Če bi gledali samo statistiko preizkusnih trkov, potem bi za lansko leto lahko trdili, da je bilo na področju avtomobilske industrije prav plodno.

Konzorcij Euro NCAP, v katerem pomembno vlogo igramo potrošniške organizacije, članice krovne organizacije za primerjalna testiranja ICRT (International Consumer Research and Testing), je namreč preizkusil kar 64 novih avtomobilov in s tem skoraj podvojil številko koronskega leta 2021. K temu je treba dodati še nekaj ocen za avtomobile, ki so strukturno enaki že preizkušenim v preteklih letih.

Zgodba o avtomobilskem trgu je nekoliko drugačna, kot je bila v preteklosti. Prodaja novih avtomobilov je upadla tako rekoč v celotni Evropi, tudi v Sloveniji je padec krepko v dvomestnih odstotkih.

Eden od razlogov je še vedno nestabilna proizvodnja, saj naj bi se tovarne še naprej ubadale s pomanjkanjem rezervnih delov, potrošniki pa se soočajo z dolgimi dobavnimi roki, ki za določene modele presegajo celo eno leto.

Na drugi strani so se novi avtomobili konkretno podražili, tudi za več kot 25 odstotkov, hkrati pa je na trgu vse manj modelov, ki smo jih nekdaj imeli za cenovno privlačne, nadomeščajo jih dražji športni terenci.

Posebna zgodba so električni avtomobili, ki s ceno segajo bistveno nad območja, zanimiva za množično prodajo.

Kar nekaj znamk v Sloveniji ni zastopanih in jih zato ne moremo preprosto kupiti

Ob tem velja omeniti, da se očitno rojeva nov svet avtomobilizma, pri katerem bo pomembno, v kateri državi živite. Do zdaj je veljalo, da smo Slovenci lahko v domačih salonih kupili tako rekoč vse modele, ki so bili na voljo na širšem evropskem trgu, a že pogled na lani preizkušene avtomobile pokaže, da kar nekaj znamk pri nas ni zastopanih in jih zato ne moremo preprosto kupiti.

Med njimi so predvsem kitajske znamke, kot so BYD (Build Your Dreams), Chery, Maxus, Mobilize, Nio, Ora, Wey (obe prihajata iz koncerna Great Wall Motors) in Smart, ki se je z modelom #1 iz Evrope preselil na Kitajsko.

Težje boste kupili tudi avtomobil znamke Genesis (sicer prestižna znamka korejskega Hyundaija) in ameriške znamke Lucid. Letošnjo preglednico z rezultati smo zato skrajšali za avtomobile omenjenih znamk.

Kitajski avtomobili so varnostno lahko povsem konkurenčni

Kljub vsemu velja omeniti zelo pomembno podrobnost. Kitajci se v Evropo z lastnimi avtomobilskimi znamkami namreč ne podajajo prvič, a do zdaj so na preizkusnih trkih dosegali tako slabe rezultate, da svoje prisotnosti niso na glas omenjali. Zdaj pa se je izkazalo, da so tudi njihovi avtomobili varnostno lahko povsem konkurenčni, le modelu Mobilize Limo ni uspelo doseči najvišje ocene po preizkusnih trkih in je dobil "le" štiri zvezdice.

euroNacp-januar2023-limo

Ta avtomobil je eden od dokazov, da struktura potniške celice, ki mora zagotoviti varnost spredaj in zadaj sedečim v avtomobilu, še ni nujno na tako visoki ravni, da bi za "zdrs" s petih na štiri varnostne zvezdice lahko krivili zgolj pomanjkljivo varnostno opremo, ki je namenjena predvsem preprečevanju trka.

Slabša zaščita potnikov

Slabša zaščita potnikov je bila krivec za izgubljeno zvezdico tudi pri Oplu Astri in Peugeotih 308 in 408, ki prihajajo iz istega koncerna (Stellantis) in so izdelani na enaki osnovi.

Podobno raven zaščite nudi tudi VW Touran, a gre za starejši avtomobil, ki so ga ponovno preverili pod zdajšnjimi merili. Enako velja za VW Golfa, pri katerem so izboljšali varnostno opremo, zato je avtomobil obdržal pet zvezdic tudi pod zahtevnejšim protokolom.

V preglednici smo označili najvišje in najnižje ocene po posameznih merilih. Izpostavljamo visoko zaščito odraslih pri Hyundaiju Ioniqu 6, enako oceno je dobila tudi Tesla Model Y, ki si skupaj z drugo Teslo, Modelom S, deli najvišjo oceno pri varnostni opremi.

euroNacp-januar23-2

Prav posebej slabega avtomobila lani niso odkrili, povprečje ocene je občutno višje kot leta 2021, še zlasti to velja za zaščito šibkejših udeležencev v prometu (+7 odstotnih točk) in varnostno opremo (+6 odstotnih točk).

Velike spremembe ob srebrni obletnici

Ob koncu lanskega leta je konzorcij Euro NCAP, ki je v letu 2022 praznoval 25-letnico obstoja, predstavil Vizijo 2030, s katero so začrtali jasno pot za (še) varnejše avtomobile do konca desetletja.

Prve korake bomo spoznali že v začetku letošnjega leta, ko bodo razkrili novosti pri ocenjevanju varnosti avtomobilov za leto 2023. V naslednjih letih lahko pričakujemo nova in zaostrena merila predvsem na naslednjih področjih:

  • testiranje in ocenjevanje asistenčnih in samodejnih sistemov za podporo vozniku;
  • ocenjevanje tehnologije, ki ugotavlja voznikovo pomanjkljivost in zmanjšano pozornost;
  • izboljšanje učinkovitosti tehnologij za upravljanje hitrosti v resničnem prometu;
  • preizkusi aktivne varnosti s simulacijo resničnega cestnega okolja;
  • povezljivost med avtomobili (V2V), avtomobili in infrastrukturo (V2I) ter drugimi sistemi (V2X);
  • večja enakost spolov in starajoča se populacija pri preizkusih pasivne varnosti;
  • ocenjevanje tveganja za požare in oddajanja toplote pri električnih avtomobilih, skupaj z izboljšanimi informacijami za reševanje;
  • izpostavljanje najboljših praks pri zaščiti avtomobila in dostopa do podatkov.

Konzorcij Euro NCAP je bogatejši za dva nova člana

Iz Avstrije se je konzorciju Euro NACP pridružilo ministrstvo za podnebne ukrepe, pri čemer levji delež pobude prihaja iz Tehniške univerze v Gradcu, ki želi s svojimi izkušnjami prispevati k še bolj varni mobilnosti v Evropi.

euroNacp-januar2023-norway

Novi član konzorcija je tudi Norveška uprava za javne ceste (NPRA), ki je odgovorna za vso varnost v cestnem prometu na Norveškem. Med cilji ima zapisano, da na norveških cestah do leta 2050 ne bo mrtvih ali hudo poškodovanih udeležencev v prometu, sodeluje pa z več drugimi nacionalnimi organi in organizacijami, ki se ukvarjajo s prometno varnostjo.

Avtor: Boštjan Okorn

 

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju