Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

19. oktober 2021

Preverili smo kakovost, hranilno vrednost in druge značilnosti nadomestkov čevapčičev, klobasic, jogurtov in majonez rastlinskega izvora, ki so na prodaj v slovenskih trgovinah.

Rastlinski nadomestki živil živalskega izvora so izdelki, ki po videzu posnemajo običajna živila živalskega izvora. Tako lahko danes na trgovskih policah zasledimo rastlinske nadomestke mleka in mlečnih izdelkov, majonez in različnih mesnih izdelkov.

Ponudba je zelo pestra in hitro narašča. Razlogov za to je več. Eden pomembnejših je večja želja ljudi po vegetarijanskem in veganskem načinu prehranjevanja ter naraščanje števila posameznikov, ki želijo iz zdravstvenih ali okoljevarstvenih razlogov zmanjšati količino zaužitega mesa. Z rastlinskimi nadomestki pa lahko našo prehrano tudi popestrimo.

Vprašanje, ki se pri tem zastavi, je, ali je hranilna vrednost rastlinskih nadomestkov primerljiva s hranilno vrednostjo običajnih živil in kakšna je njihova kakovost.

V okviru diplomskega dela na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani, na Oddelku za živilstvo, smo pod drobnogled vzeli 29 rastlinskih nadomestkov, in sicer:

  • 5 rastlinskih nadomestkov čevapčičev,
  • 5 rastlinskih nadomestkov hrenovk,
  • 13 rastlinskih nadomestkov jogurtov (6 na osnovi kokosa, 4 na osnovi soje in 3 na osnovi mandljev)
  • 6 rastlinskih nadomestkov majonez.

Tržni pregled smo izvedli v vseh večjih trgovskih centrih in specializiranih trgovinah v Ljubljani. Poleg tega smo raziskali pravilnost poimenovanja rastlinskih nadomestkov, saj je na tem področju precej zmede, nedoslednosti in tudi dilem.

V prispevku preberite:

Rastlinski nadomestki čevapčičev

Rastlinski nadomestki čevapčičev so narejeni na osnovi različnih virov rastlinskih beljakovin in olja. Večina pregledanih izdelkov je vsebovala pšenične beljakovine, sončnično olje, razne začimbe in sol. Sladkorje in aditive smo zasledili samo v enem.

rastlinski-nadomestki-2

Hranilno vrednost "rastlinskih" čevapčičev smo primerjali s hranilno vrednostjo sarajevskih čevapčičev. Energijska vrednost prvih je bila v povprečju primerljiva z energijsko vrednostjo drugih, in sicer je bila približno 1000 kJ/100 g (240 kcal/100 g).

Večje razlike pa so zaradi drugačnih osnovnih surovin pričakovane v njihovi sestavi, saj so sarajevski čevapčiči vsebovali dvakrat več skupnih maščob in petkrat več nasičenih. Večja vsebnost nasičenih maščob je pričakovana, saj te izvirajo iz mesa in maščobe živalskega izvora.

Z uživanjem nasičenih maščob sicer ni dobro pretiravati, saj prevelik vnos poveča tveganje za nastanek povišanih vrednosti maščob v krvi in razvoj srčno-žilnih bolezni.

Razlike so bile tudi pri vsebnosti ogljikovih hidratov in prehranskih vlaknin, obeh je bilo znatno več v "rastlinskih" čevapčičih, kar je posledica prisotnosti pšenice, ki zamenjuje meso. Večjih razlik v vsebnosti beljakovin nismo našli.

Pri tem je treba poudariti, da se beljakovine rastlinskega izvora po kakovosti razlikujejo od beljakovin živalskega izvora. Na splošno velja, da naše telo zadnje bolje izkoristi kot prve.

Slika 1: Primerjava povprečnih hranilnih vrednosti (g/100g) »rastlinskih« čevapčičev s sarajevskimi čevapčiči

cevapcici-rastlinski

Vrednosti smo pridobili z OPKP (Odprta platforma za klinično prehrano).

