože, teletino ...).

perutnina-3
Vsaj en dan ali dva v tednu naj ne bi jedli mesa, namesto tega raje posezimo po stročnicah, sojinih izdelkih, čičeriki, grahu in leči, ki imajo manjši ogljični odtis. Ne pozabimo tudi na ribe, te naj bodo na jedilniku enkrat do dvakrat tedensko.

ZPS nasvet

  • Vsaj en dan ali dva v tednu naj bosta brezmesna – takrat posezite po stročnicah, sojinih izdelkih, čičeriki, grahu in leči
  • Meso je dober vir nekaterih hranil, vendar njegovo uživanje ne sme biti prepogosto. Rdeče meso raje nadomestimo s perutninskim, ne pozabimo pa tudi na uživanje rib.
  • Predelane mesnine (salame itd.) naj ne bodo prepogosto na vašem jedilniku, raje izbirajte pusto meso.

Avtorica: Melita Kogovšek


Preberite še: Trajnostno prehranjevanje - manjši ogljični odtis na krožniku

IzjavaVKJMI

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več