Rastlinski nadomestki klobasic

Pogled na označbo je razkril, da so glavne sestavine "rastlinskih" klobasic voda, soja/pšenične beljakovine. Izdelkom je bilo v večini primerov dodano sončnično olje. Trem je bil dodan bukov dim. Od aditivov smo najpogosteje zasledili sredstva za zgoščevanje.

rastlinski-nadomestki-3

Izračunali smo povprečno hranilno vrednost petih "rastlinskih" klobasic in jo primerjali s hranilno vrednostjo hrenovke. Večje razlike so bile pri vsebnosti skupnih in nasičenih maščob, katerih, podobno kot pri čevapčičih, je bilo več v hrenovkah. "Rastlinske" klobasice so sicer vsebovale več beljakovin, katerih vir sta bili soja in pšenica.

Slika 2: Primerjava povprečnih hranilnih vrednosti (g/100 g) "rastlinskih" klobasic s hrenovkami

klobasice-rastlinske

Vrednosti smo pridobili z OPKP (Odprta platforma za klinično prehrano).

Rastlinski nadomestki jogurtov

Rastlinske nadomestke jogurtov smo poimenovali fermentirani rastlinski napitki, saj poimenovanje teh izdelkov kot "jogurt" ni v skladu z evropsko zakonodajo. Fermentirani rastlinski napitki so se med seboj razlikovali po deležu rastlinskega napitka oz. deležu soje/mandljev.

Fermentirani kokosovi napitki so vsebovali 14,6–99 odstotkov kokosovega napitka, fermentirani sojini napitki 7,9–11 odstotkov sojinih zrn in fermentirani mandljevi napitki 6–5 odstotkov mandljev. Večina izdelkov je vsebovala aditive, in sicer škrob, stabilizatorje, barvilo in sredstva za zgoščevanje.

rastlinski-nadomestki-4

Povprečne hranilne vrednosti fermentiranih rastlinskih napitkov smo primerjali s hranilno vrednostjo navadnega jogurta s 3,2 odstotka mlečne maščobe, kateremu so se najbolj približali fermentirani sojini napitki.

Na splošno lahko zapišemo, da rastlinski napitki vsebujejo manj sladkorja kot jogurt, vendar je treba navesti, da jogurt vsebuje laktozo oz. mlečni sladkor, ki je naravno prisoten v mleku, napitkom pa je sladkor dodan.

Večje razlike smo opazili predvsem v vsebnosti maščob in nasičenih maščobnih kislin, ki so jih največ vsebovali kokosovi rastlinski napitki. Ti so bili tudi sicer najmanj primerljivi z jogurtom. Preveliki vnosi nasičenih maščob neugodno vplivajo na zdravje, zato se priporoča zmernost pri njihovem uživanju.

Fermentirani mandljevi napitki so bili z jogurtom primerljivi po energijski vrednosti in vsebnosti ogljikovih hidratov, so pa vsebovali nekoliko več skupnih maščob in štirikrat manj nasičenih maščob, kar je s prehranskega vidika ugodno.

Od 15 fermentiranih rastlinskih napitkov so bili s kalcijem, vitaminom D2 in B12 obogateni le trije. Navadnemu jogurtu v primerjavi z napitki tudi ni dodana sol, ampak vsebuje manjši delež naravno prisotnega natrija.

Svetujemo vam, da kupujete tiste rastlinske napitke, ki nimajo dodanih sladkorjev in so obogateni z vitamini ter minerali. Če je za vas pomemben vnos beljakovin, je najboljša izbira navaden jogurt ali fermentiran sojin napitek, saj nadomestka na osnovi kokosa in mandljev vsebujeta bistveno manj beljakovin.

Slika 3: Primerjava povprečnih vrednosti (g/100 g) fermentiranih kokosovih, mandljevih in sojinih napitkov z jogurtom s 3,2 % m. m.

napitki-rastlinski

Vrednosti smo pridobili z OPKP (Odprta platforma za klinično prehrano).

Rastlinski nadomestki majonez

Glede na to, da poimenovanje veganskih nadomestkov kot veganska "majoneza" ni v skladu z zakonodajo, smo jih v članku imenovali veganske majo. Veganske majo so bile narejene na osnovi različnih rastlinskih olj ali iz stročnic.

Večina vzorcev je bila narejena na osnovi sončničnega olja, eden na osnovi čičerike in eden na osnovi repičnega olja, kar je s prehranskega vidika zelo ugodno, saj ima repično olje zelo dobro razmerje med maščobnimi kislinami omega-3 in omega-6. Samo enemu vzorcu niso bili dodani sladkorji. Nekaterim so bile dodane tudi beljakovine.

rastlinski-nadomestki-5

Za doseganje teksture, kot jo ima majoneza, so vse veganske majo vsebovale aditive, in sicer sredstva za zgoščevanje, največkrat ksantan gumi in guar gumi. Od drugih aditivov smo v izdelkih zasledili različne vrste škroba, sredstva za uravnavanje kislosti, antioksidante, konzervansa kalijev sorbat in natrijev benzoat ter barvilo. Z vitaminom E je bil obogaten en izdelek.

Veganske majo smo primerjali z navadno polnomastno (77 odstotkov maščobe) in lahko majonezo (41 odstotkov maščobe). Ugotovili smo, da se veganske majo po hranilni vrednosti zelo dobro ujemajo z lahko majonezo. Približale so se ji po energijski vrednosti, vsebnosti ogljikovih hidratov in soli. Vse tri vrste "majonez" pa so imele podobne vrednosti beljakovin in sladkorjev.

Slika 6: Primerjava povprečnih hranilnih vrednosti (g/100 g) veganskih majo s polnomastno (77 odstotkov maščob) in lahko majonezo (41 odstotkov maščob)

majoneze-rastlinske

Vrednosti smo pridobili z OPKP (Odprta platforma za klinično prehrano).

Poimenovanje rastlinskih nadomestkov živil živalskega izvora

Preučili smo tudi skladnost poimenovanja rastlinskih nadomestkov z veljavno evropsko zakonodajo. Pri tem so nam pomagali na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano RS.

Za poimenovanje rastlinskih nadomestkov se v praksi vse prevečkrat uporabljajo kar enaka imena kot za običajna živila. Takšen način poimenovanja ni vedno pravilen, sploh če so živila, kot so mleko, jogurt, majoneza, hrenovka, zakonsko že definirana.

Da bi se izognili zmedi in zavajanju potrošnikov, bi bilo najbolje, da bi za rastlinske nadomestke uporabljali nove izpeljanke (majonezo na osnovi rastlinskih sestavin, na primer, bi lahko poimenovali veganska majo) ali opisna imena, ki opišejo ime izdelka (na primer fermentiran kokosov napitek, veganska omaka na osnovi soje, veganski izdelek na osnovi pšeničnih in sojinih beljakovin namesto veganski čevapčič).

Od 29 vzorcev, ki smo jih vzeli pod drobnogled, je bilo pravilno poimenovanih le 17 izdelkov (59 odstotkov).

Druge trditve na oznakah rastlinskih nadomestkov živil živalskega izvora

Na označbah vzorcev smo preverili prisotnost prehranskih in zdravstvenih trditev ter drugih oznak. Na večini izdelkov smo opazili napis ali simbol, da je izdelek veganski. Zasledili smo še oznake "brez soje", "brez GSO", "brez glutena", "bio", "organsko".

rastlinski-nadomestki-6

Na nekaterih izdelkih smo zasledili napis "brez laktoze", kar ni v skladu z zakonodajo in gre za zavajanje potrošnika, saj proizvajalec napeljuje, da ima živilo posebne lastnosti, čeprav so vsi veganski izdelki brez laktoze.

Na izdelkih smo zasledili naslednje prehranske trditve: "visoka vsebnost prehranske vlaknine", "vir vitamina E", "brez sladkorjev", "brez dodanih sladkorjev" in "lahko". Vse prehranske trditve so bile upravičeno napisane.

Zdravstvena trditev na veganski majo o vsebnosti alfa-linolenske kisline in njenem prispevku k vzdrževanju normalne ravni holesterola v krvi ni bila upravičena, saj s porcijo (15 g veganske majo) ne bi zaužili količine, ki bi imela ugoden učinek na zdravje.

Cene rastlinskih nadomestkov

Na splošno lahko zapišemo, da so rastlinski nadomestki živil živalskega izvora dražji od primerljivih živil živalskega izvora. Za občutek naj navedemo, da smo največ odšteli za veganske klobasice Wheaty (23,75 €/kg), najmanj pa za fermetniran sojin napitek Sojade (4,05 €/kg).

Cene rastlinskih nadomestkov so se sicer razlikovale med izdelki različnih proizvajalcev in med različnimi trgovinami. Te razlike niso zanemarljive, saj so lahko tudi nekaj evrov, zato je smiselno preveriti ponudbo v različnih trgovinah.

Besedilo: dr. Tanja Pajk Žontar, Patricija Kunstek

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več